Začalo to tak, že se na mě obrátil kamarád s prosbou, že: "Když jsem prý ten modelář určitě mu dokážu vyrobit několik dřevěných figurek ke hře Carcassonne co se mu kdesi poztrácelo". Hru Carcassonne snad znáte, pokud ne doporučuji shlédnout server www.hrajeme.cz. Jde o docela zábavnou stolní hru pro několik hráčů. Velmi jednoduše řečeno - základem je sestavování měst a cest z kartiček a jejich obsazování vlastními figurkami. Za umístěné figurky se získávají body.
Originální figurky jsou dřevěné, barevně nalakované. Je-li hra kompletní včetně dvou rozšíření jsou celkem čtyři typy figurek. Protože kamarádovi chybělo figurek více zamítnul jsem možnost tvořit (řezat a brousit) každou novou jednotlivě. Nabízelo se udělat nějakou formičku, nejlépe na celou sadu figurek, a nové figurky odlít. Představu jsem začal realizovat nákupem Lukoprenu 1522, který mi byl doporučen na zhotovení formy jako nejvhodnější.
Zhotovení formy:
Po získávání informací na internetu jsem upustil od původně plánované
separace jednotlivých figurek. Výrobu formy jsem zahájil slepením ohrádky
z balzových lišt (vnitřní velikost ohrádky 10x7,5x1,3cm). Lišty jsem na
vnitřní straně polepil průhlednou izolepou aby šly později lépe oddělit
od lukoprenu, ale asi to není nutné. Protože figurky jsou dřevěné a tedy
zcela jistě by při zalití lukoprenem plavaly bylo nutné je nějak připevnit
k podkladu. Balzovou ohrádku jsem jednoduše z jedné strany polepil průhlednou
izolepou (lepivou stranou směrem do ohrádky). Takto připravenou ohrádku
jsem položil na podkladní skleněnou desku, nasázel figurky na svá místa
a nakonec jsem z druhé strany izolepu k figurkám ještě prstem přihladil.
Odlití lukoprenu:
Lukopren jsem namíchal dle návodu. Po rozmíchání jsem s kelímkem chvíli
poklepával abych dostal pryč vzduchové bublinky. Zalil jsem menším množstvím
lukoprenu formu a párátkem jsem se snažil dostat lukopren do všech koutů
mezi figurkami a podkladní vrstvou z izolepy. Následně jsem chtěl vylít
zbytek formy lukoprenem, který ale mezitím jaksi ztuhnul a už se mu moc
nechtělo téci. Namatlal jsem ho do formy s jasnou předtuchou, že výsledek
nebude kvůli vzduchovým bublinám stát za nic. Nakonec jsem na lukoprenem
zaplněný rámeček položil tabuli skla aby byla horní strana rovná a hladká.
Po vytvrzení lukoprenu se ukázalo, že obava z bublin byla zcela na místě
a forma byla prakticky nepoužitelná. Na takto zmršené formě jsem si alespoň
mohl ověřit postup při následném odlívání vlastních figurek. Ale zpět
k formě. Udělal jsem nový rámeček, znovu rozmíchal lukopren, ale tentokrát
jsem se už nesnažil z rozmíchané směsi vypudit bubliny a rovnou jsem ji
nalil do rámečku. Všechny kouty mezi figurkami a podkladní deskou jsem
znovu co nejrychleji projel párátkem a rámeček doplnil lukoprenem. Nakonec
následovalo zakrytí skleněnou deskou. Po vytvrzení lukoprenu se ukázalo,
že takový postup je asi správný protože forma byla podstatně kvalitnější
a téměř bez vady.
Odlívání figurek:
Měl jsem větší zásoby Dentacrylu a tak jsem se pro odlití rozhodl využít
právě tento materiál. Po mnoha pokusech s různými poměry rozpouštědla
a prášku jsem došel k názoru, že to zrovna nejvhodnější hmota není. Po
rozmíchání a nalití do formy totiž Dentacryl docela rychle tuhne (špatně
teče) a tak jsem se nedokázal zbavit vzduchových kapes v rozích figurek.
Navíc při míchání se do směsi asi dostane opravdu hodně vzduchových bublinek
a tak při tuhnutí směs podstatně zmenšuje svůj objem. Ve výsledku to znamená
díru přesně uprostřed figurky. Navíc Dentacryl výrazně smrdí takže zhotovené
odlitky je nutné nechat odvětrat a aby toho nebylo málo způsobuje nabobtnávání
lukoprenu takže po několika odlitích se forma viditelně zvětšila, samozřejmě
také pěkně smrděla. Jediná výhoda byla v možnosti efektního probarvení
prachem z barevných kříd - barvy byly jasné až zářivé.
Jako asi vhodnější jsem pro další pokusy s odlíváním zvolil obyčejný epoxy
1200 (371). Postup je prakticky stejný jako u Dentacrylu jen je na vše
mnohem více času. Epoxyd jsem před odlíváním trochu zahřál aby lépe tekl.
Nejdříve jsem zalil figurky asi do poloviny a pošťoural všechny kouty
párátkem. Následovalo zaplnění formy a přelití tak aby se při přitlačení
krycího skla nějaký epoxyd vytlačil. Sklo je nutno pokládat šikmo z jedné
strany aby mohla pryskyřice odtékat a hlavně aby se do ní nezatlačily
vzduchové bubliny. Nakonec jsem krycí sklo zatížil hrncem s vodou a nechal
epoxyd vytvrdnout. Výsledek je téměř dokonalý, přesněji řečeno tak dokonalý
jak dokonalá je forma. Na finální odlitky se "okopírovala" i
dřevěná struktura původních figurek. Sklo je nutno separovat protože epoxyd
na něm opravdu výtečně drží. Stalo se mi, že na špatně separovaném místě
(nebo spíš na nenaseparovaném) držela figurka tak moc že se mi ji násilím
podařilo odloupnout i s kusem skla (kupodivu bez zničení vlastní figurky.
Na probarvení epoxydu jsem opět použil prach z barevných kříd. Barvy bohužel
nejsou tak jasné jako u Dentacrylu.
hotová lukoprenová forma, zakulacenost formy je způsobena jednak optikou fotoaparátu ale také působením dentacrylu |
odlitek z epoxydu probarveného černým prachem z barevné křídy |
hotové sady figurek - v popředí z čistého epoxydu bez probarvení |
zmentky z Dentacrylu |