RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
11-12.7.2009 - OSVOBOZENÍ PLZNĚ - EPA A WW1+
Druhý červencový víkend uspořádali plzenští kombatáři sdružení ve skupinách RC MK SEKCE PLZEŇ ZÁPAD a Fatal Error další akci ze seriálu národního poháru soutěží EPA a WW1+. EPA byla navíc zařazena do EUROCUPu (letošní rok celkem tři soutěže, dvě v Čechách a jedna na Slovensku, kdo chce být do tohoto podniku zařazen musí absolvovat alespoň jednu zahraniční soutěž).
Kombat má v Plzni už dlouhou tradici i když v mírně jiném pojetí než jsou akce EPA. Místní spíš než ostré soutěže pořádají přátelská polétání a často se zúčastňují předváděcích modelářských akcí. Poznáte je bezpečně, přinejmenším podle jednotných žlutých triček. Bezpochyby i díky tomuto stylu létání má skupina širokou členskou základnu o čemž svědčí i nedávno natočené krátké video uveřejněné na internetu z letu celkem 22 pilotů.
Akce byla naplánována jako dvoudenní kdy v sobota byla vyhrazena pro EPA a neděle pro WW1+. Mnozí vzdálenější soutěžící dorazili už v pátek odpoledne a navečer, samozřejmě i z místních byla na malém modelářském letišti u obce Úherce většina. Už při příjezdu bylo od silnice vidět, že místní přípravou akce strávili spoustu času. Parádně posekaná letová plocha s krátce střiženou travou, nějaké to zázemí s přístřešky a bufetem a vymezené plochy pro létání, parkování a diváky. Po rekreačním polétání až do soumraku a s osvětlenými modely ještě déle samozřejmě proběhlo noční posezení u ohně s klábosením a konzumací různých poživatin ze kterých pak někteří měli ráno trochu těžší hlavu.

