RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
Slowflyer Buttercup EPP

K postavení tohoto modelu byl zajímavý podnět. Už asi tři roky slibuji manželce, že jí taky něco postavím aby si létání také mohla zkusit a nemusela jen koukat na mne (když jde náhodou se mnou). Také mi bylo líto, že ve skříni zahálejí některé starší slowflyerovské komponenty - motor mig280 s převodovkou a 3-listou vrtulí, stejnosměrné regulátory atd. Takže jsem vzal výkres na model Buttercup, který jsem počátkem roku postavil na pohon střídavým motorem z CDrom mechaniky, a upravil jej pro instalaci právě výše uvedené pohonné jednotky. Veškerá úprava spočívá v rozšíření trupu. Protože se dá čekat, že drahá polovička s modelem párkrát praští o zem použil jsem jako stavební materiál extrudovaný polypropylen. Celý trup včetně ocasních ploch je postaven z desek tl.5mm. Vše je lepeno vteřiňákem (střední HVP) s použitím aktivátoru. Trup jsem postavil za asi tři hoďky jednoho večera, osazení RC vybavením zabralo něco přes hoďku ráno před odchodem do práce. Křídlo jsem stavěl odhadem 2,5 až 3 hodiny.

Základní parametry:
rozpětí 800mm
délka (včetně vrtul. kuželu) 590mm
hmotnost (bez baterií) 160g
ovládané funkce směrovka, výškovka, motor
motor mig280 s převodovkou (PU 281/3)
baterie 2xLiPol340mAh (20g), 2xLiPol1500mAh (70g)
serva 2x micro (6g)
přijímač REX 4 plus
regulátor Tema Supra8

Ke stavbě. Z desky jsem vyříznul bočnice. Na jednu bočnici jsem nalepil pásky spodního a horního potahu trupu a přepážky. Po instalaci bowdenů pro táhla výškovky a směrovky jsem přilepil druhou bočnici. Do polotovaru trupu jsem zalepil motorovou přepážku z cuprextitu tl. 1,5mm s otvorem pro pohonnou jednotku. Kout mezi bočnicemi a přepážkou jsem vylepil zbytky epp. Následovalo přilepení předku trupu z kousku epp tl.8mm také s vyříznutým otvorem pro pohonnou jednotku. Hrany trupu a předek jsem zaoblil jemným smirkem. Přilepil jsem ocasní plochy.

Teď je na čase zmínit zavěšení pohyblivých ploch kormidel. Pant je vytvořen jednoduše vyříznutím drážky ve tvaru "V" páječkou s tvarovaným okem z měděného drátu. Stejně je pant vytvořen v jedné bočnici kde jsou dvířka pro vkládání baterií. Tento pant vyrobíme ještě před uzavřením trupu - pak už bychom se dovnitř nedostali.

Pokračoval jsem instalací RC vybavení. Původně jsem myslel, že serva budou vzadu pod křídlem. Bohužel použitý motor je podstatně těžší než motor z CDrom mechaniky takže serva se kvůli dodržení polohy těžiště stěhovala více dozadu až za druhou přepážku. Pro přístup k ním jsem v bočnici vyříznul otvor. Řez je veden šikmo aby se vyříznutý díl dal snadno usadit zpět (stejně jsou vyříznuta dvířka pro baterii). Samozřejmě jsem při této úpravě musel zkrátit také již zalepené lanovody. Práce nic moc. Serva jsou přilepena k jedné bočnici oboustranně lepící páskou. Táhla z ocel. drátu o průměru 0,8mm jsou v pákách zajištěna blimpy. Na straně kormidel je táhlo jen ohnuto do pravého úhlu a nasazeno do otvoru v páce. Páky kormidel jsou koupené, malé, plastové a jsou zalepeny do zářezu vteřiňákem.

