RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
Palivo s R30 v kombatové MVVS 2,5?
Úvodem důležitá věta. Nejsem žádným způsobem spjat s nikým kdo se podílí na výrobě a prodeji paliva.
U svých kombatových dvaapůlek MVVS delší dobu řeším co s neustálým zakarbonováváním motorů, které je jistě způsobeno jejich využíváním na maximální výkon (s černým výfukem).
Při jednom takovém "stesku" na diskuzním fóru www.mojehobby.cz mi majitel firmy Savex, pan Vašek Sádlo, nabídl vzorek paliva ve složení 15% aditivovaného ricinového oleje (Silkolene R30), 5% nitra a 80% metylu. Za zaváděcí cenu 70Kč/l pro účely testování jsem zakoupil dva litry. Tohle palivo mělo být podle p. Sádla díky použitému oleji šetrnější k motoru (vzhledem k jeho složení by nemělo docházet k zakarbonovávání motoru). Lepší mazací schopnosti, v porovnání s obyčejným ricinovým olejem, by měly přispět ke zvýšení výkonu motoru. K vyššímu výkonu by měl jistě také přispět přidaný nitrometan. Potud teorie.
Panu Sádlovi, respektive palivu jsem dost věřil. Vytočená kombatová dvaapůlka je celkem extrémní záležitost. Při prvním startu s novým palivem (dosud jsem létal na standardní palivo 80/20 metyl/ricin) bylo potřeba jen nepatrně upravit bohatost směsi. Hned při prvních letech bylo jasné, že motor má o trochu vyšší výkon. Neměřil jsem otáčky na zemi. Ale na modelu byla vyšší rychlost poznat celkem snadno. Rychlostí jakou jsem létal se standardním palivem s modelem bez stuhy jsem s novým létal se stuhou. Zkuste si někdy na model poháněný dvaapůlkou nebo třiapůlkou zavěsit 12m dlouhou a 10mm širokou papírovou stuhu a jasně poznáte o čem je řeč.
Dva litry vystačily na dvě soutěže a několik tréninkových letů. Abych poznal jaký vliv má toto palivo na vnitřek motoru tak jsem motor před jeho použitím důkladně vyčistil (odstranění karbonu z třecích ploch pístu a vložky válce). Zázraky se bohužel nedějí. Po vylétání asi 1,5l paliva jsem motor rozebral. Po odšroubování horního víka válce motoru na mne koukalo zčernalé dno pístu. Na vložce válce byl také velmi výrazný černý kroužek. Jediný rozdíl oproti stavu motoru provozovaným na standardní palivo byl v tom, že karbon byl na dno pístu "napálen" jaksi rovnoměrněji. U standardního paliva tvořil karbon drobné šupinky. Je ale otázka, jestli by to nebylo stejné po delším používání paliva. Na standardní jsem létal skoro rok, na toto nové měsíc (15-20 letů).
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK