RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
26.5. 2010 - osvětlení modelu pro noční létání

Začátkem června bude pořádat parta kolem letiště Sobinka.cz noční maraton. Protože jsme se s partou kamarádů kombaťáků také přihlásili bylo potřeba navrhnout a realizovat osvětlení modelu pro noční lety.

Pro závod i s ohledem na možnost osvětlení jsme se rozhodli postavit model z EPP. Časem se o modelu asi více rozepíšu, ale nyní k osvětlení.

Sestává z kombinace LED diod a LED diodových pásků připojovaných přímo k pohonné baterii LiPol 3S, takže na napětí 12V. První návrh sice předpokládal využití jen samostatných diod, ale poté co se ukázalo, že LED pásky (jeden segment obsahuje 3 diody) svítí slušně rozptýleně a navíc cenově vycházejí stejně nebo i levněji jako samostatné diody zvolil jsem variantu kdy diody jsou použity jen na prosvícení koncových oblouků a pásky nasvěcují ocasní plochy, spodek křídla a odtokovku křídla. Výhoda pásku je v tom, že je stačí bez dalšího laborování jen připojit na 12V zdroj. Sestavy LED diod je potřeba doplnit vhodným odporem na sražení protékajícího proudu. Protože je model z EPP je možné jeho díly prosvěcovat "skrz" materiál. LED dioda zapíchnutá do materiálu jej docela slušně prosvítí.

Takže konkrétně. Levý a pravý oblouk křídla jsou barevně odlišeny. V každém oblouku jsou dvě vysoce svítivé diody s úhlem rozptylu světla jen 20°. Není potřeba používat nějaké extrémně svítivé diody. Jedna jen zapíchnutá do křídla a druhá umístěná do většího brčka na pití, které je také zapíchnuto do koncového oblouku. Do jednoho konce brčka je zasunuta dioda, druhý konec je po nahřátí zataven. Celek tak vytvoří jakousi "zářivku". Brčko je zapíchnuto vodorovně šikmo aby jednak opticky zvětšilo rozpětí modelu a také aby bylo vidět v co největším množství poloh modelu. Všechny čtyři diody (2x červená, 2x zelená) jsou spojeny do série a doplněny o odpor. Jsou vybrány tak aby svítily pokud možno stejně (to může být docela problém). Na odtokovku křídla jsou ještě nalepeny krátké pásky s červenými a zelenými diodami. Jejich úkolem je zajistit viditelnost modelu v dálce kdy se z něj stane jen "vodorovná čárka" a také by měly usnadnit rozlišení polohy modelu v zatáčce. Tyto komponenty jsou vodiči spojeny na malé rozvodné destičce nalepené na křídle. Na destičce je odpor pro omezení proudu pro samostatné LED, v okruhu napájení pásků samozřejmě odpor není. Z destičky je vyveden kablík zakončený servokonektorem, kterým se osvětlení po připevnění křídla k trupu připojí k napájení.

Osvětlení trupu a ocasních ploch je jen diodovými pásky. Dva pásky nalepené na bok trupu pod křídlem nasvěcují spodní stranu křídla a díky "průsvitnosti" křídla je světlo vidět i na horním povrchu. Pásky mají barvu zelenou a bílou. Bohužel červená, která by odpovídala barevnosti použité na křídle, svítí méně než právě zelená a bílá. Na vrcholku SOP je nalepen další pásek se zelenými LED, který svítí dolu na VOP. Protože ocasní plochy jsou zhotoveny z průhledného dutinkového polypropylenu je světlo z pásku vidět takřka ze všech poloh modelu. Pokud výše zmiňuji použití pásku LED diod vždy se jedná o nejkratší možný segment tzn. 3 diody (délka 5cm).

