Po mnoha letech jsem se kvůli svému synkovi vrátil k autodráze, která ležela nevyužita pod nánosem prachu kdesi ve sklepě. Mám starou autodráhu prodávanou pod názvem EuropaCup s roztečí drážek 74mm a k tomu pár dílů s roztečí drážek 90mm. V současnosti tuto autodráhu vyrábí firma FARO Plzeň.
Software
Na internetu se dá najít spousta zajímavých programů pro návrh dráhy, její správu apod. Jedním z nich je free software SlotMan (verze 11.2.1). Aby se dal využít i pro sestavení dráhy z českých dílů bylo nutno tyto díly do programu zadat - není to obtížné, ale pokud by se vám nechtělo dumat jak na to tak nabízím databázi dílů ke stažení. V archivu jsou dva soubory - jeden definuje díly s roztečí drážek 74 a druhý s roztečí drážek 90mm.
Moje dráha
Jezdit s mantinely není žádná frajeřina takže jsem je vyměnil za krajnice. Jsou vyrobené z tvrzeného polystyrenu tl. 2mm a mají šířku 40mm což mi přišlo tak akorát na průjezd zatáčky smykem. Obloukové krajnice jsou na rovných částech zakončeny samostatnými náběhy. Nástřik akryl autosprejem podle šablon z kartonu. Pro připevnění dílům dráhy jsou krajnice opatřeny jednoduchými zámečky.
náběhy |
zvýšení dráhy - konstrukce ze sololaku, nátěr akrylovou barvou válečkem, "skály" z montážní pěny, natřeno tím co bylo po ruce (tónovací malířské barvy, akryl) |
výjezd z tunelu |
celková sestava, délka jedné dráhy okolo 7,5m |
další sestava, délka jedné dráhy 14,377, obě dráhy jsou úplně stejné (symetrická sestava) |
Moje auta
Pro začátek jsem dal dohromady vraky původních aut. U některých jsem
vyměnil převody (nebo alespoň pastorek), vyčistil motory, vyměnil pneu.
Spousta dílů se dá naštěstí stále sehnat za relativně příznivé ceny od
výrobce nebo po bazarech.
Postavil jsem vlastní podvozek. Pro návrh byla určující velikost karoserie
- lexanová Opel Calibra V6. Díly podvozku jsou zhotoveny ze sklotextitu
tl. 1,5mm, několik dílů z tl. 1mm. Jsou spojovány slepením a šroubováním.
Původně neměl být nastavitelný rozvor, ale když jsem na hotový podvozek
osadil karoserii ukázalo se, že by rozvor potřeboval zvětšit o 2mm takže
následovalo rozříznutí hlavní desky. Spojení přední části se zadní je
zřejmé z fotek. Hřídele náprav o průměru 3mm jsou z CDrom mechanik, jsou
uložené v bronzových pouzdrech vysoustružených na míru, pouzdra jsou do
sklotextitových bočnic jen "nalisována".
Kola - přední kola mají plastové disky ze starých aut české autodráhy,
pneu jsou FARO osoustružené a obroušené na průměr 17mm, zadní kola mají
plastové disky FARO Favorit, pneu jsou největší FARO (na nějakou kdysi
vyráběnou formuli) osoustružené a obroušené na průměr 22mm (šířka 12mm).
Světlost podvozku je 2mm.
Docela dlouho jsem se zamýšlel jak k podvozku upevnit karoserii, nakonec
vyhrála varianta s použitím spon z vázacího drátu.
Jízdní vlastnosti jsou výtečné. Přesto má model jednu zásadní chybu -
díky použitému motoru už při nízkém napětí, kdy se ostatní auta pouze
plouží, jezdí velmi rychle.
sklotextitové díly podvozku |
výlisek karoserie Opel Calibra V6 |
hotový podvozek, okna na karoserii jen naznačena fixem pro zhotovení vykrývacích šablon |
hotový podvozek |
... takhle to celé dopadlo, lexanovou karoserii jsem barvil poprvé tak je to trochu vidět, navíc je opravdu malá takže barvení detailů (světla) a vykrývání je piplačka |
Výroba předního kola z polotovaru
Podnětem k výrobě byla snaha udělat přední kolo stejné jako zadní - stejný
disk. Na obrázcích auta výše je vidět přední kolo vyrobené z disku kola
původního "historického" auta. Kromě toho že disk není stejný
jako zadní je docela velkým problémem obroušení originální obruče pro
tento disk z 22mm na 17mm.