EPA

Ráno nás přivítalo zamračenou oblohou. Pomalu se začala organizovat soutěž – registrace, rozlosování atd. Nebylo celkem kam spěchat a i díky nočnímu veselí se začalo létat až okolo jedenácté hodiny. Sešlo se celkem 28 závodníků! Rekordní účast za celou existenci EPA. K tak vysokému počtu velkou měrou přispělo přihlášení 15ti místních borců (sekce západ). Takový počet umožnil naprosto parádní rozdělení akce na tři kola po čtyřech heatech obsazených vždy sedmi piloty. Do bojů se přihlásila také jedna slečna, místní Kristýna Vašicová bezpochyby i díky zázemí které má v podobě létajícího táty se strejdou.
Od prvních letů je zřejmé, že tam kde jsou místní piloti zůstávají stuhy hodně dlouho. Přeci jen jejich letový styl není tak agresivní jako u ostřílených EPAřů. Také se zezačátku modely takřka nesrážejí. Hned v prvním kole padá spousta seků, šest dává Michal B., po pěti PAD se ZBEKem, daří se i místnímu MOULINOVI kteří si spolu s HELMÍKem připisují po čtyřech secích. Jirka Zedník ulovil tři seky. Několika pilotům se zadařily dva a spousta jich končí se sekem jedním. I přes vysoký počet seků zůstává 10 pilotů “neposkvrněných“. Celkem bylo seků 41 a nutno dodat, že zasloužených, žádné „rádobyseky“. Jen asi pět až šest pilotů kvůli srážkám nebo jiným problémům odlétává jen krátký letový čas. První doušky smůly upíjí Jirka Šmíd když letí jen něco přes minutu.
Současně s přípravou startu druhého kola se spouští déšť. Po asi půl hodině ale končí a pokračuje se. Příval seků nekončí. Z celkového počtu 46 si 8! kousků uloupnul Michal B. fullhandový standard podržel ZBEK, po čtyřech PAD s Petrem Pojerem. Neobvyklý výkon podávají i členové Blades Squadron Jakub Chromý s Radkem Brunnerem když přistávají se třemi seky na kontě. Opět dost pilotů má nasekáno po dvou či jenom seku a znovu se deseti nedaří žádný sek. Přibývají srážky a odhadem okolo osmi, devíti pilotů v důsledku kolizí odlétá jen málo letového času. Druhý lok smůly polyká Jirka Šmíd když po dvou secích také dvakrát přelétává safety line. Kristýně Corsair sotva letí, rodino, co jste jí to dali za pomalolet? Ale i tak alespoň jednou seká.
Třetí kolo je pro některé závodníky, kteří v prvních dvou kolech vychutnávali návaly seků, noční můrou. Michal B. končí s nulou poté co sice dvakrát sekl, ale poté se srazil, poškodil model i motor, oprava, zase rána a problematický pohyb bez helmy na hlavě v letovém prostoru snažení pro toto kolo ukončuje. PAD seká třikrát, Zbek jen jednou. Naopak k jednomu seku v druhém kole přidává další dva zářezy na náběžce jediná slečna ve startovním poli Kristýna Vašicová. Exceluje MOULIN s pěti seky těsně následován Radkem B. se čtyřmi úlovky. Po třech kromě PADa mají také Franta Kváša a po trápení ve druhém kole také HELMÍK. Pohár hořkosti dopíjí Jirka Šmíd, opět neletí ani polovinu letu, alespoň jednou seká. Celkem bylo odseknuto 36 stuh.
Základní část ukončena. Z výpočtového střediska vychází zpráva o obsazení finálového kola pro sedm nejlepších (Bajer, PAD, ZBEK, MOULIN, HELMÍK, Brunner, SOPTÍK). Bodově je to minimálně u prvních pěti pilotů hodně natěsno. Šestý a sedmý Radek B. resp. SOPTÍK by museli hodně zazářit aby to bylo na bedýnku. Jako skoro vždy poslední dobou půjde hlavně o to se nesrazit a samozřejmě ulovit nějaký ten sek. Start! Vítejte mezi mlýnskými kameny. Stuhy zůstávají docela dlouho, když ne celé tak dostatečně dlouhé na sekání. Srážky se samozřejmě nevyhýbají ani finalistům a tak do letového prostoru zabíhají pro poškozené stroje SOPTÍK, ZBEK a MOULIN. MOULIN ze sedmi minut neodlétal ani polovinu a bez seku symbolicky ukončuje život svého těžkotonážního ZERA které dnes poslalo několik protivníků okusit pocity norníků. ZBEKovi i kratší pobyt ve vzduchu nebrání sesbírat čtyři seky. PAD nervózně několikrát těsně míjí a potáhává stuhy soupeřů po křídle ale seká jen třikrát. SOPTÍK s Radkem B. sbírají po dvou secích a jen jeden navlékl na svého bitevníka HELMÍK. Dnešní den patří Michalovi B. ze začátku letu loví pohodové tři seky a postupně přidává další dva na kraťoučkých zbytcích pověšených na modelech soupeřů. S celkovým skóre 5 není pochyb kdo že dnes ukáže ostatním záda. Určitě si dost pohorší MOULIN. Napínavé to je mezi ZBEKem a PADem – ZBEK více seků ale horší čas, PAD o sek méně ale celý letový čas a malý náskok před finále.
Sečteno a podtrženo. Jasně vítězí Michal Bajer s náskokem 335 bodů na druhého PADa a těsně třetí ZBEK (ztráta 11b na druhého, holt musí rychleji běhat a vymotávat seknuté stuhy z motoru). Na bramboru postoupil Radek Brunner a vystřídal MOULINA, který klesl na místo páté. Sedmou příčku udržel SOPTÍK.

