RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
chlazení baterií při nabíjení

Při rychlonabíjení pohonných baterií elektroletu jsem narazil na potřebu baterie chladit. Po několika dotazech na Modelcentru vznikl během jednoho odpoledne následující "chladič". Použité materiály a komponenty jsou běžně dostupné: tělo chladícího tunelu - novodurová trubka prům. 75mm (délka 250mm), rošt pro uložení baterií - ocelový drát prům. 1,5mm, větrák - 12V větrák do počítače (80x80mm), banánky pro připojení ke zdroji.

Novodurová trubka je na jednom konci roztažena na průměr cca 88mm nahřátím nad plamenem sporáku a naražením na láhev Ferneta (1L). Roztažený konec trubky je upraven řezáním a pilováním tak aby se do vzniklých zářezů dal zatlačit větrák. Zařezy jsou tvarovány tak, aby byla poloha větráku zajištěna bez nutnosti lepení - zacvaknutím. Do vnitřku trubky do předvrtaných otvorů v rozteči 30mm jsou vlepeny tyčky z ocel. drátu pro uložení nabíjeného akumulátoru.

Na vývody od větráku přiletuji banánky, jejich zasunutím do banánků na přívodním kabelu k nabíječce se větrák zapne (banánky na kabelu mají otvory - viz. obrázek). Na trubku a na nabíječku ještě nalepím suchý zip tak, aby bylo možné trubku variabilně na nabíječce upevnit - přeci jen ne vždy se dá v autě nabíječka uložit vodorovně takže je vhodné mít možnost polohu chladiče měnit, z tohoto důvodu asi nebudu dělat nějaké nožičky apod.

Ještě by to chtělo na větrák přidělat ochrannou mřížku, ale tu jsem bohužel nedokázal zatím sehnat.

sestavený chladič
jednotlivé komponenty
tělo chladiče - je patrný tvar výřezu se zářezem "pro zacvaknutí" větráku
větrák - původně jsem myslel že se zasune kruhovým pláštěm do trubky, bohužel kvůli směru otáčení to nebylo možné
pohled do tunelu, drátěný rošt
napájecí kabel k nabíječce
© RC web
Design PAD