V neděli 20.ledna 2002 v Praze-Vinohradech v Riegrových sadech (bývalá hala TJ Bohemians) uspořádala redakce časopisu RC modely stejně jako vloni setkání příznivců halových RC modelů - slowflyerů a vrtulníků.
--- přeskočit na fotografie --- přeskočit na výsledkovou listinu ---
V hale, která byla "závěsem" rozdělena na část pro vrtulníky a pro letadla se sešlo několik "vrtulníkářů" a 46 soutěžících s modely letadel různých koncepcí a konstrukcí (soutěžilo nakonec jen 43 pilotů). Následující článek je věnován leteckým modelům kategorie slowfly.
Oproti loňské soutěži se objevilo více modelů z extrudovaného polystyrenu
(potpron, styrodur apod.). Důvod je jednoduchý, rychlá a snadná stavba
a mnohem jednodušší oprava v případě poškození (tedy pokud máte vteřinové
lepidlo na polystyren - i když vzhledem k dlouhé době mezi starty v jednotlivých
disciplínách by se dalo lepit i disperzními lepidly). Pokud bych se pokusil
popsat obecně konstrukci všech modelů vypadalo by to asi takto:
TRUP - uhlíková trubka s hlavicí z EPP (extrudovaný polypropylen), PP
(pěnový polystyren), nebo EP (extrudovaný polystyren); motor s převodovkou
je upevněn na hlavici případně přímo na uhl. trubce v případě podvěšené
"kabiny".
KŘÍDLO - nejčastějí lomení do "U", materiál EP (resp. potpron)
tl. 3-5mm, nebo balsová konstrukce - obojí někdy vyztužené uhlíkovými
rowingy s potahem nažehlovací fólií, mylarovou folií ale i igelitem do
odpadkového koše (můj černý model)
OCASNÍ PLOCHY - v klasickém uspořádání i do "V", materiál EP
nebo balzové konstrukční s potakhem jako křídla
Tomuto stručnému popisu se vymykají modely s nosnými plochami s rámem "stočeným" z uhlíku a potahem mylarovou folií (např. model T.Ciniburka). Podle původního časového harmonogramu měla být hala otevřena až od 10.00, ale když jsem dorazil asi v 9.30 už se čile trénovalo. V létání opět trochu vládl chaos takže do vzduchu si troufl jen ten kdo se o svůj model nebál. Naštěstí se pořadatelům vše rychle podařilo zvládnout a po upozornění soutěžících na (novou) tabuli s čísly kanálů a systém označování obsazených kanálů kolíčky na prádlo (obrázek v pravo) se vše dostalo do správných kolejí. |
PRAVIDLA:
Neodpustím si známou větu "všechno je jinak". Tak by se dal
popsat rozdíl mezi pravidly uvedenými v propozicích soutěže (časopis RCmodely
11/2001, 12/2001 a 1/2002) a pravidly podle kterých se nakonec létalo.
Z loňského létání zůstalo rozdělení haly na část pro soutěžící (vrtulníky,
letadla) a pro diváky
celkové schéma využití haly
SOUTĚŽNÍ ÚLOHY
SLOWFLYER
- Úloha "A"
1. Vzlet přes překážku
Pevný start přes překážku a následné plnění bodu č. 2 a 3. Bylo určeno místo pro vzlet. Překážkou byla spodní příčka branky ve výšce cca 1,2m.
2. Průlet brankou
Průlety brankou o rozměru cca 3x1,5m v libovolném směru. Za každý průlet byl udělen 1 bod. Při kontaktu modelu s brankou nebyl průlet započítán. Kontakt modelu se zemí neznamenal konec úlohy "A" což mnozí uvítali především pokud se jejich model zapletl do pásky vymezující branku - mohli po vyproštění a případně opravě modelu pokračovat v letu. V praxi všichni soutěžící kroužili kolem jedné (levé) tyčky.
3. Přistání na bod
Po splnění bodů č.1 a 2 přistání do středového kruhu. Kruhy byly dva, vnitřní o průměru cca 1m a vnější o průměru cca 3m. Při přistání do menšího kruhu se počet průletů násobí koeficientem 4, do většího koeficientem 2, mimo koef. 1.
