V neděli 21.ledna 2001 v Praze-Vinohradech v Riegrových sadech (bývalá hala TJ Bohemians) uspořádala redakce časopisu RC modely setkání příznivců halových RC modelů - slowflyerů.
--- přeskočit na fotografie --- přeskočit na výsledkovou listinu ---
V hale, která byla "závěsem" rozdělena na část pro vrtulníky a pro letadla se sešlo přibližně 10 "vrtulníkářů" a více jak 40 soutěžících s modely letadel různých koncepcí a konstrukcí. Následující článek je věnován leteckým modelům kategorie slowfly.
Převládala konstrukční křídla a trupy řešené jako obal RC vybavení případně jen z uhlíkové trubky. Potah křídel a ocasních ploch modelů byl z papíru, igelitu z pytlíků do odpadkových košů, folií. Docela početnou skupinu představovaly modely z polystyrénu, téměř všechny z produkce firmy Potensky. Výjimkou byly akrobatické modely s křídlem ze zeleného a modrého stavebního extrudovaného polystyrénu a můj model (variace na Juniora - plánek, podrobnosti ze stavby) z desek modrého extr. polystyrénu. Mimo soutěž byly předvedeny polystyrénové modely z produkce firmy Formoplast a halová motorová kombatová samokřídla z černého EPP (stejný materiál jako u svahových kombatových samokřídel).
Samotné létání začalo okolo 9.45 hod. Už od prvních tréninkových letů bylo zřejmé, že zorganizovat takové množství soutěžících bude problém. Poněkud chaotické zjišťování kdo na jakém kanále létá resp. bude létat přecházelo občas až v anarchii kdy bylo jistější raději ani nevzlétavat případně před samotným letem obejít všechny okolo a stejně nebyla jistota jestli si někdo nezapne vysílač v "depu". Částěčně se toto vyřešilo tabulí s kanály, která byla instalována asi v 10.30! Systém kolíčků připnutých na číslo kanálu, který byl právě obsazený byl jednoduchý a po trpělivém vysvětlování některým soutěžícím funkční.
Další kapitolou bylo stanovení pravidel jednotlivých úloh. Ačkoli pravidla byla uveřejněna předem v časopisu RC MODELY a na internetových stránkách RC MANIA bylo všechno trochu jinak. Úlohy zůstaly, způsob jejich provedení se podstatně měnil.
celkové schéma využití haly
- Úloha "A"
1. Vzlet přes překážku
Pevný start přes překážku a následné plnění bodu č. 2 a 3. Bylo určeno místo pro vzlet (pro všechny váhové kategorie stejné!). Překážkou byla spodní příčka "vznášející se" branky ve výšce cca 1m
2. Průlet brankou
Průlety brankou v časovém limitu 2min. Za každý průlet je udělen 1 bod. V praxi většína soutěžících kroužila kolem jedné tyčky. Branku nebylo nutné zalétnout "čistě" tedy bez dotyku s některou její částí - ještě že tak, prvních pět průletů jsem pokaždé škrtnul o tyčku (: Kontakt modelu se zemí znamenal konec úlohy "A"
3. Přistání na bod
Po splnění bodů č.1 a 2 přistání do středového kruhu. Kruhy byly dva, vnitřní o průměru cca 1m a vnější o průměru cca 3m. Za přistání do menšího kruhu je 5 bodů, do většího 3 body, mimo 0 bodů.
- Úloha "B"
Let na cíl
Úkolem bylo v letovém čase 1 min docílit shození malé polystyrénové krychličky připevněné na tenké polystyrénové tyčce 5x5 mm vysoké 0,5 m ve středovém kruhu (viz přistání na bod). Bylo určeno místo startu (ze země), první "nálet" mohl být až po otočení modelu do směru proti vzletu. Za lepší výkon se považuje "zásah" v kratším čase. Jako zásah byl nakonec uznán i jen dotek s tyčkou (bez shození krychličky nebo zlomení tyčky). Případný styk se zemí (mezipřistání) ve středovém kruhu před zlomením tyčky mělo za následek diskvalifikaci.
- Úloha "C"
Let kolem pylonů
Úkolem byl let kolem dvou otočných bodů (stuhy zavěšené na vznášejících se balóncích). Dráha ovál, letový čas 2 min. Za lepší výkon se považuje více dokončených obletů v letovém čase. Po dohodě soutěžících se létalo ve dvojicích (divácky atraktivnější) - toto byla má poslední disciplína, po nevysvětlitelném chování modelu (snad slabé baterky) následoval propad v zatáčce a konec létání, model by šel určitě opravit, ale už měl všeho nějak dost.
- Úloha "D"
Přistání na letadlovou loď
Úkolem bylo přístát na "lodní palubu" tvořenou plochou o rozměru cca 4,5x1,2m (výška cca 1,2m) v časovém limitu 1 min. Platným přistáním se rozumí zastavení modelu ve vytyčeném prostoru. Brzdící prostředky jsou povoleny. Startuje se z ruky rovnoběžně s osou přistávacího prostoru a za lepší výkon se považuje úspěšné přistání v kratším čase. Model pro tuto disciplínu musí být opatřen kolovým podvozkem. Případné "mezipřistání" nebo "pád z paluby" před uplynutím časového limitu jsou povoleny a lze pokračovat v pokusu o přistání.
schéma letové plochy pro úlohu "A"
schéma letové plochy pro úlohu "B"
schéma letové plochy pro úlohu "C"
schéma letové plochy pro úlohu "D"
Na samotném létání byla hodně znát vylétanost pilotů. Troufl bych si tvrdit, že v hale je nejdůležitější podmínkou. Na některých pilotech bylo vidět, že model nemají "v ruce" a tak letět např. těsně nad zemí nebo čistě zatáčet byl pro ně problém. Na druhou stranu je důležité mít správně seřízený a létající model nejlépe s trochou nadbytku výkonu pro případ kritických situací. Jenomže jak nejlépe seřídit model lze poznat zase jen při létání ... tak tedy létat a létat a létat.
Ve výhodě byly modely lehčí a pomalejší se kterými není těžké zatočit s malým poloměrem. Těžší modely a modely s motory řady 280 jsou do haly dost rychlé. Létat se s nimi dá také velice dobře, ale některé úlohy se díky vyšší rychlosti a přeci jen horší ovladatelnosti (vzhledem k prostoru) plní velmi těžko. Např. nalétnout správně na cíl (úloha "B") se snad nedá - možná stylem kamikadze. Z tohoto důvodu by bylo asi vhodné rozdělit modely do dvou váhových kategorií tak jak se v původním návrhu pravidel uvažovalo (do 200g a nad 200g). Soutěžních modelů s motory řady 280 bylo málo, Bomber (Potensky) Daniela Šimáčka, můj "Junior", stříbrná placka (?)... Soutěžně nelétal žádný model od firmy Formoplast i když v přestávkách mezi jednotlivými soutěžními koly je piloti předváděli (pro soutěž jsou příliš rychlé a pěkné).
Je také třeba zmínit vysokou účast diváků. V průběhu celého dne byla tribuna haly neustále zaplněna, kdo zná halu dokáže si jistě představit. Diváci velice spontálně oceňovali pěkné předvedené výkony, drobná škobrtnutí a v neposlední řadě i různé havárie (nejvíce potlesku) a neplánované figury modelů. Asi divácky nejatraktivnější bylo předvádění halových motorových kombatových samokřídel. Tři až šest modelů najednou ve vzduchu zběsile rozrážejících vzduch v hale i modely soupeřů dokázalo upoutat pohledy diváků po celou dobu předvádění - cca 5-10min. Škoda jen, že tyto souboje probíhaly před začátkem soutěže a po každém odlétaném soutěžním kole tzn. celkem asi 4krát. Nemohu se zbavit dojmu, že nejvíce se bavili piloti samokřídel, ale pro ostatní soutěžící to bylo jen protahování celé soutěže.
Nerad bych aby jste si z výše uvedeného vytvořili představu, že SLOWFLYER 2001 nebylo nic moc ... naopak, klidně by takových podniků mohlo být víc. Není lepší způsob jak se dozvědět co zrovna "frčí" než se zúčastňovat právě takových akcí. Celý článek možná není ani objektivní, psal jsem jej jako soutěžící. Pozitivně naladěné a 100% objektivní články si jistě budete moci přečíst v časopisu RC MODELY který celou akci pořádal a na RC MANII jejíž přispěvovatelé se výrazně podíleli na organizaci.
Několik obrázků ... určitě bylo možné pořídit více zajímavějších záběrů,
ale v průběhu soutěže jsem víc nezvládl.
