RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
Elektroakrobat COBRA na Speed300

Na výstavě Modelhobby v Praze Letňanech se mi jak vzhledem tak hlavně letovými vlastnostmi zalíbil malý elektroakrobat Cobra firmy Potensky. Přesvědčil jsem kamaráda, který nestaví a jen létá, že to je model přesně pro něho s tím, že mu ho postavím a zalétnu. Zaplatil 2560,- za model a protože Potensky dodává k tomuto modelu i plováky koupili jsme je za 380,- také.

Pro základní představu tabulka (+ srovnání s Rotem od Telinku)
hmotnost (g) 315
(260-290) / 7NiMh650
400 / 8NiMh700 v závorce údaj výrobce, za lomítkem baterie
rozpětí (mm) 780 795  
délka (mm) 675 760  
cena (Kč) 2560/1560 2090/1590 za lomítkem cena ECO verze
ECO verze bez pohonné jednotky, regulátoru a vrtule bez pohonné jednotky a vrtule  
profil "diablotin" asi modifikovaný NACA2412  
EPP černý 30g/dm3 bílý 30g/dm3  

Stavebnice kromě trupu, křídla, křidélek, ocasních ploch a potřebné bižuterie obsahuje i optimalizovanou pohonnou jednotku - motor Speed300 (prý přečasovaný) s převodovkou 1:5, vrtulí a regulátorem. Za cenu 1590,- je možné koupit stavebnici bez pohonné jednotky.

Hlavní díly modelu (trup a křídlo) jsou z černého epp o měrné hmotnosti 30g/dm3, kormidla z potpronu (desky bílého extrudovaného polystyrenu) tl.6mm. Trup líbivých tvarů je vybroušen a není třeba jej dále tvarově upravovat. Křídlo také není třeba upravovat, ale kdo chce může zaoblit konce. U dílů z potpronu je vhodné dle návodu zaoblit hrany.

Konstrukce modelu:
Křídlo z epp s profilem "Diablotin" sestává ze dvou polovin. Poloviny se v průběhu stavby přilepí na boky trupu - jsou spojeny a zároveň vyztuženy dvěma uhlíkovými dráty prům.2mm protaženými skrz otvory v trupu a zalepenými shora a zdola do křídla v největší tloušťce profilu.
Trup z epp je v ocasní části (od křídla na konec trupu) vyztužen uhlíkovým drátem (zbytky z drátu pro vyztužení křídla) zalepenými do mělkých výřezů v bocích trupu.
Ocasní plochy z potpronu jsou zalepeny do trupu, kormidla jsou připevněna páskem nažehlovací folie - tento nápad je podle mne perfektní, že mě to nenapadlo dříve :-), nažehlovací folie je určitě vhodnější než obyč. lepící páska.
Křidélka jsou ke křídlu připevněna také páskem nažehlovací folie. Na dílech z epp je potřeba provést úpravu aby folie (a později barevné samolepky) držely. Výrobce doporučuje místa natřít lepidlem Bison na polystyren. Mě se osvědčil obyčejný vteřiňák, kterým potřebná místa potřu a přestříknu aktivátorem - ztvrdlý povrch přebrousím jemným smirkem.
Z ostatních doplňků k modelu bych zmínil hlavně řešení podvozku, které Potensky používá snad ve všech svých stavebnicích. Podvozkové nohy z ocel. drátu se zasunují do kapes slepených z několika vrstev sklotextitu. Řešení elegantní a funkční.

K samotné stavbě. Nebudu ji popisovat podrobně protože bych jen popsal docela podrobný obrázkový stavební návod pojatý ve stylu "krok za krokem". Uvedu jen své připomínky, které jsem také poslal výrobci - ten se zatím nevyjádřil.

Lepidla:
Pro lepení je doporučeno několik lepidel - Bison na polystyren (pro pentraci povrchu epp), Purex a vteřinové lepidlo na polystyren. Mě přišlo zbytečné kupovat Bison a čekat na vypěnění Purexu. Použil jsem jen vteřinová lepidla - na polystyren (Styro) a střední od HVP. Velké úspory času a hlavně pohodlí při práci dosáhnete s použitím aktivátoru na vteřinové lepidlo (třeba právě od HVP za cca 130,-).

