Po zkušenostech se shock-flyerem EDGE mi došlo, že na přesnou akrobacii to bude chtít vhodnější stroj. Po haloleteckém setkání 29.12.2004 ve Stochově jsem se rozhodl pro model Focus jehož autorem je D. Kyjovský.
Základní parametry: | |
rozpětí | 798mm |
délka (vč. motoru a vrtule) | 960mm |
hmotnost (bez baterií) | 130g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | střídavý Microtex 20/5/16 |
baterie | 2xLiPol (340 - 20g, 640 - 35g), 3xLiPol (360 - 35g) |
serva | 1xHS55, 2xAS 42 |
regulátor | MGM TMM 0710 - 3L |
přijímač | Potensky |
vysílač | Hitec Flash 5, žádné mixy, na všech kormidlech exponenciální výchylky (cca -70%) |
Celý model je postaven stejně jako shock-flyer EDGE z desek extrudovaného polystyrenu tl.3mm a epp tl.8mm (trup). Pro vyztužení jsou použity uhlíkové dráty různých průměrů a uhlíková trubka prům. 5,5mm.
Pro lepení jsem použil lepidla: UHU POR (zelený na polystyren) na všechny spoje kde je možno oba díly natřít lepidlem a poté k sobě přesně přiložit, PUREX na spoje uhlík-polystyren a na místa kde nelze použít UHU POR a nakonec vteřinové lepidlo na spoje uhlík-uhlík a uhlík-epp.
Trup. Před vyříznutím přesného tvaru trupu z desky epp je nejdříve vyvrtán otvor pro vyztužující uhlíkovou trubku o průměru 5,5mm (hmotnost 3g). Vrtá se vlastní trubkou. Prvních pár centimetrů vrtám ručně abych chytil správný směr v ose trupu, pak pokračuji vrtáním trubkou upnutou do vrtačky. Trubka je do otvoru zasunuta a teprve poté je vyříznut trup. Všechny hrany trupu, kromě čela kde bude motorová přepážka, jsou zaobleny. Z bloku epp jsou vybroušeny dva "půlkužely" které rozšiřují trup pro napojení motorové přepážky. Tyto jsou nalepeny na trup UHU PORem.
Křídlo, ocasní plochy. Jsou vyříznuty z desky ostrým nožem. Deska má obyčejně jednu stranu lesklejší - tuto stranu při řezání dávám nahoru protože řez je pak čistší resp. na straně co je dole (na té méně lesklé) se tolik nevytrhávají kousky polystyrenu. Křidélka a kormidla jsou po odříznutí přilepena průhlednou izolepou shora, zdola jen v několika místech.
Podvozek. Z uhlíkového drátu o průměru 1,5mm jsou uříznuty dvě nohy, na ty je v náležitém sklonu přilepena osa kola také z uhl. drátu prům. 1,5mm (případně dle potřeby upravena smirkem tak aby se kolečko volně otáčelo). Spoj je převázán režnou nití a prosycen vteřiňákem.
Instalace RC vybavení. Veškeré RC vybavení je rozmístěno s ohledem na dosažení správné polohy těžiště - tak aby baterie bylo možno umísťovat přesně do těžiště a tedy používat různé druhy baterií (různé hmotnosti) bez nutnosti měnit zásadně jejich polohu. Na ocasní plochy jsem použil relativně nová serva od Pelikána AS-43, na křidélka sice větší a těžší, ale spolehlivé HS-55. Táhla ke kormidlům VOP a SOP jsou z uhlíkového drátu prům. 0,8mm zakončených na obou koncích ocel. drátem prům. 0,8mm ohnutým do "Z". Táhla jsou vedena v trubičkách z vnějšího obalu lanovodu zalepených do trupu. Táhlo nemá žádný "kompenzační" člen pro změnu délky. Pokud by bylo nutné délku upravit neměl by být problém zakončení z ocel. drátu odříznout a znovu zalepit ve správné poloze. Táhla ke křidélkům jsou řešena obdobně jen jsou z uhlíkového drátu prům. 1,2mm. Křidélka jsou propojena táhly z uhl. drátu prům. 0,8mm opět se zakončením na obou stranách ocel. drátem "Z". Všechny páky na kromidlech jsou zhotoveny ze sklotextitu tl.0,3mm a do kormidel jsou vlepeny purexem (minimálním množstvím).