Celkové pořadí viz. tabulka:

pořadí pilot bodů seků
1 Bajer Michal 2297 19
2 Dvořák Pavel 1962 15
3 Majer Zbyněk 1951 15
4 Brunner Radek 1495 10
5 Horníček Milan 1466 11
6 Hermann Helmut 1458 10
7 Petrášek Pavel 1189 7
8 Kuncl Jiří 813 5
9 Kváša František 799 4
10 Chromý Jakub 778 4
11 Hron Zdeněk 763 5
12 Purkart Milan 761 3
13 Zedník Jirka 678 4
14 Visinger Bohumil 630 3
15 Eret Pavel 609 3
16 Vašicová Kristýna 607 3
17 Král Jan 602 2
18 Pojer Petr 591 4
19 Schmiedhuber Petr 573 2
20 Bacho Ondřej 544 2
21 Vašica Karel 525 2
22 Kruft Roman 507 1
23 Šmíd Michal 483 2
24 Hofman Miloslav 423 0
25 Klenc Bohuslav 353 1
26 Vašica Jiří 243 0
27 Šmíd Jiří 231 3
28 Hiřman Jaroslav 98 0

Obyčejně soutěže končí vyhlášením výsledků a rozdáním diplomů a cen. Ne tak v Plzni. Ceremoniál při kterém všichni soutěžící obdrželi parádní diplomy a první tři nádherné poháry v podobě půllitrů s vypískovaným názvem soutěže, logem a s ozdobnou poklicí (poklice jen na 1. a 2. místě) sice díky vysokému počtu soutěžících chvíli trval, ale hned poté se rozjela příprava na společný let co nejvyššího počtu modelů a tedy i pokoření na začátku uvedeného rekordu. Na pilotní linii se postavilo 24 borců se svými, mnohdy přeci jen už staršími, stroji. DJ spustil hudební zvukovou kulisu a piloti postupně startovali k nebi a pouštěli se do hromadných soubojů. Někteří to brali jako regulérní bitku, jiní jen ostražitě prolétávali rojem obratných modelů. Po dobu asi pěti minut už tak tmavá obloha ještě více zešedla jak množství silulet druhoválečných mašin zastínilo Slunce. Hromadný let se neobešel bez zranění a neplánovaných přistání. Ale určitě to stálo za ten neopakovatelný zážitek.
Ještě jsme chvíli rekreačně létali jen tak nebo v dogfightech (duel) a také zkoušeli dvouplošníky na následující den. Na večeři jsme v malé skupince zajeli do blízkého obchodního centra. Po návratu zpět na letiště se už začalo stmívat a pořadatel připravil promítání videozáznamu jak z uplynulého dne tak ještě z období příprav akce.

