RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
29.5. 2006 - X-mánia

Nedávno jsem si pro pobavení svého synka (zrovna 4 roky) a nezakrývám hlavně vlastní pořídil set X-Twin obsahující dvě malá letadla s kompletní RC výbavou (tzn. 2x letadlo - hornoplošník a dvouplošník, motory, vrtule, palubní RC systém vč. baterie, vysílač). Sadu velmi obsáhle popsal Láďa Bušek na svých stránkách.Dvouplošník létá parádně, hornoplošník se mi uspokojivě vyladit nepodařilo tak jsem z něho vykuchal RC vybavení a postavil použil jej pro nové modely.


Xwing

Samokřídlo o rozpětí 41cm a hmotnosti 14g (pro srovnání hmotnost nepříliš silného plátku šunky).

Model jsem sám nevymýšlel, při sledování diskuzního fóra s tématem X-Twin jsem narazil na odkaz na stránky německého modeláře Stephana Brehma, který, kromě spousty dalších slow modelů, postavil také pár modelů ovládaných právě RC vybavením z modelů X-Twin. Jeho samokřídlo X-wing je postavené podle podkladu (výkres v PDF) jiného německého modeláře Torstena Hilla. Tento výkres jsem pro stavbu použil také. Jen jsem při překreslování výkresu v Autocadu udělal chybu v měřítku takže moje samokřídlo má oproti originálu menší rozpětí (originál 44cm).

Na modelu není nic co by mohlo překvapit. Je slepen UHU-PORem z climaporu tl.3mm, oproti podkladům jsem nevyřezával "díly kapotáže" RC vybavení - včetně řezání práce tak na 10min, s zavadnutím UHU-PORu 15min. Následně je přilepeno RC vybavení s motory - lože motorů UHU-PORem, ostatní elastickou textilní páskou 3M tak aby bylo těžiště modelu ve správné poloze. Zálet spočívá v nastavení velikosti vychýlení elevonů a případně doladění trimu na vysílači pro rovný let.

Létání s malým samokřídlem je trochu odlišné od létání s originálním dvouplošníkem (s jednoplošníkem nesrovnávám, ten se mi slušně naučit létat nepodařilo). Zatímco dvouplošník je velmi stabilní a velmi rychle se ze zatáčky srovná zase do normálního letu samokřídlu to trvá trochu déle. Nutno ale dodat, že samokřídlo je podstatně obratnější a poloměr zatáček je tak poloviční, možná ještě menší - tedy i náklon modelu je větší. Pokud chci z jedné zatáčky přejít do druhé osvědčilo se mi vypnout motory kdy se samokřídlo srovná do přímého letu podstatně rychleji než při zapnutých motorech a následně motory zapnout a zatočit na druhou stranu. Létání vyžaduje opatrnou práci s plynem - při výletu ze zatáčky má model tendenci stoupat (proto i to vypnutí motorů popsané výše) ... na druhou stranu se tendence stoupat dá i s výhodou využít pokud je potřeba zatočit na minimálním poloměru - namísto vodorovné zatáčky se dá zalétnout jakýsi velmi plochý souvrat.
Ještě k poloměru zatáčení - pokud samokřídlo uvedu do zatáčky kdy je v náklonu tak 40st točí se v kruhu o poloměru asi 1,5m. Z takové zatáčky se ale jinak než vypnutím motorů (alespoň mně) nepodařilo dostat. Z vypnutí motorů není třeba mít obavy, samokřídlo slušně klouže. Co se týče prostoru tak se dá dobře létat už na ploše velikosti poloviny volejbalového hřiště s dvoumetrovými doběhy (tzn. cca 13x11m), za úplného bezvětří se dá báječně polétat venku.

Komu by nevyhovoval výkres v PDF může si stáhnout výkres co jsem nakreslil v Autocadu (formát dwg 2000) - pozor, rozpětí je jen 41cm takže si ho kdyžtak zvětšete na oněch 44cm co má vzor.

