Úvodem důležitá
věta. Nejsem žádným způsobem spjat s nikým kdo se podílí na výrobě a prodeji
paliva.
U svých kombatových dvaapůlek MVVS delší dobu řeším co s neustálým zakarbonováváním
motorů, které je jistě způsobeno jejich využíváním na maximální výkon (s
černým výfukem).
Při jednom takovém "stesku" na diskuzním fóru www.mojehobby.cz
mi majitel firmy Savex, pan Vašek Sádlo, nabídl vzorek paliva ve složení
15% aditivovaného ricinového oleje (Silkolene R30), 5% nitra a 80% metylu.
Za zaváděcí cenu 70Kč/l pro účely testování jsem zakoupil dva litry. Tohle
palivo mělo být podle p. Sádla díky použitému oleji šetrnější k motoru (vzhledem
k jeho složení by nemělo docházet k zakarbonovávání motoru). Lepší mazací
schopnosti, v porovnání s obyčejným ricinovým olejem, by měly přispět ke
zvýšení výkonu motoru. K vyššímu výkonu by měl jistě také přispět přidaný
nitrometan. Potud teorie.
Panu Sádlovi, respektive palivu jsem dost věřil. Vytočená kombatová dvaapůlka
je celkem extrémní záležitost. Při prvním startu s novým palivem (dosud
jsem létal na standardní palivo 80/20 metyl/ricin) bylo potřeba jen nepatrně
upravit bohatost směsi. Hned při prvních letech bylo jasné, že motor má
o trochu vyšší výkon. Neměřil jsem otáčky na zemi. Ale na modelu byla vyšší
rychlost poznat celkem snadno. Rychlostí jakou jsem létal se standardním
palivem s modelem bez stuhy jsem s novým létal se stuhou. Zkuste si někdy
na model poháněný dvaapůlkou nebo třiapůlkou zavěsit 12m dlouhou a 10mm
širokou papírovou stuhu a jasně poznáte o čem je řeč.
Dva litry vystačily na dvě soutěže a několik tréninkových letů. Abych poznal
jaký vliv má toto palivo na vnitřek motoru tak jsem motor před jeho použitím
důkladně vyčistil (odstranění karbonu z třecích ploch pístu a vložky válce).
Zázraky se bohužel nedějí. Po vylétání asi 1,5l paliva jsem motor rozebral.
Po odšroubování horního víka válce motoru na mne koukalo zčernalé dno pístu.
Na vložce válce byl také velmi výrazný černý kroužek. Jediný rozdíl oproti
stavu motoru provozovaným na standardní palivo byl v tom, že karbon byl
na dno pístu "napálen" jaksi rovnoměrněji. U standardního paliva
tvořil karbon drobné šupinky. Je ale otázka, jestli by to nebylo stejné
po delším používání paliva. Na standardní jsem létal skoro rok, na toto
nové měsíc (15-20 letů).