Tenhle příspěvek je o tom jak snadno vzniknul ze starého modelu nový a také o tom jaký je vlastně rozdíl mezi letovými vlastnostmi malého a velkého Focuse.
Nejdříve tedy k face liftu malého Focuse.
Model jsem postavil začátkem roku 2005. Byl to můj první dvouplošník speciálně
určený pro létání halové akrobacie. Plně splnil očekávání. Povedlo se
mi s ním koncem února obsadit druhé místo v kategorii F3AI-B na soutěži
Slowflyer2005. Po soutěži jsem
s ním začal trénovat aeromuzikály. Do té chvíle byl model krapet obouchaný
ale i přes drobná pokroucení stále létal pěkně rovně a přesně. Trénink
na aeromuzikál ho dorazil. Několik ošklivých pádů způsobilo, že model
přestal létat přesně ... aby ne, křídlo připomínalo v čelním pohledu sinusoidu
a vůbec celkově bylo už nějaké vláčné. Stavbu nového stejného modelu jsem
zavrhl protože na přesnou akrobacii jsem si postavil zvětšeného
Focuse. Co tedy se starým špatně létajícím modelem? Odložit? Vždyť
tak pěkně létal. Dostane nová křídla protože kromě křídel je celkem zachovalý.
Přestavba začala destrukcí. Sundat horní křídlo nebyl problém, horší to
bylo s vytrháním uhlíkových diagonál pokud možno tak aby se nepoškodil
trup. Oddělit podvozkové nohy (jen od křídla, od trupu jsem je neodděloval)
a vyříznout spodní křídlo. Protože trup je z epp a křídlo z polystyrenu
bylo celkem snadné po hrubém vyříznutí křídla otvor začistit Perchlorem
který pěkně polystyren odleptal. Lože vytvořené při původním zalepení
purexem zůstalo netknuto. Perchlorem jsem ještě očistil místa na trupu
kde jsem lepil UhuPorem. Takže výsledkem byl kompletně osazený model jen
bez křídel (včetně vrtule).
Nová křídla vyříznutá opět z climaporu tl. 3mm dostal rychlou povrchovku
akrylovou barvou agama (tmavě modrá) a fluorescenční žlutou barvou ve
spreji. Z původního křídla jsem ještě vypreparoval všechny sklotextitové
páky. Na nové křídlo jsem udělal pro páky zářezy přesně v místech kde
byly na křídle starém. Zatím jsem je nelepil. Hotová nová křídla jsem
nalepil na trup. Pro dosažení co nejpřesnější geometrie modelu lepím na
rovné dřevotřískové desce. Na podložení křídla a vůbec i na jeho zatížení
a další různé příložky používám obaly na CD. Jsou přesně pravoúhlé, je
jich dost a jsou stejné. První je na řadě spodní křídlo. Do trupu je vlepeno
jen minimálním množstvím purexu. UhuPorem jsou přilepeny vzpěry křídla
a po ztvrdnutí purexu je UhuPorem přilepeno horní křídlo. Po vytvrdnutí
lepidel jsou doplněny uhlíkové diagonální vzpěry. Jsou použity původní.
Uhlík v tomto případě lepím purexem. Při lepení diagonál je nutno dbát
na dodržení kolmosti vzpěr. Pomáhám si pravítkem (trojúhelníkem) a obaly
z CD. Další práce pokračují až po dokonalém vytvrdnutí purexu. Nakonec
jsou zalepeny sklotextitové páky. Všechna táhla jsou použita původní s
tím, že u táhel k pákám křidélek jsem na jedné straně nožem odloupnul
zakončení z drátu ohnutého do "Z" abych jejich délku mohl přesně
doladit. K táhlu u uhlíkového drátu jsou koncovky přilepeny vteřiňákem.
Hotovo. Celá operace výměny (bez řezání a barvení nových křídel) trvala
asi tři hodiny přičemž většinu času zabralo čekání na tuhnutí purexu -
to jsem si četl v nových RCmodelech 3/2005 ... to je důležité pro dálší
část příspěvku o porovnání letových vlastností :-). Výsledek je patrný
na připojených obrázcích.
Povrchovka za 45min. |
Výsledek. Chtělo by to povrchovou úpravu provedenou na křídech "přetáhnout" i na výškovku, ale na to nedojde protože provedení téhle povrchové úpravy jsem si chtěl hlavně vyzkoušet pro případné další modely. |
Pro srovnání oba modely. Vlevo starší menší Focus před výměnou křídel. |
A jak jsou na tom oba modely z hlediska letových vlastností? Není nad
to vyzkoušet oba modely v co nejkratším časovém odstupu. Ve čtvrtek (vlastně
v pátek v jednu hodinu ráno) jsem skončil přestavbu malého Focuse (viz.
výše), na pátek ráno byla domluvena hala - ideální.
První let jsem si dal s větším Focusem. Druhý s malým Focusem - nejdřív
bylo potřeba trochu dotrimovat, pak už létal jako dřív - tedy dobře. Hodnocení
je hodně subjektivní ale větší Focus mi na přesnou akrobačku sedí nějak
víc. I přes vyšší hmotnost 175g vč. baterií, se kterou má použitý motor
Pienkowsky při slábnoucích bateriích co dělat, je letový projev celkově
elegantnější a řekl bych dynamičtější při srovnatelné rychlosti letu.
Skoro bych řekl, že větší model umí letět pomaleji. Malý Focus má 150g
vč. baterií a možná i díky tomu trochu obratnější. Motor Microtex 20/5/16
nemá s takovou hmotností žádný problém ani ke konci letu při slábnoucích
bateriích. Toto hodnocení je možná ovlivněno i tím, že s větším Focusem
posledních pár dní docela intenzívně létám. Oba Focusové mají stejné plošné
zatížení (viz tabulka v příspěvku
o větším Focusovi).
Ještě
bych zmínil jednu skutečnost. V časopisu RCmodely 3/2005 je nabídka na
model Evolution od excelentního akrobatického pilota BPLR, který s ním
vyhrává kde co (škoda že je tak drahý - těsně pod 2000,-). Jednoznačně
především díky perfektnímu řízení. Chtěl bych ale zmínit základní parametry
tohoto stroje. Rozpětí 850mm, délka 950mm a hmotnost 180-200g. Velikost
běžných halových akrobatů je v současnosti podobná. Modely pilotů naší
české špičky se hmotností pohybují ale o dost níže - řekněme okolo 150-160g.
Co z toho plyne? Honba za co nejlehčím modelem je sice dobrá ale i těžší
model má šanci. Dokonce se mi zdá, že s modelem "mírně těžším než
lehkým" se létá o trochu lépe. Všechno je zvyk takže ať si každý
létá s tím co mu vyhovuje.