Při úvahách jak odstranit nepříjemnou práci broušení mě napadlo použít
"O" kroužek za pár korun běžně dostupný v prodejnách s vodoinstalatérskými
potřebami - má vnější průměr 16mm. A když jsem si přeměřil disk Favorit
(vyráběný v současnosti firmou FARO) a naměřil ideálních 13,5mm bylo rozhodnuto.
Pro použití "O" kroužku hovoří také to, že přední kola jsou
na autodráhovém modelu víceméně na ozdobu a čím menší odpor při jízdě
auta kladou tím lépe.
Z původního disku je ve vrtačce obyčejným odlamovacím nožem "odsoustružena"
jedna krajní část (není to nutné) a špičkou nože je zhotoven žlábek pro
"O" kroužek, dle hloubky žlábku se dá dosáhnout vnějšího průměru
hotového kola 17-17,5mm. Pro Opla je idální 17mm. Hotové kolo na fotce
možná nevypadá zrovna nejlíp, ale na autě je to paráda.
Čeká mě ještě alternativní výroba zadního kola. Při použití pneu od FARO
je problém opět v nutnosti brousit z průměru okolo 28mm na 22mm. Na disky
Favorit se ale dají použít pneu od NINCO
80507 - 4 TYRES 19x10 RALLY - jiné na discích dostatečně nedrží. S
těmito pneu má kolo průměr jen 20mm takže musím předělat podvozek resp.
výškové uložení motoru a zadní osy.
vstupní polotovar - disk Favorit (FARO), šipkou označená část bude odsoustružena | disk bez obruče, šipkou vyznačena drážka pro obruč |
hotové kolo s nasazenou obručí |
jiný pohled, levá část původního disku je odsoustružena |
Magnety
Pro lepší držení auta na dráze jsem na podvozek přidal dva neodymové
magnety získané z rozebrané CDrom mechaniky (cca 5x5x1,5mm). Jsou nalepeny
za zadní "motorovou" přepážku tak aby nebyly přímo nad napájecími
kovovými lištami dráhy ale mírně vně, auto je pak pří jízdě po rovině
přitahováno magnety méně a tedy i méně bržděno, naopak při mírném smyku
magnety zapracují a auto přidrží. Jízda smykem s takto upraveným autem
není téměř možná, buď auto projede zatáčku bez smyku nebo rovnou vyletí
z dráhy - díky vyšším rychlostem jsou i rány větší - nachystejte si polštáře
jako záchytné bariéry. Rozdíl mezi autem s magnety a bez je na okruhu
délky 14,377m (výše na fotce) cca 8s na 10ti kolech - bez magnetů 10kol/1:04min,
s magnety 10kol/56s.
Ovladače
Původní ovladače (igla, gonio, igra) ve tvaru kniplu byly dvojího druhu
- s brzdou a bez brzdy. Zapojení
ovladače s brzdou je na obrázku. Základní nevýhodou je díky držení
v sevřené dlani přehřívání někdy vedoucí až k deformaci ovladače.
Pořídil jsem novější "pistolovou" verzi. Bohužel co se elektrického
zapojení týče přišlo zklamání. Ačkoli dle výrobce by měl být ovladač s
brzdou tak skutečnost je jiná. Jakási brzda sice je, ale zapojení je provedeno
tak, že v režimu brzda je motor zkratován přes jeden z odporů v ovladači
což zhruba odpovídá jízdě na půl plynu a auto prakticky nebrzdí. Dle vyjádření
výrobce (FARO, Plzeň) tomu tak skutečně je kvůli zjemnění regulace při
rozjezdu a kvůli omezení jiskření (rušení) při režimu brždění.
Zajímavé adresy