Návod:
Pro zalepení uhl. drátu do křídla jsou v návodu uvedeny dvě kóty - u kořene a na konci. Kóta u kořene je chybná, pokud ne tak se neshoduje s výkresem trupu. Pravděpodobně bude špatně protože po slepení křídel a trupu není drát "rovný". Tahle v podstatě kosmetická vada má ale jeden nepříjemný důsledek. Podle výkresu jsem si označil na trupu otvory pro dráty a poté křídlo přilepil. Kvůli špatné poloze drátů v křídle mám ale křídlo více vpředu a tím pádem se posunulo i těžiště … v důsledku to znamená kus olova na motoru což je velká škoda.
Další docela významná výtka je na zkosení křidélek. Při provedení tak jak je ve stavebnici se výchylky +-35st. nedají dosáhnout - úkos je malý. Na sestaveném modelu jsem úkosy zbrousil - práce to ale moc příjemná nebyla.
Ostatní jsou drobnosti - např. na směrovce jsem měl úkosy na druhou stranu než je v návodu.
Uniká mi důvod pro použití černé barvy na samolepkách když jsou křídlo a trup černé.
Docela by pomohla nějaká šablona pro přesné ustavení motoru a křídla (a klidně i VOP) na trup.

Připomínky nesouvisející s kvalitou stavebnice:
Na modelu jsem provedl zasadní úpravu - použití jen tří serv - kamarádův vysílač neumí spřáhnout výškovku a křidelka a tím pádem se mi zdálo zbytečné použít dvě serva a V-kabel. Servo křidelek je pod přijímačem, náhon dráty které procházejí otvory vypálenými v trupu. Ušetřil jsem tak cca 700,- za jedno servo (HS55) a několik málo gramů (které jsem ale později bohužel nahnal olovem viz výše).

Plováky:
Jak jsem už výše napsal Potensky k modelu dodává plováky. Podle Dana Šimáčka (pilot Potensky Teamu) by se Cobra měla odlepit po cca třech metrech rozjezdu.
Plováky jsou vyříznuty z epp - horní strana se zakulatí a na spodní plochu se přilepí tenká plastová deska (opět doporučuji použit vteřinové lepidlo a to následujícím postupem - spodní stranu plováku potřít vteřiňákem, na plastovou desku stříknout aktivátor - díly slepit - desku je nutno přilepit přesně napoprvé, oprava není možná!). Deska se po obvodě s mírným přesahem ostříhne. Plovák se má dle návodu natřít polyuretanovým lakem aby nenasakoval vodu - zatím jsem jej nenalakoval a plováky nevyzkoušel. Podvozkové nohy a ostatní dily pro připevnění k trupu se snadno instalují dle přiloženého návodu. Do trupu je potřeba vyvrtat a vlepit tři pouzdra z trubiček. Přední nohy plováků se zasunou do kapes podvozku.

Létání:
Jako pohonná baterie je doporučen 7-článek AAA NiMh650 (dosud jsem si myslel že se dají koupit jen baterie NiMh700 ať už v průmyslovém nebo běžném provedení, p. Potenský mi ale vysvětlil že ačkoli NiMh650, které také prodává, vypadají úplně stejně jako průmyslové NiMh700 jsou jiné - prý snesou vyšší odběry a i nabíjecí proudy, neměl by prý být problém nabíjet proudem do 1A). Pro tuto baterii je také připraven otvor v trupu pod křídlem.
Novou baterii jsem nacykloval a vyrazil na letiště. Po zběžné kontrole výchylek jsem dal plný plyn a model hodem odstartoval. Nekonalo se žádné nepříjemné překvapení. Model poslušně letěl a stačilo jen trochu dotrimovat křidélka a po několika přemetech ještě směrovku. V návodu ani na výkrese není bohužel uvedeno stranové vyosení motoru, pro první let jsem tedy nastavil vyoseni do strany 0st. Bude ale asi nutné motor trochu vyosit doprava - viz. výše uvedené trimování směrovky.
Zatím jsem toho moc nenalétal protože se ze dne na den zhoršilo počasí. Na základě dosavadních poznatků mohu ale konstatovat, že Cobra je malý pěkný akrobat schopný s čerstvě nabitými bateriemi i visení. Chování je nezáludné, při přetažení nemá tendenci padat po křídle ... prostě paráda.

celkový pohled
motor (zdola)
ocasní plochy (zdola)
ocasní plochy (shora)
RC vybavení
zpředu
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK