RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
motory z počítačových CD-rom mechanik

Při úpravách motorků z počítačových CD-rom mechanik pro pohon malých RC modelů letadel jsem provedl orientační měření pro získání přehledu o vlastnostech jednotlivých motorů a tím o jejich vhodnosti pro pohon různých typů modelů (koncepce, velikost). Naměřené hodnoty berte orientačně. Co se týče tahu tak budou zcela jistě mírně zkresleny díky použité metodě měření (upravená váha na listovní zásilky), ale tah v reálu bude spíše větší o cca 5g. Nicméně pro základní představu následující tabulky jistě vyhoví. Vzhledem k tomu, že případná další měření s dalšími motory budu provádět stejně budou, alespoň pro mne, měření velmi užitečná.
Pro ty kteří by si chtěli vlastnosti svých motorů (pohonů) ověřit také teoreticky uvádím odkaz na stránku s javaskriptem, který vám podle zadaných údajů dopočítá další zajímavé (předpokládané) vlastnosti - http://www.standschub.de/.

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
LiIon 2x1250mAh
3,4
6,1
4,4
A
110
120
115
g
NiCd 7x350mAh
5,1
6,1
8
A
150
175
160
g
NiMh 8x720mAh
5,4
6,5
6,9
A
160
165
140
g

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
LiIon 2x1250mAh
2,3
2,8
4,1
A
105
110
120
g
NiCd 7x350mAh
3,2
4,2
6,7
A
145
160
140
g
NiMh 8x720mAh
3,7
4,7
6,7
A
145
155
145
g

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
NiCd 7x350mAh
4,2
4,8
7,1
A
170
190
195
g

baterie
vrtule
 
6/3 (rovná)
7/3,5 (rovná)
8/4,3 (šavle)
NiCd 7x350mAh
2,5
neměřeno
5,7
A
125
neměřeno
200
g
NiMh 8x720mAh
neměřeno
neměřeno
6,5
A
neměřeno
neměřeno
225
g

Poznámka: hodnoty v záhlaví tabulek udávají průměr plechů statoru a jejich celkovou šířku, počet závitů a průměr drátu použitého pro převinutí, v béžových polích je uvedena spotřeba (A), ve žlutých tah (g). Měření jsou prováděna vždy s čerstvě nabitými bateriemi.

vrtule je třeba na hřídel motoru nějak upevnit, pro pružné upevnění mám vyrobéné duralové unašeče ke kterým se vrtule upevňuje gumičkou; v případě nárazu na překážku má vrtule možnost "uhnout" - vychýlit se; zajištění unašeče na hřídeli a gumičky je přes červíky M3 s vnitřním imbusem
na tomto primitivním zařízení měřím tah motorů za současného měření odběru
testovací vrtule GWS - zleva 6/3, 7/3.5, 8/4.3
pro výkonější motory (např. motor č.4) se osvědčila vrutle GWS 8/4 - rovná; oproti stejné vrtuli ale v provedení "lopata" se zvýšily otáčky a trochu poklesl proud
můj první upravený motor, dnes už má své nejlepší za sebou, ale byl první :-) (v tabulce ozn. č.1)
další dva motory, konstrukčně stejné - ideální pro experimenty s vinutím, vlevo rozložený motor bez hřídele (v tabulce ozn. č.2), vpravo zkompletovaný motor - naražen na trubku z propisky (v tabulce ozn. č.3)
detail rozloženého motoru (v tabulce ozn. č.2), motor měl původně mohutný setrvačník který jsem odsoustružil, bohužel ve snaze ubrat co nejvíce materiálu jsem ho ubral až moc a díl se rozpadl, na obrázku je mosazný díl na rotoru vysoustružen nový, k plechové části s magnetem je přilepen lepoxem metal, mosazný unašeč je ručně vybroušen do tvaru matice M3 aby se na něj dala osadit vrtule GWS
motor připravený k navinutí, při demontáži z nosného plechu se střed statoru (vpravo nahoře) rozpadl takže má nosnou část vysoustruženou novou z mosazi, tato část je vyrobena tak aby se dal motor upevnit do uhlíkové trubky prům. 10/1, kroužek který je vidět ve středu statoru je magnet

nádherný kousek vymontovaný z mechaniky Pioneer z roku kolem 1999 - dvě ložiska, hřídel 4mm, šířka plechů 8mm - v tabulce motor č.4
upravený motor v modelu Papundekl 2, smotaný měděný drát je smyčka která drží stator (plechy) na hliníkovém těle (nechtělo se mi plechy lepit) - v tabulce motor č.4

Na tento typ pohonu jsem postavil také malého slowflyera Buttercup CD, placku Papundekl a Papunekl 2.

© RC web
Design PAD