RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
29.12. 2009 - ČERNÁ MRCHA II

To si tak ráno jednoho z posledních dnů v roce sedím u počítače, koukám na maily a zvažuji co dnes dělat - lenivě čučet na TV či prohnípat hodiny a hodiny u počítače, možná lépe pokračovat v rozečteném příběhu od F. Forsytha (dobré čtení), a nebo ... polepit něco na lítání?
Eh ta lenost. Od TV a kompu problém odtrhnout se není, ale to čtení .... ne, pohni zadkem.

Vzpomněl jsem si na slowflyerovskou poletuchu jejíž křídlo je od začátku roku 2002 v kartonové krabici pečlivě uloženo ve skříni a o jejíž trup v druhé skříni pravidelně zavadím při vyndavání a uklízení křídel kombatových Nakajim. Model je dávno bez vybavení - bez motoru, serv, regulátoru .... a zjišťuji že i bez podvozku.

Takže o co že to dnes půjde? Začátkem roku 2002 jsem pro halové slowflyerovské soutěže postavil na tehdejší dobu typický model. Používání střídavých motorů, LiPol baterií a halových akrobatických speciálů zatím sotva někdo tušil. Model měl balzové konstrukční křídlo s jednostranným potahem tenkou folií do odpadkových košů. Ocasní plochy v uspořádání do "V" z desky extrudovaného polystyrenu tl. 4mm a trup z kónické uhlíkové trubky. Pohon stejnosměrným motorem SPEED 280 s převodovkou 1:4 (hmotnost 68g) napájeným 7-článkem NiCd 350mAh. S modelem jsem odlétal lednovou soutěž SLOWFLYER 2002 v Praze. Poté putoval do skříně, vybavení šlo do dalších modelů.

Slowflyerovské létání se postupem času začalo posunovat poněkud jinam ...

... a tak jsem na stůl vysypal něco zásob - serva HXT500, regulátor MGM 7A, střídavý motor HCS (zbytečně velký a těžký, ale na tom krátkém čumáku nevadí), baterie Rhino 2S610mAh a také ne zrovna miniaturní 4k přijímač Schulze.

Z trupu jsem odloupal zbytky tavného lepidla, kterým bylo dříve přichyceno všechno vybavení. Motorová přepážka pro upevnění motoru s převodovkou šla také pryč a nakonec i ocasní plochy ze zbytečně těžkého a silného extrudovaného polystyrenu. Nové ocasní plochy jsou z depronu 3mm, na trup jsou lepeny v jednoduchém přípravku. Páky kormidel ze sklotextitu, táhla uhlíkového z drátu 1mm s koncovkami z ocel. drátu. Serva jsou opět přilepena tavnou pistolí. Motor je připevněn možná zbytečně složitě, ale přišlo mi to v danou chvíli jako nejjednodušší řešení. Podvozek je z uhlíkových tyček 2mm nalepených a přivázaných na sklotextitovou polopřepážku, ta je nalepena na trubku trupu. Kolečka jsou otřesná loukoťová, nejspíš cena z nějaké soutěže. Jediné na co jsem ani nesáhl jsou křídla, více jak 7 let ležela v krabici a nijak to na nich není znát, snad až na tenoučkou vrstvu prachu na povrchu.

Základní parametry:
rozpětí 1005mm
délka 910mm
hmotnost letová 182g
ovládané funkce výškovka, směrovka, motor
serva 2x HXT500
přijímač Schulze
regulátor MGM 7A
baterie LiPol 2S610mAh (doba letu přes 30 min)
motor střídavý HCS 23/8/12E


Letové vlastnosti zcela odpovídají koncepci modelu (to je teda věta jak z recenze v modelářském časopisu). Zkrátka to letí docela pomalu, stabilně a na výchylky kormidel reaguje velmi hbitě. Ovládání motýlkovými plochami je trochu odlišné od klasiky. S dvoučlákem LiPol 610mAh je hmotnost podstatně nižší oproti původnímu stroji s NiCd a na letovém projevu je to sakra znát. S tříčlánkem LiPol 1300mAh je hmotnost na úrovni historického stroje. Vyšší hmotnost je za letu cítit, ale zase je vyvážena neskutečně dlouhou dobou letu - po 26ti minutách letu při teplotě lehce nad nulou jsem doma dobíjel pouze 536mAh.
Večer jsem neodolal pokušení a vyrazil zkusit jak dlouho že to poletí na ten dvoučlánek. Výsledek docela překvapil - letový čas 31,5 minuty. Styl letu slowflyerovský, průlety brankou, poletování osmiček, také nějaký ten looping (ano, model ho bez "rozjíždění" v pohodě zvládne).

Neplánovaně jsem ověřil i odolnost. Lehce jsem při průletu kovovou brankou (klepadlo na koberce) ťuknul jednu svislou tyč. Model se zdál být v pořádku a tak jsem pokračoval v letu. Jaké to bylo překvapení když se asi v 15ti metrech nad zemí křídla oddělila od trupu. Při tom ťuknutí se uvolnilo zadní uchycení křídla a následoval pád. Křídla ladně odrotovala do trávy, ale trup se zapíchl do zmrzlé země. Odnesla to vrtule a křížová přepážka uložení motoru. Oprava na 10 minut. Takže příště raději lépe zkontrolovat.

Probuzení z nostalgie splnilo svůj cíl. Pecivál pohnul zadkem a odměnou mu bylo pěkné polétání. Na nějakou divočinu to fakt není a pochybuji že mi nadšení z letu vydrží dlouho :).

Několik obrázků a videí:

© RC web
Design PAD | CSS&code by JK