Na splnění celé úlohy "A" byl stanoven letový čas 2 min. Při jeho překročení se nehodnotilo přistání (resp. hodnotilo koeficientem 1 - přistání mimo středové kruhy.
Poznámka:
Vzlet přes překážku není nijak hodnocen, několik soutěžících (včetně třeba celkově třetího Davida Kyjovského) vůbec tuto část úlohy nesplnilo.
Hodnocení přistání tak vysokými koeficienty často vedlo k tomu, že namísto aby soutěžící prolétaval brankou nechal si více času na přistání, které bylo možno opakovat až do uplynutí časového limitu - ale to je věc každého soutěžícího.
Dle mého názoru by bylo vhodnější za přistání udělovat body, tak jako v loňském ročníku namísto násobení.
- Úloha "B"
Let na cíl
Úkolem bylo v letovém čase 1 min dotknout se polystyrénové tyčky 5x5 mm vysoké 0,5 m ve středovém kruhu. Startovalo se ze země ven ze středového kruhu libovolným směrem. Výsledkem byl čas za který se podařilo tyčku zasáhnout. Případný kontakt se zemí (mezipřistání) ve středovém kruhu před zlomením tyčky byl možný.
- Úloha "C"
Přistání na letadlovou loď
Následovala ihned po přistání v úloze "B" - soutěžící svůj model přenesl na "letadlovou loď" ze které odstartoval k plnění úlohy "C". Úkolem bylo přístát na "lodní palubu" tvořenou plochou o rozměru cca 4,5x1,2m (výška cca 1,2m) v časovém limitu 1 min. Platným přistáním bylo jakékoli přistání kdy model zůstal na "palubě lodi". Start byl možný v libovolném směru, přistání muselo být ve stejném směru jako vzlet (jako na opravdové letadlové lodi). Výsledkem byl čas za který se podařilo přistát. Model pro tuto disciplínu musel být opatřen kolovým podvozkem. Případné "mezipřistání" mimo letadlovou loď nebo "pád z paluby" znamenaly konec úlohy (utopení letadla).
Poznámka:
Někteří soutěžící model doslova zapíchli do paluby, především se samokřídly a těžšími (rychlejšími) modely asi jinak přistát nelze. Nicméně by bylo vhodné zavést pravidlo že model musí zůstat nepoškozen, resp. při oddělení jakékoli části modelu za letu nebo při přistání by byl soutěžící diskvalifikován.
schéma letové plochy pro úlohu "A"
schéma letové plochy pro úlohu "B"
schéma letové plochy pro úlohu "C"
LET KOLEM PYLONŮ
Letos, na rozdíl od loňského ročníku, byl let kolem pylonů pojat jako samostatná soutěž s vlastním vyhodnocením a udílením cen. Úkolem byl let kolem dvou otočných bodů (stuhy zavěšené na vznášejících se balóncích) po dráze oválu na 10 kol. Startovalo se ve dvojicích systémem KO - kdo uledělal dříve 10 průletů kolem pylonů postoupil do dalšího kola. Úvodní dvojice byly určeny podle pořadí při přihlášení do soutěže. Po vyřazovacích bojích ve dvojicích zůstali tři piloti, kteří se o celkové pořadí utkali ve společném letu.
schéma letové plochy pro LET KOLEM PYLONŮ
Nejmladším účastníkem byl teprve 8-mi letý Jan Kareš, jeho věk neměl
vůbec vliv na předváděné výkony. Leckdy předčil starší (zkušenější?) piloty.
Při poslední slowflyerové úloze (přistání na loď) sice vlétl do diváků
blízko lodi, model trochu rozbil a objevila se slza v oku, ale jen na
chvíli.
Na samotném létání byla hodně znát vylétanost pilotů, která je nejdůležitější
podmínkou létání nejen v hale. Na některých pilotech bylo vidět, že model
nemají "v ruce" a tak letět např. těsně nad zemí nebo čistě
zatáčet byl pro ně problém. Na druhou stranu je důležité mít správně seřízený
a létající model nejlépe s trochou nadbytku výkonu pro případ kritických
situací. Jenomže jak nejlépe seřídit model lze poznat zase jen při létání
... tak tedy létat a létat a létat.
