Při úpravách motorků z počítačových CD-rom mechanik pro pohon malých
RC modelů letadel jsem provedl orientační měření pro získání přehledu
o vlastnostech jednotlivých motorů a tím o jejich vhodnosti pro pohon
různých typů modelů (koncepce, velikost). Naměřené hodnoty berte orientačně.
Co se týče tahu tak budou zcela jistě mírně zkresleny díky použité metodě
měření (upravená váha na listovní zásilky), ale tah v reálu bude spíše
větší o cca 5g. Nicméně pro základní představu následující tabulky jistě
vyhoví. Vzhledem k tomu, že případná další měření s dalšími motory budu
provádět stejně budou, alespoň pro mne, měření velmi užitečná.
Pro ty kteří by si chtěli vlastnosti svých motorů (pohonů) ověřit také
teoreticky uvádím odkaz na stránku s javaskriptem, který vám podle zadaných
údajů dopočítá další zajímavé (předpokládané) vlastnosti - http://www.standschub.de/.
Motor č.1 - prům.20,5mm; š. 4,5mm, 18z; 0,4mm | ||||
baterie |
vrtule
|
|||
6/3 (rovná)
|
7/3,5 (rovná)
|
8/4,3 (šavle)
|
||
LiIon 2x1250mAh |
3,4
|
6,1
|
4,4
|
A
|
110
|
120
|
115
|
g
|
|
NiCd 7x350mAh |
5,1
|
6,1
|
8
|
A
|
150
|
175
|
160
|
g
|
|
NiMh 8x720mAh |
5,4
|
6,5
|
6,9
|
A
|
160
|
165
|
140
|
g
|
Motor č.2 - prům.19,5mm; š. 5mm, 20z; 0,35mm | ||||
baterie |
vrtule
|
|||
6/3 (rovná)
|
7/3,5 (rovná)
|
8/4,3 (šavle)
|
||
LiIon 2x1250mAh |
2,3
|
2,8
|
4,1
|
A
|
105
|
110
|
120
|
g
|
|
NiCd 7x350mAh |
3,2
|
4,2
|
6,7
|
A
|
145
|
160
|
140
|
g
|
|
NiMh 8x720mAh |
3,7
|
4,7
|
6,7
|
A
|
145
|
155
|
145
|
g
|
Motor č.3 - prům.19,5mm; š. 5mm, 19z; 0,4mm (konstrukčně stejný jako č.2) | ||||
baterie |
vrtule
|
|||
6/3 (rovná)
|
7/3,5 (rovná)
|
8/4,3 (šavle)
|
||
NiCd 7x350mAh |
4,2
|
4,8
|
7,1
|
A
|
170
|
190
|
195
|
g
|
Motor č.4 - prům.?mm; š. 8mm, 20z; 0,4mm - "oložiskovaný skvost" | ||||
baterie |
vrtule
|
|||
6/3 (rovná)
|
7/3,5 (rovná)
|
8/4,3 (šavle)
|
||
NiCd 7x350mAh |
2,5
|
neměřeno
|
5,7
|
A
|
125
|
neměřeno
|
200
|
g
|
|
NiMh 8x720mAh |
neměřeno
|
neměřeno
|
6,5
|
A
|
neměřeno
|
neměřeno
|
225
|
g
|
Poznámka: hodnoty v záhlaví tabulek udávají průměr plechů statoru a jejich celkovou šířku, počet závitů a průměr drátu použitého pro převinutí, v béžových polích je uvedena spotřeba (A), ve žlutých tah (g). Měření jsou prováděna vždy s čerstvě nabitými bateriemi.
vrtule je třeba na hřídel motoru nějak upevnit, pro pružné upevnění mám vyrobéné duralové unašeče ke kterým se vrtule upevňuje gumičkou; v případě nárazu na překážku má vrtule možnost "uhnout" - vychýlit se; zajištění unašeče na hřídeli a gumičky je přes červíky M3 s vnitřním imbusem |
na tomto primitivním zařízení měřím tah motorů za současného měření odběru |
testovací vrtule GWS - zleva 6/3, 7/3.5, 8/4.3 |
pro výkonější motory (např. motor č.4) se osvědčila vrutle GWS 8/4 - rovná; oproti stejné vrtuli ale v provedení "lopata" se zvýšily otáčky a trochu poklesl proud |
můj první upravený motor, dnes už má své nejlepší za sebou, ale byl první :-) (v tabulce ozn. č.1) |
další dva motory, konstrukčně stejné - ideální pro experimenty s vinutím, vlevo rozložený motor bez hřídele (v tabulce ozn. č.2), vpravo zkompletovaný motor - naražen na trubku z propisky (v tabulce ozn. č.3) |
detail rozloženého motoru (v tabulce ozn. č.2), motor měl původně mohutný setrvačník který jsem odsoustružil, bohužel ve snaze ubrat co nejvíce materiálu jsem ho ubral až moc a díl se rozpadl, na obrázku je mosazný díl na rotoru vysoustružen nový, k plechové části s magnetem je přilepen lepoxem metal, mosazný unašeč je ručně vybroušen do tvaru matice M3 aby se na něj dala osadit vrtule GWS |
motor připravený k navinutí, při demontáži z nosného plechu se střed statoru (vpravo nahoře) rozpadl takže má nosnou část vysoustruženou novou z mosazi, tato část je vyrobena tak aby se dal motor upevnit do uhlíkové trubky prům. 10/1, kroužek který je vidět ve středu statoru je magnet |
nádherný kousek vymontovaný z mechaniky Pioneer z roku kolem 1999 - dvě ložiska, hřídel 4mm, šířka plechů 8mm - v tabulce motor č.4 |
upravený motor v modelu Papundekl 2, smotaný měděný drát je smyčka která drží stator (plechy) na hliníkovém těle (nechtělo se mi plechy lepit) - v tabulce motor č.4 |
Na tento typ pohonu jsem postavil také malého slowflyera Buttercup CD, placku Papundekl a Papunekl 2.