Na modelu mě po kompletním sestavení a osazení rc vybavením překvapila jeho malá hmotnost. Bez baterií činila při prvním vážení 130g. Pak následovala úprava upevnění motoru - nejdříve byl jen přilepen k motorové přepážce, ale tohle řešení mě pevnostně nepřesvědčilo takže jsem zvolil upevnění přes přírubu, tak se navíc těžiště modelu dostalo přesně tam kde má být. Hmotnost tedy nakonec činí cca 134g. A to je alespoň pro mě uspokujující. Navíc je několik míst kde se dá ušetřit. Minimálně 5g půjde dolu po výměně regulátoru JETI za MGM (JETI včetně prodloužených kabelů cca 13g, MGM okolo 8g - ještě ho nemám takže se uvidí až ho pošťák přinese). Trochu by se dalo ušetřit na křidélkovém servu - HS55 má cca 9g, ale výměnu neplánuji. Možná by se dalo ušetřit i na hmotnosti izolepy kterou jsou přilepena všechna kormidla, ta co jsem použil je zbytečně široká. Je otázka jaká by v tomto případě úspora byla.
Regulátor JETI vyměňuji za TMM 0710 - 3L od MGM. Se stejně dlouhými kabely (prodlouženými na 20cm) má 8g. Takže jsem na letové hmotnosti 150g s dvoučlánkem LiPol340mAh.
Model je postaven podle modifikovaného výkresu od autora modelu D.Kyjovského. Výkres tedy samozřejmě mám, ale nepiště mi prosím o něj. Poskytnu ho jen se souhlasem autora modelu (D.K.).
Po prvním létání v hale jsem modelem doslova nadšen. Létá pomalu a přesně.
S modelem jsem se poslední únorový víkend roku 2005 zúčastnil soutěže Slowflyer2005. Létal jsem v kategorii F3AI-B a kupodivu jsem dokázal vybojovat druhé místo. Po soutěži, po cca dvou měsících byl model už docela olétaný a tak jsem si postavil Focuse nového - mírně zvětšeného - s tím, že s malým Focusem začnu trénovat na aeromuzikály. Začátky jsou těžké a tak hned při prvním tréninku aeromuzikálů schytal model hodně ran. Poškození se týkalo havně křídel a tak Focus dostal křídla nová.
nepříliš kvalitní fotka z haly - model buď ve visu nebo v letu souvratu (?) |
hotový model; dobře je vidět suchý zip mezi křídly pro upevnění baterií - umístění je vhodné protože baterie je prakticky v těžišti, navíc se dá posouvat i nahoru a dolu pro přesné podélné vyvážení |
táhla ke kormidlům ocasních ploch jsou z uhlíkových drátů prům. 0,8mm vedených v trubičkách z vnějšího obalu lanovodu zalepených do trupu |
změť kabelů v čumáku modelu - regulátor je vyndaný ze shock-flyeru EDGE kde byly potřeba delší kabely, nynější regulátor JETI vystřídá zanedlouho regulátor od MGM (menší a lehčí) |
změť kabelů podruhé - až po zalétání rc vybavení definitivně rozmístím budu muset kabely trochu "učesat" (a nebo taky ne) |
náhon křidélek - uhlíková tyčka o průměru 1,2mm na obou koncích zakončena ocel. drátem ohnutým do "Z"; nahoře je dobře vidět upevnění serv vop a sop do trupu - jedno servo do trupu vloženo z jedné strany, druhé servo z druhé strany, k sobě jsou serva slepena oboustranou lepící páskou |
upevnění motoru - původně byl motor přilepen do sklotextitové přepážky, ale spoj nebyl zrovna nejpevnější, navíc bylo potřeba dostat co nejvíce hmotnosti dopředu kvůli těžišti takže je motor nakonec upevněn standardně přes přírubu, ta byla nejdříve k přepážce pouze přilepena oboustraně lepící páskou - spoj je to pevný do chvíle, kdy se motor a následně lepící páska ohřeje, takže nakonec je příruba k přepážce přišroubována dvěma šrouby M2, vrtule je k motoru upevněna nasazením na hřídel a zakápnutím kapkou vteřiňáku |
detail upevnění táhla spojujícího křidélka - uhlíkový drát o průměru 0,8mm zakončený ocel. drátem o průměru 0,8mm ohnutým do "Z", páka v křidélku ze sklotextitu tl.0,3mm |
v rozpracovanosti - tvary křídel a ocasních ploch jsou bezesporu elegantní |