Nedá se jednoznačně určit které modely jsou vhodnější, pokud pilot dokonale zvládá svůj stroj vyhoví téměř jakýkoli model. I když pomalejší modely jsou asi lepší především u úloh kde je potřeba přesně přistát (let na cíl, přistání na letadlové lodi). Kromě klasických "letadlových" modelů a samokřídel soutěžili piloti i s modely "divnými" - uhlíkovo-mylarová mrcha T. Ciniburka (jak TO jinak nazvat) nebo placka "Trilobit" Jana Sedláčka juniora (kopie francouzskeho Drenalyne?).
Je také třeba zmínit opět vysokou účast diváků - pořadatelé alias RCmodely mohou mít radost jakou spoustu lidí dokážou oslovit. V průběhu celého dne byla tribuna haly téměř zaplněna. Diváci spontálně oceňovali pěkné předvedené výkony, drobná škobrtnutí a v neposlední řadě i různé havárie (nejvíce potlesku) a neplánované figury modelů. Obrovský potlesk sklidil let, ale i vzlet a přistání, čtyřmotoráku "POBŘEŽNÍ STRÁŽE" pilotovaný Danem Šimáčkem z teamu Potensky. Celopolystyrenový model se do haly vešel tak-tak.
Určitě bylo možné pořídit více zajímavějších záběrů,
ale v průběhu soutěže jsem víc nezvládl.
VÝSLEDKOVÁ LISTINA - SLOWFLYER
2002 |
celkové pořadí
|
PILOT
|
A
|
B
|
C
|
součet pořadí
|
||||||
příjmení
|
jméno
|
průlety
|
koef. přistání
|
body
|
pořadí
|
let na cíl
|
pořadí
|
loď
|
pořadí
|
||
1
|
Michalovič | Petr |
18
|
4
|
72
|
1
|
6
|
1
|
24
|
11
|
13
|
2
|
Plevný | Jan |
12
|
4
|
48
|
4
|
9
|
6
|
13
|
6
|
16
|
3
|
Kyjovský | David |
20
|
2
|
40
|
7
|
8
|
5
|
11
|
5
|
17
|
4
|
Ciniburk | Tomáš |
12
|
4
|
48
|
4
|
13
|
15
|
6
|
1
|
20
|
5
|
Sedláček | Jan jun. |
20
|
1
|
20
|
13
|
7
|
2
|
22
|
10
|
25
|
6
|
Guič | Boris |
12
|
4
|
48
|
4
|
17
|
19
|
8
|
3
|
26
|
7
|
Chramostil | Martin |
7
|
2
|
14
|
16
|
7
|
2
|
19
|
9
|
27
|
8
|
Rája | Radovan |
11
|
2
|
22
|
11
|
7
|
2
|
60
|
26
|
39
|
9
|
Malásek | Miloslav |
9
|
4
|
36
|
8
|
9
|
6
|
60
|
26
|
40
|
10-11
|
Daneš | Jaroslav |
13
|
4
|
52
|
3
|
55
|
30
|
15
|
8
|
41
|
10-11
|
Potenský | Jiří |
11
|
4
|
44
|
6
|
10
|
9
|
60
|
26
|
41
|
12-14
|
Brojír | Jaroslav |
9
|
4
|
36
|
8
|
22
|
24
|
28
|
12
|
44
|
12-14
|
Petroušek | Jan |
4
|
1
|
4
|
23
|
15
|
17
|
9
|
4
|
44
|
12-14
|
Smetana | Jan |
21
|
1
|
21
|
12
|
9
|
6
|
60
|
26
|
44
|
15
|
Drážek | Jan |
12
|
2
|
24
|
10
|
11
|
11
|
60
|
26
|
47
|
16
|
Tříska | Jaroslav |
12
|
2
|
24
|
10
|
58
|
31
|
14
|
7
|
48
|
17
|
