RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
23.3. 2006 - TOM - halový pyloňák?

Na posledních halových závodech se přetřásala pravidla halových pylonů. Vypadá to, že se další vývoj bude ubírat směrem lehčích modelů které nebudou muset mít vzor ve skutečném stroji. Zřejmě bude omezena maximální hmotnost modelu na 110g spolu s maximálním povoleným napětím 8,4V (2xLiPol). Když jsem přemýšlel s čím "nové" pylony létat hledal jsem na internetu u německých kolegů modelářů. Postahoval jsem docela dost fotek i výkresů, ale nakonec jsem zvolil cestu nejmenšího usílí a doma v epp haraburdí vyštrachal asi dva roky staré epp výřezy na samokřídlo TOM od Freeairu. Kdysi v pionýrských dobách domácí výroby oběžek jsem chtěl model vybavit CDromkovým stříďáčkem.

Podle údajů výrobce na jeho webových stránkách by mělo samokřídlo připravené k letu vážit 215-300g. To je moc (nutno dodat, že tato hmotnost je s motorem speed280 a těžkými NiMh bateriemi). Zavrhnul jsem použití těžké skelné pásky, elevony udělal z climaporu tl.3mm, směrovky z epp tl.2mm, RC vybavení je použito co nejlehčí - i přes určitou nedůvěru jsem použil serva AS43. Vyztužení je jen vlepením uhlíkového drátu prům. 0,8mm do drážky na spodní straně křídla, jestli to bude stačit se uvidí v letu, kdyžtak přijde uhlík ještě shora.

Zajímavostí by mohl být způsob uchycení elevonů. Nechtěl jsem zbytečně používat lepící pásku která navíc na epp nedrží zrovna nejlépe (přilnavost pásky se dá ovšem výrazně vylepšit pokud místo, kam má být nalepena, nejdříve potřete lepidlem UHU-PUR - lehce rozmáznout prstem). Inspiroval mne muzikálový model Davida Kyjovského kde je závěs křidélek vytvořen jen probroušením climaporového křídla na tenkou povrchovou šlupičku. Já závěs udělal vypálením drážky trafopájkou do climaporové desky, poté jsem na jedné straně vypálené drážky odříznul ve vzdálenosti cca 1mm od drážky přebytečný materiál, na druhou stranu nakreslil tvar elevonu a vyříznul. Nakonec je elevon výše popsanou 1mm úzkou částí přilepen k odtokovce epp křídla. Upevnění je pohledné, nehrozí odlepující se páska, jak to bude s odolností se uvidí. Pro jistotu jsem přeci jen konce elevonů zajistil přelepením úzkou průhlednou izolepou (po potření epp UHU-PORem).

Páky serv dost vystupují nad povrch křídla takže dostaly ochranná křidélka z desky epp tl.5mm. Serva jsou do křídla zalepena tavným lepidlem.

Motor by měl mít s vrtulí GWS 6/3 při použití 2-článku LiPol statický tah okolo 180g. Pokud by to snad náhodou nestačilo nabízí se použití vrtule GWS 7/3,5 se kterou je statický tah přibližně 215g. Větší vrtule by si ale vynutila úpravu náhonu elevonů. Pro upevnění motoru (a co největší úsporu hmotnosti v zadní části modelu) je na zadní část křídla nalepen blok epp zakončený sklotextitovou motorovou přepážkou (tl.0,5mm), motor je do přepážky zalepen. Posouváním motoru resp. bloku epp se ladí poloha těžiště, drobná úprava polohy těžiště je možná ještě posouváním bateriií v čumáku trupu (ve výřezech už byly bohužel připraveny otvory pro použití AAA NiMh baterií). Motor bylo nutno do křídla mírně zapustit a odtokovou hranu částečně odříznout (cca 8mm).

Chvíli jsem váhal jak upevnit baterii, zvítězila nejjednodušší varianta a sice připevnění gumou.

14.3. 2006 ráno proběhl zálet. Bylo nutno doladit vyosení motoru - více potlačit - takže osa je přibližně rovnoběžná s horní plochou křídla, upravit velikost výchylek "výškovky" a přidat trochu olova do čumáku :-(. Při čerstvých bateriích tah pohonné jednotky převyšuje hmotnost modelu takže lze kolmo stoupat k obloze. Model je připraven a čeká na první pylonový závod ...

Základní parametry:
rozpětí 740mm
hmotnost (bez baterií) 77g
ovládané funkce elevony, motor
motor HCS C 40/2-3
baterie LiPol 2x360mAh (23g)
serva 2x AS-43
regulátor MGM TMM 0710 - 3L
přijímač Potensky micro

 
 
upevnění baterie jednoduše - gumičkou
© RC web
Design PAD