VÝSLEDKOVÁ LISTINA |
č.
|
jméno | město | model |
A
|
B
|
C
|
D
|
součet
pořadí |
1
|
Eremiáš Ondřej | Praha | MOUCHA | 22/7 | 15,19/5 | 20/1 | 13,51/5 |
18
|
1
|
Michalovič Petr | Praha | vlastní | 30/2 | 16,12/8 | 14/6 | 11,09/2 |
18
|
3
|
Paclt Petr | Praha | BLERIOT | 19/11 | 15,97/6 | 12/12 | 13,12/4 |
34
|
4
|
Švejnoha Patrik | Praha | BACILUS | 23/4 | 24,31/14 | 14/6 | 31,31/11 |
35
|
5
|
Kryštof Petr | Praha | JUNIOR | 14/15 | 9,51/2 | 14/6 | 54,65/17 |
40
|
6
|
Třešňák Martin | Praha | KOMÁR | 23/4 | 11/15 | 10,22/1 |
40
|
|
7
|
Ciniburk Tomáš | Praha | PLACKA | 35/1 | 14/6 | 32,43/12 |
41
|
|
8
|
Šimek Jiří | Liberec | BLERIOT | 15/14 | 12,51/4 | 12,41/3 |
42
|
|
9
|
Muller Vladimír | Praha | MILENIUM | 24/3 | 15/5 | 48,19/15 |
45
|
|
10
|
Šimáček Daniel | Praha | BOMBER | 10,31/3 | 17/3 | 53,91/16 |
46
|
|
11
|
Janda | 22/7 | 11/15 | 21,75/9 |
54
|
|||
12
|
Bláha Václav | Praha | BLERIOT | 15,25/7 |
56
|
|||
12
|
Malásek | 21/9 | 19,06/11 | 20,56/8 |
56
|
|||
14
|
Hrubý Tomáš | Praha | vlastní | 14/6 | 44,06/13 |
68
|
||
15
|
Pukl Aleš | Praha | vlastní | 12/12 | 46,12/14 |
72
|
||
Bolek Tomáš | Praha | PICO STICKS | 17,71/9 |
99
|
||||
Brojír Jaroslav | Neratovice | vlastní | 24,04/10 |
99
|
||||
Buzín Tomáš | Hrádek nad Nisou | SLOWFLY |
99
|
|||||
Dvořák Pavel | Teplice | "JUNIOR" | 21/9 |
99
|
||||
Sajdl Petr | Ústí nad Labem | JUNIOR |
99
|
|||||
Sokolovský Evžen | Brno | PARKFLY |
99
|
|||||
Guič Boris | Praha | KACHNA | 11/15 |
99
|
||||
Hájek Hugo | Mladá Boleslav | SENIOR | 24,22/13 |
99
|
||||
Hlávka Pavel | Plzeň | FLEET CANNON |
99
|
|||||
Hořejší Ivan | Plzeň | vlastní |
99
|
|||||
Chadim Jaroslav | Praha | IFO | 12/12 |
99
|
||||
ing. Potenský | Praha | JUNIOR | 16/4 |
99
|
||||
Král Ivo | Hrádek nad Nisou | SLOWFLY |
99
|
|||||
Kudláček Petr | Hrádek nad Nisou | SLOWFLY |
99
|
|||||
Kunc Mojmír | Uherské Hradiště | BLERIOT |
99
|
|||||
Kunert Vladimír | Brno | BIGSTRONG ZPL. |
99
|
|||||
Machek Josef | Hradec Králové | DISKO |
99
|
|||||
Maňas Martin | Praha | vlastní | 18/12 |
99
|
||||
Menzl Miloš | Praha | PLEASER |
99
|
|||||
Mikulka Petr | Brno | vlastní |
99
|
|||||
Nevrlý Milan | Praha | JUNIOR | 16/13 |
99
|
||||
Petrbok Miloš | Osek | TIPSY NIPER, PARTY | 23/4 |
99
|
||||
Petrnoušek Jan | Kbely PH | PARKFLY | 15,97/6 | 20/1 |
99
|
|||
Kejdana Pavel | Brandýs nad Labem | JUNIOR | 9,03/1 | 14/6 |
99
|
|||
Ritich Zdeněk | Liberec - Hrádek | SLOW SPIT | 11/15 |
99
|
||||
Řešátko Jaroslav | Praha | MINI TORNÁDO |
99
|
|||||
Sibera Ladislav | Praha | NEIOPURTH | 18,91/10 |
99
|
||||
Smetana Jan | Praha | SLOWFLY | 14,47/6 |
99
|
||||
Šmíd Jiří | Rakovník | FUN 280/4, BLACK WIDOW | 5,44/0 |
99
|
||||
Švec Jiří | Plzeň | PŘÍŠERA | 20,91/12 |
99
|
||||
Tomášek Jan | Praha | JUNIOR | 11/15 |
99
|
||||
Vojtěch Roman | Praha | VELOCIRAPTOR |
99
|