Kareš | Jiří |
15
|
4
|
60
|
2
|
20
|
22
|
60
|
26
|
50
|
18
|
Perkovič | Stanislav |
15
|
2
|
30
|
9
|
14,5
|
16
|
60
|
26
|
51
|
19
|
Eremiáš | Ondřej |
18
|
1
|
18
|
14
|
60
|
37
|
7
|
2
|
53
|
20-21
|
Chadim | Jaroslav |
14
|
1
|
14
|
16
|
12
|
13
|
60
|
26
|
55
|
20-21
|
Mezihorák | Martin |
12
|
2
|
24
|
10
|
17
|
19
|
60
|
26
|
55
|
22
|
Kareš | Jan |
8
|
1
|
8
|
21
|
10
|
9
|
60
|
26
|
56
|
23-24
|
Hrubý | Tomáš |
23
|
2
|
46
|
5
|
48
|
28
|
60
|
26
|
59
|
23-24
|
Janda | Pavel |
17
|
1
|
17
|
15
|
60
|
37
|
14
|
7
|
59
|
25-26
|
Novotný | Luděk |
20
|
1
|
20
|
13
|
20
|
22
|
60
|
26
|
61
|
25-26
|
Šmíd | Jiří |
6
|
1
|
6
|
22
|
12
|
13
|
60
|
26
|
61
|
27-28
|
Roučka | Miroslav |
1
|
1
|
1
|
25
|
11
|
11
|
60
|
26
|
62
|
27-28
|
Šimáček | Daniel |
11
|
1
|
11
|
18
|
16
|
18
|
60
|
26
|
62
|
29
|
Janko | Václav |
9
|
1
|
9
|
20
|
60
|
37
|
13
|
6
|
63
|
30
|
Tomeš | Miloslav |
5
|
2
|
10
|
19
|
18
|
21
|
60
|
26
|
66
|
31
|
Nevrlý | Milan |
6
|
2
|
12
|
17
|
60
|
37
|
44
|
13
|
67
|
32-33
|
Paclt | Petr |
10
|
1
|
10
|
19
|
44
|
26
|
60
|
26
|
71
|
32-33
|
Šimek | Jiří |
18
|
2
|
36
|
8
|
60
|
37
|
60
|
26
|
71
|
34
|
Sajdl | Petr |
9
|
1
|
9
|
20
|
44
|
26
|
60
|
26
|
72
|
35
|
Dvořák | Pavel |
12
|
2
|
24
|
10
|
60
|
37
|
60
|
26
|
73
|
36-37
|
Bláha | Václav |
9
|
1
|
9
|
20
|
53
|
29
|
60
|
26
|
75
|
36-37
|
Petrů | Václav |
2
|
1
|
2
|
24
|
32
|
25
|
60
|
26
|
75
|
38
|
Švejnoha | Patrik |
14
|
1
|
14
|
16
|
60
|
37
|
60
|
26
|
79
|
39
|
Bušek | Ladislav |
12
|
1
|
12
|
17
|
60
|
37
|
60
|
26
|
80
|
40
|
Chvátal | Luboš |
0
|
1
|
0
|
26
|
59
|
32
|
60
|
26
|
84
|
41
|
Šimek | Martin |
2
|
1
|
2
|
24
|
60
|
37
|
60
|
26
|
87
|
42
|
Polák | Michal |
1
|
1
|
1
|
25
|
60
|
37
|
60
|
26
|
88
|
43
|
Havel | Milan |
0
|
1
|
0
|
26
|
60
|
37
|
60
|
26
|
89
|
|
Hron | Jiří | |||||||||
Sedláček | Jan sen. | ||||||||||
Tomiška | Leoš |
VÝSLEDKOVÁ LISTINA - LET
KOLEM PYLONŮ |
pořadí
|
příjmení
|
jméno
|
model
|
poznámka
|
1
|
Tříska | Jaroslav |
samokřídlo
|
|
2
|
Šimáček | Daniel |
samokřídlo
|
PAF - Potensky |
3
|
Janko | Václav |
klasika
|
potpron, uhlík, epp |
VÝSLEDKOVÁ LISTINA |
pořadí
|
příjmení
|
jméno
|
1
|
Kopec | Radovan |
2
|
Pospíšil | Roman |
3
|
Mráz | Tomáš |
4
|
Havlíček | Tomáš |
5
|
Brož | Jan |
6
|
Novotný | Ludvík |
7
|
Dvořák | Stanislav |
8
|
Zikmund | Jiří |
9
|
Šimek | Oldřich |