WW1+

Nedělní ráno, jak už to na kombatových akcích bývá, nás přivítalo jasnou oblohou a sluncem. Na programu je soutěž WW1+, tedy letecké souboje modelů inspirovaných obdobím první světové války – dvou a víceplošníků. Zahajujeme přihlašování pilotů a postupně se na startovní listině objevuje celkem 15! jmen. Další rekord. Většinu samozřejmě tvoří místní kombatáři s modely výhradně ze stavebnic pražské firmy Freeair. Některé modely jsou postaveny přesně tak jak byly v krabici, ale mnohé mají upravené a atraktivní kamufláže. Převládají Fokkery, ostatně v nabídce Freeairu také převažují. Po briefingu ve kterém jsou noví piloti seznámeni s pravidly a způsobem hodnocení i létání rozlosováváme jednotlivé lety. 15 pilotů parádně vychází do třech heatů po pěti. A poletí se na tři kola + finále pro pět nejlepších.
Prvních pět pilotů připravuje své dvouplošníky a chystá se ke startu. Bohužel pomalu ale jistě začíná sílit vítr. Létá se rozumně a bez kolizí. Jen ve druhém heatu se sráží místní Jirka Vašica s Petrem Pojerem a přicházejí o drahocený čas. Téměř polovině pilotů se daří odlétat plný letový čas, někteří navíc přidávají po dvou secích. Více než polovina závodníků si sekla alespoň jedenkrát. Příjemným překvapením a podívanou je let „draideckera“ pilotovaného Bohoušem Visingerem.
Druhému kolu se srážky vyhnuly zcela. Pět pilotů nalétává plný letový čas. Nádherný let a seky předvádí Pavel Komárek s SE5 v jejímž kokpitu sedí bezpochyby nejsympatičtější pilot. Čtyřmi seky exceluje SOPTÍK. Ten je také u drobné kolize (nikoli killu) kdy se zamotává do stuh na modelu HELMÍKA a protože jsou modely blízko u safety linie HELMÍK přelétává a krátce na to ještě jednou. Tři seky se podařily PADovi. Ovšem jeden do vrtule a vynucené přistání odkrajuje od letového času jehož poslední minuta je zdrojem zisku dost vysokého počtu bodů (letový čas od šesté minuty výše je totiž hodnocen dvěma body za každou vteřinu, do šesté minuty je to jen jeden bod za odlétnuté tři vteřiny). Toto kolo vyhrává SOPTÍK těsně následovaný Pavlem Eretem, který dokonale využívá pravidel když sice jen jedním sekem ale téměř plným letovým časem a uhájenou stuhou ztrácí na SOPTÍKA se čtyřmi seky minimum bodů. Tři seky se povedly také Karlu Vašicovi. Let, nebo lépe řečeno zvuk, jeho Fokkera je nezaměnitelný. Trochu připomíná rozběsněnou cirkulárku. A pokud přidá plyn je ho plné nebe.
Třetí kolo je velmi vyrovnané. Jen tři piloti nesekají vůbec a Jirka Vašica letí necelou polovinu letového času. Piloti mají tak půl na půl po dvou nebo jednom seku. Ovšem co hodně přibylo jsou killy. Nejspíš i vlivem sílícího větru se modely srážejí celkem čtyřikrát. Loňský devastátor a ostuda SOPTÍK je hned u tří těchto srážek. Nutno dodat, že některé z nich zdaleka nejsou devastační, ale co se dá dělat, pokud některý z účastníků srážky skončí na zemi je to kill a bodová penalizace -100bodů. Trochu kuriózní a vlastně i smutný kill se „povedl“ Pavlovi Eretovi a právě SOPTÍKovi když se srazili doslova v poslední vteřině letového času jen krátce před dosednutím modelů na zem. Pfalz Pavla Ereta byl zle pochroumán, SOPTÍKovo SPAD vyšel bez oděrky.
Třetím kolem pro 2/3 pilotů soutěžení skončilo. Do finále pro pět nejlepších s těsnými bodovými odstupy postoupili ZBEK, PAD, Pavel Eret, Bohouš Visinger a Pavel Komárek. Zejména na prvních třech místech byly body opravdu vyrovnané. Těsně před startem zjistil nějaké nepravosti na svém trojplošníku Bohouš V. Po delším laborováním byl objeven zdroj problémů – křidélkové servo. Pokud bylo zapojeno do přijímače celá palubní část přestala fungovat, po jeho odpojení vše (tedy až na křidélka) chodilo tak jak má. Bohouš se rozhodl, že prostě poletí jen se směrovkou a výškovkou. Sázeli jsme se zdali vůbec odstartuje a jak dlouho bez křidélek poletí. Já tipoval, že ani neodstartuje a když tak let nepotrvá déle jak 2,5min. I ostatní piloti se nachystali, navázali čerstvé stuhy, doplnili elektrony do pohonných baterií a mohlo se vyrazit vstříci nejistému osudu. Silný vítr souběžně s délkou dráhy při letu doprava modely výrazně brzdil, ve směru opačném pak viditelně urychloval. Dosud vedoucí ZBEK vsadil na jistotu a nijak se nezapojoval do soubojů. Snažil se uhájit stuhu a odlétat plný čas. Podobnou taktiku zvolil i Pavel Komárek, ale asi v polovině letu mu PADův Albatros zkrátil stuhu. Bohoušovi V. se skutečně podařilo odstartovat, ale přeci jen chybějící ovládání křidélek mělo za následek, že několikrát neplánovaně přistál ve vysoké trávě a dobíháním pro model a dalšími starty strávil spoustu času na zemi. PAD přidal ještě dva seky jenže jeden zase do vrtule a vymotání stuhy zabralo skoro minutu. Plný letový čas tak odlétali jen ZBEK s Pavlem K. a ZBEKovi se skutečně podařilo stuhu uhájit. PAD sice toto kolo vyhrál, ale ZBEKovo náskok z předchozích kol byl dostatečný aby se udržel na první příčce. Druhý tedy PAD, třetí místo uhájil Pavel Eret jehož let byl také poznamenán honbou za stuhou na nízko letícím Albatrosovi kdy se upáčkoval a padl do vysoké trávy. Ani další pořadí se oproti stavu před finále nezměnilo takže čtvrtý dolétal Pavel Komárek a pátý skončil Bohouš Visinger, který ale letem bez ovládání křidélek předvedl přinejmenším pozoruhodný výkon.
V závěrečném zúčtování dopadlo pořadí následovně:

pořadí pilot bodů seků
1 Majer Zbyněk (ZBEK) 1761 6
2 Dvořák Pavel (PAD) 1726 8
3 Eret Pavel 1508 4
4 Pavel Komárek 1236 4
5 Visinger Bohumil 1132 5
6 Schmiedhuber Petr 937 3
7 Vašica Karel 920 6
8 Klenc Bohuslav 786 2
9 Hermann Helmut 780 4
10 Brunner Radek 701 2
11 Petrášek Pavel (SOPTÍK) 688 5
12 Pojer Petr 680 1
13 Vašica Jiří 675 1
14 Kolman Pavel 576 0
15 Purkart Milan 507 2

Obdobně jako v předešlém dni se vyhlásilo pořadí, každý účastník obdržel pěkný diplom a první tři opět skleněný půllitr s vypískovaným názvem soutěže, na 1. a 2. místě s pokličkou. Hoši plzenští jsou čiperní a soutěživí takže se záhy začal připravovat hromadný start co nejvyššího počtu prvoválečných strojů. Na start se nás postavilo tuším 14. Startovalo se pomalu protože vítr dělal mnohým značné problémy. Já nakonec ani neodstartoval, jednak se mi vylomila páka z kormidla VOP (zřejmě načatá z předchozích bojů) ale hlavně mi z motoru vyskočila osička a vzhledem ke způsobu jeho upevnění v modelu nebyla šance to dát rychle dohromady (tedy ještě že se to stalo až teď a ne o pár minut dříve ve finálovém letu). Takže jsem jen model poponesl mimo letovou plochu a sledoval hemžení na obloze. Pohled zajímavý a ojedinělý začaly trochu kazit přibývající killy. Opravdu nemnoho strojů přistálo bez poškození. Uznání všem pilotům, kteří "do toho šli".

Už jsem výše napsal, že padlo několik rekordů:
- nejvíce pilotů na EPA akci - 28
- nejvice najednou letících strojů WW2 - 24
- nejvíce pilotů na WW1+ akci - 15
- nejvíce strojů WW1+ připravených na startu - 14, kolik jich nakonec opravdu letělo nevím, 13? 12?

Na tak vysokých počtech pilotů i modelů se bezesporu vysokou měrou podílela široká členská základna pořádajícího modelklubu a těžko očekávat, že by se všichni začali objevovat na dalších EPA a WW1+ soutěžích. Každopádně to byl výborně kombaťácky strávený víkend se vším co k tomu patří.

Závěrem poděkování pořádajícím plzeňákům - klubu RC MK SEKCE PLZEŇ ZÁPAD a Fatal Error - a také dalším kteří se podíleli na hladkém průběhu celé akce.

Několik obrázků z akce:

 

Další fotky z akce - jedna sada - druhá sada

© RC web
Design PAD