Křídlo je vyrobeno kompletně z desek epp. Potah horní a spodní části má tl. 2mm, stojina 5mm. Po delším přemýšlení jsem křídlo vyztužil uhlíkovým drátem o průměru 0,8mm nalepeným na stojinu shora a zdola. Drát není po celém rozpětí. Měl jsem drát délky 1m takže do každé poloviny jsem zalepil dva kusy o délce 25cm (1m / 4). Možná by stálo za to zmínit se o způsobu stavby takového křídla. Nejdříve jsem uříznul dva pláty horního a spodního potahu. V místě budoucí náběžky jsem pláty seříznul pod úhlem asi 30st. Spodní plát jsem na odtokovce seříznul do úkosu, odhadem tak v délce 15mm. Nařezal jsem několik žeber - prostřední čtyři a jedno krajní z epp tl.5mm ostatní tl.2mm. Na spodní stranu jsem nakreslil polohu žeber a stojiny. Přilepil jsem stojinu. Do koutu mezi spodním potahem a stojinou jsem přilepil jeden uhlíkový drát a následně jsem přilepil všechna žebra, ta jsou samozřejmě v místě stojiny rozříznuta. Stojinu jsem shora proříznul a zalepil další uhlíkový drát. Nyní přijde nejhorší část stavby - přilepení horního potahu. Aby se spodní potah v místě náběžky dobře přilepil k hornímu potahu slepil jsem je na rovné desce izolepou. Po přehnutí horního potahu přes předek žeber se musí oba potahy dobře spojit. Spoj jsem zevnitř křídla zalil vteřiňákem. Následovalo přilepení potahu od náběžky ke stojině a poté od stojiny k odtokovce. Nakonec jsem slepil oba potahy v místě odtokovky. Vše jsem lepil vteřiňákem. Je lepší každou polovinu křídla potahovat zvlášť protože křídlo je docela dlouhé (800mm). Hotové polotovary obou polovin jsem na odtokovce seříznul, odstranil izolepu z náběžky a zabrousil přesahy na koncích. Středová žebra jsem sbrousil do úkosů a křídlo slepil. Zespoda jsem do zářezu ve stojině vlepil kousek uhlíkového drátu (asi 60mm). Jako ochranu před otlačením poutací gumou jsem na odtokovku nalepil kousek uhlíkového drátu, na náběžku kousek bílé vnitřní duše lanovodu. Hotové křídlo váží asi 20g.

Křídlo se k trupu váže gumou. Je to asi nejjednodušší a nejbezpečnější. Model je zatím bez podvozku. Sestavený a kompletně vybavený model má s baterií 2xLiPol340mAh hmotnost asi 180g (tzn. bez baterie 160g). Tato baterie vystačí s přehledem na 15-20min motorového letu. Zkoušel jsem i baterii LiPol 2x1500mAh, ale to už je vyšší hmotnost znát (230g).

Pro první zálet jsem použil křídlo ze staršího Buttercupu (thermoplan tl.4mm, hmotnost okolo 40g). Křídlo jsem postavil až večer po záletu :-)

A letové vlastnosti? Model je dost citlivý na polohu těžiště a na velikost výchylek. Dá se říct, že výchylky stačí velmi, velmi malé. Ideální ploha těžiště je naznačena na výkresu původního Buttercupu. Díky dvěma prakticky stejným křídlům - jedno hladké z thermoplanu, druhé "chlupaté" z epp jsem měl možnost prakticky vyzkoušet jaký vliv má povrch na vlastnosti modelu. S thermoplanovým křídlem je model o trochu těžší a letový projev je jakoby ostřejší, létat se dá v pohodě na půl plynu. S křídlem z epp je model klidnější, ale zdá se, že na půl plynu model letí hůře než s thermoplanovým křídlem - ostatně dalo se to čekat. S bateriemi 2xLiPol340 je letový projev takřka stejný, s těžšími bateriemi 2xLiPol1500 je ale model s epp křídlem stabilnější a "pohodovější". S thermoplanovým křídlem byl jedovatější. Nejspíš se projevila vyšší celková váha a také úplně hladké křídlo.

A jak tedy létala ma drahá polovička? Při prvním letu jsem stál za ní připraven hrábnout do kniplů v případě nebezpečí. Dvě krizové situace nastaly. Model není zas tak hodňoučký aby se při velké zatáčce sám srovnal takže dvě taková výraznější zatočení málem skončila v zemi. Jednou dokonce model až na zem dopadl, ale ve velmi malé rychlosti a navíc do vzrostlé trávy takže poškození žádná. Po chvíli poletování "pod dozorem" se manželka s letovými vlastnostmi modelu seznámila natolik že jsem se mohl chopit foťáku a případné "horké chvilky" řešit jen zařváním (např.: doleva, doleva !). Model přežil bez úhony. Ještě musíme vypilovat přistání. Energie v baterkách došla a členitý povrch celého modelu (epp) není zrovna ideální pro plachtění. Ha, a co vaše děvečky a děvčata?

modelky a modely - buttercup a jeho majitelka
vcelku povedená letová fotka, řídí manželka
abyste věřili, že nekecám, skutečně nejde o fotomontáž; v tu chvíli jsme byli na ploše sami, takže ani žádný kolega pilot mimo záběr se nekoná
a ještě jednou v letu
sestavený model
zpředu - ta třílistá vrtule modelu docela sluší
zespoda také žádné překvapení
křídlo se k trupu váže gumou
poté co se serva přestěhovala až za zadní poutací kolík je v trupu prázdno, přijímač a regulátor leží na "podlaze" oddělující prostor pro baterie
pohonná jednotka mig280 s převodovkou a vrtulí
prosvícené křídlo, žebra jsou po asi 80mm, tmavá část je stojina vyztužená uhlíkovými dráty
© RC web
Design PAD