Nastala situace, že jsem mohl své staré vozítko Škoda Forman mít chvíli v garáži a to byla příležitost kouknout se na to proč už několik let nefunguje zadní stěrač. Nedávno jsem nechal vyměnit páté dveře protože už byly hodně sežrané a tak jsem požádal autoklempíře aby se zkusili na motor kouknou. Výsledkem bylo jejich zjištění, že „šťáva tam jde“. Motorem se nijak nezabývali. Uplynul nějaký ten pátek a auto je v garáži. Po opravě kablíku, který přehryzala nějaká potvora kunovitá či co, k motorku předních stěračů jsem se pustil do toho zadního. Jsem automechanik amatér, ale s vyjmutím motorku nebyla velká práce. Divně smrdí. Povolil jsem šroubky držící víko převodovky a ejhle, dolámané zuby na ozubeném „čtvrtkole“ upevněném na vlastní hřídeli stěrače. Rozebírám vlastní motor a ouha, spálené, spečené. Jestli je vinutí v pořádku ani nezkouším. Musím sehnat nový motor. Internet nachází nový motorek za cca 1300, z autovrakoviště cca 500. Hledám nějaký vrakáč poblíž bydliště a po chvíli nalézám. Firma zabývající se likvidací aut a výkupem kovů. Telefonát je úspěšný a auto se zadním stěračem mají. Beru nářadí a vyrážím. Ve sběrně to vypadá jako na šroťáku. „Vyndejte si to z toho zeleného vzadu“ povídá dáma z maringotky. Dveře jsou zamčené a tak demontuji motor z prostoru kufru po sklopení zadních sedaček. Asi to nebude úplně bez problémů protože motor není připojen konektorem ale jen smotáním vodičů a přelepením izolačkou a navíc namísto dvěma vodiči je připojen pouze jedním (nepočítám ukostření), druhý je zaizolován. No co, použitelné vodiče jsou na spáleném motoru. Platím 100Kč a hurá do garáže. Funkční motor původní majitel bezpochyby montoval dodatečně a elektroinstalací se příliš netrápil. Přehazuji vodiče z poškozeného motoru. Zkouším jak motor funguje (poprvé jsem ho zkusil hned na vrakovišti, točil se) .... a ... funguje, ale je to nějaké podivné, točí se pořád, nereaguje tak jak by měl a sice že při krátkém sepnutí jednoho z kontaktů má vykonat jednu otáčku (jeden kyv stěrače). Zatím sice nevím jak je to elektromechanicky vymyšlené, ale o tu „jednu otáčku“ se musí starat něco uvnitř převodovky. Následuje tedy její rozebrání. Pod největším ozubeným kolem jsou tři kontakty (na ty jsou z vnějšku napojeny vodiče), ale kontakty jaksi nemají na čem kontaktovat, doléhají jen na plastové ozubené kolo. Rozebírám tedy poškozenou převodovku a hle, na spodní ploše kola je deska s kontaktním polem a mě je jasné jak to celé funguje. Vyměňuji kolo, kompletuji převodovku a nyní už motorek funguje tak jak má. Zapojení je takové, že na jednom vodiči je stále napětí a při přivedení napětí na druhý vodič dostane motor krátký impuls a pootočí ozubeným kolem a tak se sepnou kontakty které zajistí otočení motoru resp. ozubeného kola o jednu otáčku (než zase kontakty vyjedou z kontaktního pole). Motor je zkompletován a připraven k montáži do dveří. Jedna matice a jeden šroub a motor je na místě, pod šroub ještě připevnit ukostření. Říkám si, že na testování pohybu a nastavení polohy stěrače není potřeba mít zapnutý motorek ostřikovače a tak jeden kontakt odpojuji. Konektorem připojuji motor stěračů k rozvodům v autě a zkouším funkci. Ajajaj. Na pohyb ovladače pod volantem nejenže stěrač nereaguje, ale navíc se na palubní desce rozsvěcí kontrolka zapnutí zadních mlhových světel. Znovu kontroluji napětí na konektoru motoru stěrače, zdá se to být OK. Měřím proud při zapnutí motoru, měřák ukazuje jen 0,5A, to je nějak málo. Odpojuji motor jak z konektoru tak jeho ukostření. Následující stav je více než nečekaný. Současně se zapnutím světel se rozsvěcí i kontrolka zadních mlhovek. Tančím kolem toho asi hodinu. Různě vytahuji pojistky, relátka, žádná změna. Už už se chystám demontovat i spínač mlhovek ale nechce se mi do toho. Znovu proměřuji motor a přívody k němu. No toto, zapomněl jsem připojit to ukostření. Kašlu na to. Ještě zkusím ostřikovač jestli funguje. Připojuji na začátku odpojený konektor a koukám, že když jej spustím pákou ovladače sice se točí, ale voda neostřikuje. Výborně. Sedíc za volantem nevidím co se děje s motorkem ostřikovače a tak s pomocí externího zdroje připojeného přímo na motorek zkouším jestli se točí a jestli čerpá vodu. Čerpá. Za volant a pohnout pákou – točí ale nečerpá. Kruci, proč to nefunguje. Napadá mě, že je třeba zapojen obráceně resp. točí se obráceně. Vzpomínám, že asi před rokem auto manželka trochu ťukla a předek byl opravován. Že by klempíř připojil motor špatně? Jo, připojil, po přehození kontaktů už čerpá i na pokyn od páky ovladače. A co ten zadní stěrač. Znovu jej zapojuji a ono to funguje. Hurá. Ostřikovače stříkají, stěrače stírají. Hloubám, proč to předtím nefungovalo. Asi obvodu vadilo, že byl odpojen motorek ostřikovače i když nechápu proč to vyvolalo rozsvícení kontrolky mlhových světel na palubce. Takže opraveno, zkompletováno.
To snad pokud by se do toho také někdo pustil.