 

Xfalcon

Po dobrých zkušenostech s Xwing jsem přemýšlel co dalšího. Inspirací opět byla stránka Stephana Brehma a jeho Xfalcon - samokřídlo tvarově připomínající sokola. Tentokrát má model i stínový trup ve tvaru těla sokola. Protože jsem měl zrovna na starosti synka musel jsem mu také jednoho vyříznout, ruskou airbrushovou pistolí si ho už s trochou pomoci nabarvil sám. Já se snažil o pokud možno alespoň trochu reálný (přírodní) vzhled, jak se to povedlo můžete posoudit sami. Na Stephanovo stránkách byl uveden postup barvení kdy povrch "pokapal" vodou a až poté nastříkal, vytvořil tak docela zajímavou kamufláž. Zkoušel jsem to také, ale nepovedlo se (viz. spodní strana). Falcon zatím čeká na zálet.

Synkovo falcon je postaven jako volný, dovážen je jednou větší podložkou na spodku křídla a dvěma menšími jako zvýraznění očí. Nutno dodat, že jako volný velmi pěkně klouže.
Výkres v PDF lze stáhnout ze Stephanovo webu.

 

polotovary pro nová samokřídla Xwing
Xfalcon
Xfalcon zespoda
vlevo přijímač, vpravo baterie 1x LiPol40mAh, epp zobák
Xfalcon v povrchové úpravě mého čtyřletého synka, volný model
a synkův xfalcon zespoda

Závěrem doporučuji podrobněji shlédnout stránky Stephana Brehma, má na nich spoustu dalších pěkných a zajímavých modelů ovládaných RC vybavením ze sady X-twin, většina modelů je včetně letových videí - namátkou The swift (pták), X-microbombshell (piperoidní hornoplošník), Skycaptain a Horten-HIX (samokřídla velmi maketově provedená).

Jiné baterie

V průběhu létání s Xtwin a spol. jsem dospěl k závěru že by to chtělo trochu větší baterii. Ne že by standardní dodávaná v modelech o kapacitě 130mAh nějak zásadně nestačila, ale když jsem musel u samokřídel v čumáku dovažovat tak proč nepoužít větší baterii, že. A když už jinou baterii tak by to také chtělo vyřešit nabíjení. Nabíjení z ovladače je sice dobré z hlediska manipulace - vše je po ruce i v terénu, ale vzhledem k tomu, že se baterie nabíjí velice krátkou dobu bude nabíjecí proud asi vyšší než jaký by baterii příslušel (na německé diskuzi s tématem Xtwin jsem se dočetl že nabíjecí proud může být až 1A) a navíc tento způsob nabíjení nenabije baterii naplno. Protože nabíječe LiPol pro relativně malé proudy mám z haloleteckého vybavení (konkrétně nabíjecí proud 360mAh) včetně omezovače firmy Zajíc není problém i z dvoučlánkového nabíječe nabíjet jednočlánek (který je výbavou Xtwin). Popis zapojení omezovače Zajíc pro nabíjení jednoho článku včetně schematu zapojení viz. stránky výrobce.

přibastlený konektor z precizní pinové lišty (něco jako má Potensky), spojení konektoru s vývody baterie měděným drátem průměr 0,35mm - "zápichy" v baterii jsou od psa který dost nešťastně nesl vlétnutí našeho modelu na "jeho" balkón
konektor je přilepen k baterii vteřiňákem a celek překryt lepidlem tavné pistole
konektor z precizní pinové lišty je vyroben tak že jeden pin je po mírném zahřátí vytlačen z plastové části a otočen, po naletování vodiče je pin zakápnut kapkou vteřiňáku, celek je přetažen smršťovačkou (kvůli zamezení odlomení vodiče od pinu)
celek s bateri Yutong 170mAh
© RC web
Design PAD