RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
18.3. 2005 - Facelift malého Focuse a srovnání letových vlastností

Tenhle příspěvek je o tom jak snadno vzniknul ze starého modelu nový a také o tom jaký je vlastně rozdíl mezi letovými vlastnostmi malého a velkého Focuse.

Nejdříve tedy k face liftu malého Focuse. Model jsem postavil začátkem roku 2005. Byl to můj první dvouplošník speciálně určený pro létání halové akrobacie. Plně splnil očekávání. Povedlo se mi s ním koncem února obsadit druhé místo v kategorii F3AI-B na soutěži Slowflyer2005. Po soutěži jsem s ním začal trénovat aeromuzikály. Do té chvíle byl model krapet obouchaný ale i přes drobná pokroucení stále létal pěkně rovně a přesně. Trénink na aeromuzikál ho dorazil. Několik ošklivých pádů způsobilo, že model přestal létat přesně ... aby ne, křídlo připomínalo v čelním pohledu sinusoidu a vůbec celkově bylo už nějaké vláčné. Stavbu nového stejného modelu jsem zavrhl protože na přesnou akrobacii jsem si postavil zvětšeného Focuse. Co tedy se starým špatně létajícím modelem? Odložit? Vždyť tak pěkně létal. Dostane nová křídla protože kromě křídel je celkem zachovalý.
Přestavba začala destrukcí. Sundat horní křídlo nebyl problém, horší to bylo s vytrháním uhlíkových diagonál pokud možno tak aby se nepoškodil trup. Oddělit podvozkové nohy (jen od křídla, od trupu jsem je neodděloval) a vyříznout spodní křídlo. Protože trup je z epp a křídlo z polystyrenu bylo celkem snadné po hrubém vyříznutí křídla otvor začistit Perchlorem který pěkně polystyren odleptal. Lože vytvořené při původním zalepení purexem zůstalo netknuto. Perchlorem jsem ještě očistil místa na trupu kde jsem lepil UhuPorem. Takže výsledkem byl kompletně osazený model jen bez křídel (včetně vrtule).
Nová křídla vyříznutá opět z climaporu tl. 3mm dostal rychlou povrchovku akrylovou barvou agama (tmavě modrá) a fluorescenční žlutou barvou ve spreji. Z původního křídla jsem ještě vypreparoval všechny sklotextitové páky. Na nové křídlo jsem udělal pro páky zářezy přesně v místech kde byly na křídle starém. Zatím jsem je nelepil. Hotová nová křídla jsem nalepil na trup. Pro dosažení co nejpřesnější geometrie modelu lepím na rovné dřevotřískové desce. Na podložení křídla a vůbec i na jeho zatížení a další různé příložky používám obaly na CD. Jsou přesně pravoúhlé, je jich dost a jsou stejné. První je na řadě spodní křídlo. Do trupu je vlepeno jen minimálním množstvím purexu. UhuPorem jsou přilepeny vzpěry křídla a po ztvrdnutí purexu je UhuPorem přilepeno horní křídlo. Po vytvrdnutí lepidel jsou doplněny uhlíkové diagonální vzpěry. Jsou použity původní. Uhlík v tomto případě lepím purexem. Při lepení diagonál je nutno dbát na dodržení kolmosti vzpěr. Pomáhám si pravítkem (trojúhelníkem) a obaly z CD. Další práce pokračují až po dokonalém vytvrdnutí purexu. Nakonec jsou zalepeny sklotextitové páky. Všechna táhla jsou použita původní s tím, že u táhel k pákám křidélek jsem na jedné straně nožem odloupnul zakončení z drátu ohnutého do "Z" abych jejich délku mohl přesně doladit. K táhlu u uhlíkového drátu jsou koncovky přilepeny vteřiňákem. Hotovo. Celá operace výměny (bez řezání a barvení nových křídel) trvala asi tři hodiny přičemž většinu času zabralo čekání na tuhnutí purexu - to jsem si četl v nových RCmodelech 3/2005 ... to je důležité pro dálší část příspěvku o porovnání letových vlastností :-). Výsledek je patrný na připojených obrázcích.

Povrchovka za 45min.
Výsledek. Chtělo by to povrchovou úpravu provedenou na křídech "přetáhnout" i na výškovku, ale na to nedojde protože provedení téhle povrchové úpravy jsem si chtěl hlavně vyzkoušet pro případné další modely.
Pro srovnání oba modely. Vlevo starší menší Focus před výměnou křídel.

A jak jsou na tom oba modely z hlediska letových vlastností? Není nad to vyzkoušet oba modely v co nejkratším časovém odstupu. Ve čtvrtek (vlastně v pátek v jednu hodinu ráno) jsem skončil přestavbu malého Focuse (viz. výše), na pátek ráno byla domluvena hala - ideální.
První let jsem si dal s větším Focusem. Druhý s malým Focusem - nejdřív bylo potřeba trochu dotrimovat, pak už létal jako dřív - tedy dobře. Hodnocení je hodně subjektivní ale větší Focus mi na přesnou akrobačku sedí nějak víc. I přes vyšší hmotnost 175g vč. baterií, se kterou má použitý motor Pienkowsky při slábnoucích bateriích co dělat, je letový projev celkově elegantnější a řekl bych dynamičtější při srovnatelné rychlosti letu. Skoro bych řekl, že větší model umí letět pomaleji. Malý Focus má 150g vč. baterií a možná i díky tomu trochu obratnější. Motor Microtex 20/5/16 nemá s takovou hmotností žádný problém ani ke konci letu při slábnoucích bateriích. Toto hodnocení je možná ovlivněno i tím, že s větším Focusem posledních pár dní docela intenzívně létám. Oba Focusové mají stejné plošné zatížení (viz tabulka v příspěvku o větším Focusovi).

Ještě bych zmínil jednu skutečnost. V časopisu RCmodely 3/2005 je nabídka na model Evolution od excelentního akrobatického pilota BPLR, který s ním vyhrává kde co (škoda že je tak drahý - těsně pod 2000,-). Jednoznačně především díky perfektnímu řízení. Chtěl bych ale zmínit základní parametry tohoto stroje. Rozpětí 850mm, délka 950mm a hmotnost 180-200g. Velikost běžných halových akrobatů je v současnosti podobná. Modely pilotů naší české špičky se hmotností pohybují ale o dost níže - řekněme okolo 150-160g. Co z toho plyne? Honba za co nejlehčím modelem je sice dobrá ale i těžší model má šanci. Dokonce se mi zdá, že s modelem "mírně těžším než lehkým" se létá o trochu lépe. Všechno je zvyk takže ať si každý létá s tím co mu vyhovuje.

© RC web
Design PAD | CSS&code by JK