13.4. 2002 proběhla "soutěž" svahových kombatů v Radnicích u Plzně. Sraz byl v 11.00 v Radnicích na náměstí. V 11.15 vyráží kolona asi 12-ti aut na nedaleký kopec. "Překonáváme" zákaz vjezdu a za chvíli jsme na kopci.
Proč soutěž v uvozovkách? ... jednoduše proto že se nesoutěžilo. Pro regulérní závody ve svahovém kombatu nebyl dostatečně silný vítr - foukalo do 2,5m/s. Čas od času se sice zvedl termický závan a létalo se pěkně, ale na souboj to zkrátka nebylo. Ohledně používaných modelů také žádná novinka - samá samokřídla (Tomahawky a Tornáda), žádný model klasické koncepce (Stinger). Na poli svahového kombatu se už asi moc překvapení čekat nedá.
Jinak tomu bylo v avizovaném klání v motorovém kombatu. Na place se sešli
modeláři z Teplic (Milhaus, PAD, Zdeněk a Petr Ludvík) a z Prahy (Václav
Janko, David Kyjovský, Boris Guič a Aleš Hercok). Zatím co se pražáci
cpali buřty opékanými nad ohněm (součást startovného) tepličáci připravili
své stroje a nad opačnou stranou kopce, na kterém létali také svaháči,
začali čechrat nebe. Bohužel než pražáci dorazili na plac stačil Milhaus
havarovat - byl tak překvapen že mu Petr Ludvík seknul stuhu, že na chvíli
přestal sledovat svůj stroj, když ho našel bylo pozdě. Výsledkem střetu
se zemí byla prasklá mot. přepážka a proražená nádrž. Po dlouhém přemlouvání
se pustil do asi 30-ti minutové opravy (naštěstí jsem měl s sebou několik
stavebnic takže byla k dispozici nová nádrž, slepit přepážku až takový
problém nebyl).
Přicházejí pražáci a kompletují své stroje. Václav Janko se vzteká nad
výběrem kanálu protože jeho oblíbený 66 má Milhaus - obíhá všechny modeláře
kolem - vypadá to, že nikdo nepoužívá kanál 63, zapíná vysílač a kousek
od nás padá k zemi malý parkflyer. Naštěstí škody nebyly vážné a majitel
se ani moc nerozčiloval. Výtečně Václave - kanál 63 je definitivně tvůj.
Jenže to není všechno - první start - nevysvětlitelné chování modelu -
pád - utržený kabel k servu křidélek - naštvaný Václav - vzteklé odkopnutí
křídla - odchod k autu. Zaslechl jsem, že přičinou havárie byl vysílač
nastavený na jiný model (ajajaj, taky jsem jednou řídil akrobata s nastavením
pro samokřídlo). No nic, spousta modelů ještě zbývá. Startuje D. Kyjovský
- co se stalo nevím, ale po chvíli sbírá svůj model opodál ze země (prý
uvolněné servo výškovky) - škody žádné, jen trochu zaprášený motor. David
je zodpovědný a znečištěný motor startovat nebude, do čištění se mu nechce
takže také odchází. Tak že by aspoň Boris? Boris je zkušený a šikovný
pilot. V tuto chvíli je ve vzduchu snad 5 modelů - docela maso. Po asi
pěti minutách se srazil Borisův model s Ludvíkovým - oba přistávají -
Zdeněk Ludvík mění zlomenou vrtuli - Borisovi chybí kus vrtule a palivová
tryska. Škoda, další odpadlík. Nějakým zázrakem našel Petr Ludvík Borisovu
ulomenou trysku v trávě, nicméně Boris neschopný dalších letů odchází
k autům. Mezitím Milhaus opravil svého kombata a zase lítá - prý model
létá lépe než před havárií (potvrzení starého pravidla že model začne
pořádně létat až když se obouchá).
Velké překvapení - od zaparkovaných aut se k nám vrací Václav - půjčil
si křídlo od Borise. Tímto vykrystalizovala skupina pěti modelů které
byly neustále ve vzduchu. Bylo několik seků, už žádný kill (sestřelený
model). Takhle jsme si poletovali asi 30-45 min. Václav se rozhodl že
půjde zase zkusit svah a odešel. Zůstali jsme čtyři - Milhaus, PAD, Zdeněk
a Petr Ludvík (jeden model) a Aleš Hercok z Prahy. Při jednom letu jsem
(PAD) doslova upáčkoval Aleše - tak dlouho jsem ho honil až neměl kam
uhnout a skončil na zemi. Nic se neděje, srovnat křídlo a znovu do vzduchu.
Létáme dlouho - několik pěkných seků. Podařilo se mi za letu dostat dvě
stuhy soupeřů - na každou polovinu křídla jednu, spolu s vlastní stuhou
upevněnou ke směrovce to vypadá moc pěkně. Seky si připisují i Milhaus
a Ludvíci. Nikdo neví jak, ale kus stuhy se objevilo i na modelu Aleše.
Kolem 15.30 nás přestalo létání bavit (nebylo co sekat, došly stuhy) tak
jsme motoráky zabalili a šli provětrat samokřídla.
Se zjištěním že vítr je pořád nic moc po chvíli končíme, balíme a odjíždíme
zpátky do Teplic.
Malé zhodnocení. Když není vítr tak se ve svahovém kombatu soutěžit nedá,
aspoň že nepršelo. Tyto podmínky byly ale naopak výtečné pro motorový
kombat. Bohužel ne všichni byly na motoráky připraveni (Václave, tvá výmluva
že jsi model vytáhl večer před soutěží z kumbálu a jen ometl pavučiny
nikoho nezajímá 8-)).
Dohodli jsme přibližná - zatím velice syrová - pravidla podle kterých
se mělo létat. Bohužel několik kolizí výše popsaných mělo za následek
že se nakonec žádný regulérní soutěžní let nekonal. Tak snad příště.