RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
KOMBAT U RADNICE

13.4. 2002 proběhla "soutěž" svahových kombatů v Radnicích u Plzně. Sraz byl v 11.00 v Radnicích na náměstí. V 11.15 vyráží kolona asi 12-ti aut na nedaleký kopec. "Překonáváme" zákaz vjezdu a za chvíli jsme na kopci.

Proč soutěž v uvozovkách? ... jednoduše proto že se nesoutěžilo. Pro regulérní závody ve svahovém kombatu nebyl dostatečně silný vítr - foukalo do 2,5m/s. Čas od času se sice zvedl termický závan a létalo se pěkně, ale na souboj to zkrátka nebylo. Ohledně používaných modelů také žádná novinka - samá samokřídla (Tomahawky a Tornáda), žádný model klasické koncepce (Stinger). Na poli svahového kombatu se už asi moc překvapení čekat nedá.

Jinak tomu bylo v avizovaném klání v motorovém kombatu. Na place se sešli modeláři z Teplic (Milhaus, PAD, Zdeněk a Petr Ludvík) a z Prahy (Václav Janko, David Kyjovský, Boris Guič a Aleš Hercok). Zatím co se pražáci cpali buřty opékanými nad ohněm (součást startovného) tepličáci připravili své stroje a nad opačnou stranou kopce, na kterém létali také svaháči, začali čechrat nebe. Bohužel než pražáci dorazili na plac stačil Milhaus havarovat - byl tak překvapen že mu Petr Ludvík seknul stuhu, že na chvíli přestal sledovat svůj stroj, když ho našel bylo pozdě. Výsledkem střetu se zemí byla prasklá mot. přepážka a proražená nádrž. Po dlouhém přemlouvání se pustil do asi 30-ti minutové opravy (naštěstí jsem měl s sebou několik stavebnic takže byla k dispozici nová nádrž, slepit přepážku až takový problém nebyl).
Přicházejí pražáci a kompletují své stroje. Václav Janko se vzteká nad výběrem kanálu protože jeho oblíbený 66 má Milhaus - obíhá všechny modeláře kolem - vypadá to, že nikdo nepoužívá kanál 63, zapíná vysílač a kousek od nás padá k zemi malý parkflyer. Naštěstí škody nebyly vážné a majitel se ani moc nerozčiloval. Výtečně Václave - kanál 63 je definitivně tvůj. Jenže to není všechno - první start - nevysvětlitelné chování modelu - pád - utržený kabel k servu křidélek - naštvaný Václav - vzteklé odkopnutí křídla - odchod k autu. Zaslechl jsem, že přičinou havárie byl vysílač nastavený na jiný model (ajajaj, taky jsem jednou řídil akrobata s nastavením pro samokřídlo). No nic, spousta modelů ještě zbývá. Startuje D. Kyjovský - co se stalo nevím, ale po chvíli sbírá svůj model opodál ze země (prý uvolněné servo výškovky) - škody žádné, jen trochu zaprášený motor. David je zodpovědný a znečištěný motor startovat nebude, do čištění se mu nechce takže také odchází. Tak že by aspoň Boris? Boris je zkušený a šikovný pilot. V tuto chvíli je ve vzduchu snad 5 modelů - docela maso. Po asi pěti minutách se srazil Borisův model s Ludvíkovým - oba přistávají - Zdeněk Ludvík mění zlomenou vrtuli - Borisovi chybí kus vrtule a palivová tryska. Škoda, další odpadlík. Nějakým zázrakem našel Petr Ludvík Borisovu ulomenou trysku v trávě, nicméně Boris neschopný dalších letů odchází k autům. Mezitím Milhaus opravil svého kombata a zase lítá - prý model létá lépe než před havárií (potvrzení starého pravidla že model začne pořádně létat až když se obouchá).
Velké překvapení - od zaparkovaných aut se k nám vrací Václav - půjčil si křídlo od Borise. Tímto vykrystalizovala skupina pěti modelů které byly neustále ve vzduchu. Bylo několik seků, už žádný kill (sestřelený model). Takhle jsme si poletovali asi 30-45 min. Václav se rozhodl že půjde zase zkusit svah a odešel. Zůstali jsme čtyři - Milhaus, PAD, Zdeněk a Petr Ludvík (jeden model) a Aleš Hercok z Prahy. Při jednom letu jsem (PAD) doslova upáčkoval Aleše - tak dlouho jsem ho honil až neměl kam uhnout a skončil na zemi. Nic se neděje, srovnat křídlo a znovu do vzduchu.
Létáme dlouho - několik pěkných seků. Podařilo se mi za letu dostat dvě stuhy soupeřů - na každou polovinu křídla jednu, spolu s vlastní stuhou upevněnou ke směrovce to vypadá moc pěkně. Seky si připisují i Milhaus a Ludvíci. Nikdo neví jak, ale kus stuhy se objevilo i na modelu Aleše. Kolem 15.30 nás přestalo létání bavit (nebylo co sekat, došly stuhy) tak jsme motoráky zabalili a šli provětrat samokřídla.
Se zjištěním že vítr je pořád nic moc po chvíli končíme, balíme a odjíždíme zpátky do Teplic.

Malé zhodnocení. Když není vítr tak se ve svahovém kombatu soutěžit nedá, aspoň že nepršelo. Tyto podmínky byly ale naopak výtečné pro motorový kombat. Bohužel ne všichni byly na motoráky připraveni (Václave, tvá výmluva že jsi model vytáhl večer před soutěží z kumbálu a jen ometl pavučiny nikoho nezajímá 8-)).
Dohodli jsme přibližná - zatím velice syrová - pravidla podle kterých se mělo létat. Bohužel několik kolizí výše popsaných mělo za následek že se nakonec žádný regulérní soutěžní let nekonal. Tak snad příště.

naše (Teplice) modely vybalené z kufru
stojánka modelů, tady už Milhaus opravuje nádrž
věčný boj Zdeňka Ludvíka s motorem
nešťastný Václav nad svým kombatem
Borisův stroj
kombat Davida Kyjovského
v pozadí za Davidovo kombatem model Aleše Hercoka
válečná porada o pravidlech
zleva: Aleš Hercok, PAD, B. Guič, nevím, D. Kyjovský
Milhaus stále opravuje, všimněte si praktických stojánků pro modely (vidličky svařené z ocel. trubky)
takhle dopad Boris po srážce se Zdeňkem Ludvíkem, kdyby neměl zlomenou palivovou trysku tak by to určitě opravil
foto svaháčů z pozice ležícího střelce
no jo, a už po mě jdou

Pavel Dvořák (PAD)

© RC web
Design PAD