Po Bellance následovala stavba elektro dmychadlového modelu T-45 Goshawk ze stavebnice made in China >>>
Ve volných chvílích o letních prázdninách jsem postavil Bellancu z produkce Phoenix Model >>>
Patrik Svída (Paťas) o víkendu 17.8. 2012 vybojoval první místo na EASG v Moldávii (European Aces Scale Games). Luxusní bilance. Mistr světa 2008 a 2010, mistr evropy 2007 a 2012! Nutno dodat, že v roce 2011 žádné mistrovství nebylo. Jen v roce 2009 jsem mu jeho tažení překazil já ziskem titulu mistr evropy 2009. Gratulace Paťas, zřejmě dobrej oddíl ta squad Horrido :)
Od posledního příspěvku uplynulo takřka čtvrt roku. Ne že by se nic nedělo, ale nějak nebyla chuť psát.
Kolegové kombatáři jsou touhle dobou na mistrovství evropy v Moldávii (EASG 2012) a dnes mají první soutěžní lety. Podle zpráv jsou podmínky v místě opravdu polní a pilotů je (jen) 57 tak jim přeji hodně seků a málo killů, šance na úspěch je vysoká :).
Při stavbě posledních dvou modelů Nakajima B6N1 pro EPA kombat jsem natočil "instruktážní videa". Ke zhlédnutí na youtube. Stavba křídla a stavba trupu.
Občas také zajedeme na ranou připomenout si prapůvod kombatu u nás. Z jednoho takového výletu pochází krátké video natočené přímo z modelu.
Při prázdninovém lenošení - aneb soutěží je málo, zbytek rodiny pryč - zbývá spousta volného času na různé vylomeniny. Takže jsem se pustil do stavby modelu Bellanca Decathlon ze stavebnice od Phoenix Model (rozpětí 1680mm, pohon spalovací MVVS 8ccm), kterou jsem za velmi slušnou cenu koupil asi před rokem. Sice to není úplně moje krevní skupina, ale zas to bude něco jiného než kombatové modely ať už ACES nebo EPA. A další skopičinou je stavba elektrodmychadlové stíhačky T-45 z produkce čínského výrobce, rozpětí 780mm. K oběma modelům něco výhledově napíši.
Po několika letech od stavby posledního trupu se ukázalo, že už by to chtělo nové a tak vznikly dva nové kousky s drobnými vylepšeními oproti předchozím >>>
Stříkání modelů barevnými spreji v bytě není zrovna činnost, která by u ostatních členů domácnosti vyvolávala bezbřehé nadšení. Negativní projevy této činnosti se dají aslespoň trochu omezit stříkáním v lakovacím boxu >>>
Uplynulý víkend byl ve znamení otevření kombatové sezóny. V Modelcity u Znojma se létal v sobotu 14.4. kombat ACES, v neděli pak EPA. Z obou kategorií jsem si domů dovezl dost práce.
Sobotní ACES byl takovou celkem pohodovou úvodní akcí. Žádné přehnané množství seků, tedy až na lety Paťase a později také Rampy. Já hned na úvod soutěže zahájil let nastavením jiného modelu ve vysílači což mělo za následek asi tak půlvteřinové setrvání Nakajimy ve vzduchu. Na obrácené výchylky výškovky se těžko reaguje. Nakajima narazila na plný plyn cca 3m od místa startu. Kupodivu nic vážného. Jen zlomené plastové motorové lože, ale pro další let nepoužitelná. Pak další dva lety s druhým strojem, štrejchnutí křídlem o Spitfire Petra Hakla (rozcupovaný koncový oblouk, ale pro další let polepen izolepou), taran Seirana Karla Vašici (Seiran skončil, Nakajimě se jen zastavil motor) a postup do finále, ve kterém jsem se ani neohřál a Paťas s nastaveným zaměřovačem na stuhu asi tak -5cm mi osekal ocasní plochy a bohužel vypojil i táhlo ke kormidlu vop. Výškově neřízená Nakajima v plné rychlosti přistála v oranici. Naštěstí přistání nezpůsobilo žádné poškození, pominuli zničenou vrtuli a trochu hlíny v motoru.
Zdevastované části Nakajim prošly opravou - rozcupovaný konec dýhovaného křídla lehce poslepován vteřiňákem, doplněn polystyrenem, zabroušen, vytmelen a znovu zabroušen a následně přelaminován .... ze zdevastovaného konce trupu jsem odstranil poškozené coroplastové ocasní plochy, dolepil chybějící část trupu z kusu EPP, dobrousil do tvaru, "olaminoval" tenkou tkaninou (tkaninu prosycuji nikoli pryskyřicí ale disperzním lakem na dřevěné podlahy), nastříkal a nyní ještě musím dodělat nové ocasky.
Nedělní EPA soutěží prošla oranžová Nakajima téměř jako ostří nože kostkou másla. Nějaké drobné kolize byly, ale nic co by vyžadovalo servis. Tedy až do finále. Jedna rána a jedno křidélkové servo v háji, nevadí, vypnout mix flapperon, i s jedním křidélkem to jde. Poslední stuhy na obloze vleká hlavní dnešní soupeř Zbek a tak do něj. Daří se, sekám jeho zbytek stuhy, bohužel se stuhou mu beru i kus modelu a oba končíme v oranici. To bylo tak půl minuty před koncem. Nakajima není nějak dramaticky poškozená a oprava do dalšího souboje nezabere moc času.
Čtvrtina roku v háji a mé rčení o "divném roku" se pomalu naplňuje. Alespoň co se celkové situace nejen v naší malé zemičce týče.
Naštěstí pořád můžeme modelařit .... takže na letošní kombatovou sezonu chystám nové trupy na ACESové Nakajimy. Trupy jsou frézované z EPP na CNC stroji. Stavbu těchto trupů už jsem kdysi popsal takže jen jeden obrázek těch nových. Přeci jen jsem na trupech spáchal něco nového a sice "polopřechody" z trupu na křídlo. Na obrázku je to trochu vidět. Na původních trupech měl v místě křídla trup průřez oválu.
O jedničku více v letopočtu a podle Mayů rok, kterým by naše civilizace měla skončit. Oni tedy Mayové prý předpovídali jen "očištění" civilizace, že by měla zaniknout je snad jen teorie několika konspirátorů.
Do minulého roku jsem vstupoval s tušením, že bude extra blbý. A do jisté míry i byl, pár lidem z mého okolí se staly věci co bych jim rozhodně nepřál, pro některé to byly zážitky poslední. Ale letos to vidím spíš jen na rok podivný a ten příští už by mohl být na sinusoidě života zase někde ve stoupavé části křivky.
Takže ať vám to lítá (jezdí, plave, šlape, ...). :)
Co se mé nejoblíbenější letecké kategorie - kombatu - týče tak letos nás čeká mistrovství světa WASG 2012. Původně mělo být ve Švédsku kam chtěl český tým vyrazit v nadupané sestavě a z pozice úřadujících mistrů světa vrátit Švédům na jejich vlastním území ponížení z roku 2006 kdy nás rozcupovali na cucky, právě také na mistrovství světa, které pořádali. Jenže všechno je jinak a WASG se přestěhoval do Moldávie. Tam už se nás tolik nehrne, tak uvidíme jak to celé dopadne.