RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
3.3. 2005 - Další FOCUS, tentokrát o rozpětí 860mm

Protože s předchozím Focusem jsem moc spokojený postavil jsem dalšího, tentokrát zvětšeného na rozpětí 860mm. Menšího a staršího brášku jsem myslím již dostatečně popsal. Takže jen odlišnosti.

Základní parametry:
rozpětí 860mm
délka (vč. motoru a vrtule) 1040mm
hmotnost (bez baterií) 149g (s 2xLiPol360mAh 174g)
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor polský XTRM 300
baterie výhradně dvoučlánky LiPol (360 a 640mAh)
serva AS-43, křidélka HS-55
regulátor MGM
přijímač Potensky
vysílač Flash5

Ještě před odřezáním kormidel a slepením jednotlivých částí modelu jsem udělal povrchovou úpravu. Důvod je prostý - na hotovém modelu se povrchovka dělá opravdu špatně. Svítivá žlutá je barva ve spreji Belton, černá kabina a pruh na trupu je obyč. autosprej (leptá polystyren) a tmavé pásy a nápisy jsou akrylátovou agamou v barevném odstínu mořská modř nanášené stříkací pistolí (akrylátka pistoli opravdu důkladně zalepila).

Při vrtání otvoru pro trubku v trupu jsem udělal zásadní zkušenost - není trubka jako trubka. Tentokrát jsem použil trochu jiné trubky (od Hořejšího 5/4) než u menšího Focuse kde jsou velmi lehoučké 5/4,5 a při vrtání vrtačkou jsem jednu zrušil, jednoduše se rozštípala tím jak se překrucovala. Takže jsem vrtal druhou a tentokrát ručně. Podařilo se, ale dělat víc jak jeden model bych opravdu nechtěl. Protože je trubka v trupu natolik těsná, že se trup nekroutí, tak není zalepena po celé délce, pouze nad výškovkou a to proto, že vypěnilo lepidlo při zalepování VOP.

Při předběném sestavení modelu ještě bez motoru a podvozku jsem model zvážil. Váha ukázala pro mne děsivou hodnotu - 110g (bez motoru, podvozku a baterek). Čekal jsem trochu méně. Holt uhlíková trubka je krapet těžší a model je větší, nějaký ten gram přidala jistě i povrchová úprava.

Podvozek má nohy z uhl. drátu prům. 1,5mm a kola jsou udělána jen jako siluleta ze sklotextitu tl.0,3mm. Bačkůrky jsou vytvořeny nalepením climaporu z obou stran a jsou vybroušeny do definitivní podoby ještě před nalepením. Celkově je podvozek myslím docela elegantní. Hmotnostně vychází podobně jako s klasickými malými kolečky.

Upevnění motoru je řešeno přes přírubu (přepážku) kotvenou ve třech bodech. Do trupu jsou zalepeny tři uhlíkové tyčky, na konci každé je závitová koncovka M2. Tak je možné přesné nastavení vyosení motoru. Hmotnostně takové řešení není zrovna ideální - uhlík + koncovky + matičky + příruba přilepená k motoru mají dohromady 4g. Na předchozích modelech (Focus, EDGE) jsem upevnění motoru dělal tak, že na čumák modelu je přilepena sklotextitová přepážka a na ní se dvěma šrouby přišroubuje duralová příruba motoru. Takové spojení je sice jednoduché a lehké ale i po menších haváriích na čumák se vyosení motoru nedefinovatelně mění.

Po dokončení modelu následovalo vážení. Nakonec hmotnost vyšla tak nějak průměrně, celý model bez baterií 149g. Takže se víceméně potvrdil původní předpoklad i přes to, že jsem v předchozích propočtech zapomněl na vrtuli, která má někde okolo 2-3g.

A letové vlastnosti? Žádné překvapení - výborné. Díky způsobu upevnění motoru se dá velice jemně doladit přesné vyosení. Model se chová prakticky stejně jako menší typ. Rychlost je stejná. Možná se dá říci, že létá trošku majestátněji ale třeba to je jen pocit. Každopádně mírné "odtučnění" by prospělo. Výkon motoru je tak akorát.

fotka pro srovnání velikostí - vlevo menší, vpravo větší brácha ... zdá se mi, že větší vypadá tak nějak elegantněji, u menšího je divná proporce trupu oproti ostatním částem modelu

Pro zajímavost tabulka s výpočtem plošného zatížení u obou Focusů:

parametr
Focus 86
Focus
plocha jednoho křídla [dm2]
13,47
11,6
plocha VOP [dm2]
4,48
3,86
hmotnost (vč. baterií) [g]
174
150
zatížení [g/dm2]
6,46
6,46
zatížení při započtení VOP [g/dm2]
5,54
5,54
poznámka: pro zjednodušení je celková plocha křídel brána jako součet ploch obou křídel

Z této tabulky (výpočtu) je patrné, že plošné zatížení u obou modelů je stejné. Samozřejmě by modelu prospělo snížení hmotnosti kvůli výkonu motoru.

Několik obrázků hotového modelu:
vedení táhla ke kormidlu SOP ve válečku z epp upevnění motoru na tři body
© RC web
Design PAD