Pro připojení na pohonnou baterii se dá s výhodou využít servisní konektor na který se udělá rozdvojka pro připojení samostatně osvětlení trupu a křídla (křídlo je odnímací). Já jsem připojení řešil trochu jinak, řekněme univerzálněji, kdy mezi baterii a regulátor vřazuji mezikus na který se připojuje napájecí kablík osvětlení křídla a trupu. Pro připojení rozvodu na trupu je na mezikusu osazena mini svorkovnice aby bylo možno případně dle potřeby ještě přidat nějaké osvětlení bez nutnosti do hotového rozvodu na trupu zasahovat pájením. Druhým důvodem pro použití mezikusu je to, že budeme mít více různých pohonných baterií a ať už délka kablíku se servisním konektorem nebo i samotný konektor by na všech bateriích nemusel být stejný.

Ještě doplním, že pokud by někdo chtěl aby mu na modelu "něco" blikalo dají se jednak použít "blikací" diody a nebo řešení, které jsem sám už několikrát použil, při kterém se použije blikačka na jízdní kolo ze které se použije elektronika (typicky jen "kapka" na destičce s plošnými spoji) a diody se připojí kablíky. Blikačky mají obyčejně několik režimů svícení / blikání takže není problém vybrat co vám nebo modelu vyhovuje. Upravený modul z blikačky připojuji přímo do volného konektoru přijímače tzn. na napětí cca max 5V. Protože blikačky jsou obyčejně napájeny z dvou baterií AA nebo AAA je nutno napětí o 2V srazit - používám jednu svítivou a jednu obyčejnou diodu zapojené v serii v napájení blikačky. Pro ovládání (spínání) blikačky používám mikrospínač (na blikačce bývá většinou namísto mechanického spínače jen "had" na desce s plošnými spoji a spínání je vodivou gumou.

Jako vodiče používám měděné smaltované dráty o průměru cca 0,3mm. Vezmu dva dráty a s pomocí vrtačky je zkroutím (jeden konec upevním na háček ve vrtačce, druhý držím rukou). Z použití drátu "bez izolace" není třeba mít obavu, smaltování vydrží opravdu hodně. Pro letování smaltovaného drátu je potřeba konec očistit buď oškrábáním či obroušením a nebo jednodušeji "chemicky" ocínováním v pilulce acylpirinu nebo paralenu.

První pokusy s osvětlením zatím probíhaly pouze v koupelně a na letové zkoušky teprve dojde.

28. a 29.5. proběhly první skutečně noční lety. S nasvícením modelu jsem spokojen. Samozřejmě by se dalo osvětlení udělat ještě výraznější ovšem za cenu zvýšení odběru proudu. Takhle jak je odebírá z pohonného akumulátoru 110mAh. Jediná úprava bude v doplnění ještě jednoho světla (pásku) na čumák trupu aby byl model lépe vidět zepředu po zatočení.

19.6. před kombatovými závody ACES a EPA v Liberci jsem doplnil světlo na čumák. Původně mělo být žluté, ale dostupné LED žluté pásky svítily málo a tak jsem použil světlo modré.

Krátce před závodem pořadatel oznámil odložení termínu. Nový termín byl stanoven na 18. až 19.9.2010. Je to sice za dlouho, ale co se dá dělat.

Několik dní před závodem není vůbec čas na vyzkoušení připravených modelů. Tak snad bude vše fungovat jako před třema měsíci. Asi 14 dní před závodem zjišťuji, že pořadatel změnil pravidla i způsob hodnocení. Zvažujeme zda se skutečně zúčastnit nebo odstoupit protože nová pravidla dělají z akce trochu něco jiného než na co jsme byli připraveni. Probíráme s celým týmem změnu a rozhodujeme se zúčastnit i přes ten malý podraz (jak jinak změnu a hlavně neupozornění na ni nazvat).

20.9. Je to za námi. Bylo to šílený. Odvážíme si druhé místo a notnou dávku rozpaků a emocí. Na létání "bez pravidel" jsme opravdu připraveni nebyli. Nejspíš bude podobná akce i příští rok a pokud pořadatel zajistí "regulérnější" podmínky nejspíš do toho půjdeme znovu. Níže jsou kromě obrázků osvětleného modelu také oscanovány dva listy z článku Michala Černého z časopisu RCR 11/2010.

Fotky a videa s komentářem s ukázkou osvětlení:



© RC web
Design PAD