RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
9.2. 2007 - Mamba - jednoploch pro F3P

Po velmi dobrých zkušenostech s modelem Manta jsem navrhnul nový model Mamba určený výhradně pro létání kategorie F3P. Mamba je trochu zvětšená a také mírně upravená tvarově - zkrátka jak to cítím já. Konstrukce je prakticky stejná jako u Manty takže jen odlišnosti. Křídlo a VOP nemají zesílení náběžné části climaporovými díly. Křídlo má výztuhu z uhlíkové pásnice 0,5x3mm nalepené pouze na náběžce, pásnice je průběžná.

Díly modelu jsou nakresleny a následně vyřezány aby vznikla skládačka kterou není problém slepit nezkrouceně. Otvory ve vodorovné páteři sice moc neodlehčují (plocha odstraněného materiálu je opravdu malá), ale s výhodou se využijí pro umístění RC vybavení, protažení antény přijímače apod. Závěsy křidélek jsou vytvořeny vypálením drážky trafopájkou do climaporu.

Povrchová úprava lihovými Agamami. Nástřik ruskou pistolí Aerograf. Přírůstek hmotnosti takřka neznatelný.

Náhon všech kormidel je nitěmi (v rybářských potřebách - šňůra na vláčení). Toto ovládání kormidel ocasních ploch je asi celkem pochopitelné. Pokud by snad někdo měl pochybnosti o použití nití i na náhon křidélek tak jednoduché vysvětlení - je to sice zbytečné ale o to pracnější :-). Pravda je taková, že jsem chtěl dostat servo křidélek co nejvíce dozadu abych mohl dávat baterii co nejblíže za motor - proč? protože je k ní lepší přístup. Alternativou by bylo posunout serva ocasních ploch, pak ale už nestačí délka kablíků. Na modelu jsem musel prodloužit kablík od regulátoru do přijímače.

Při pohledu na hotový model jsem měl radost a těšil se na zálet. Zálet mi ovšem úplně zničil sebevědomí, to letadlo prostě neletělo tak jak mělo. Let křivý, nestabilní, jedním slovem divný. Následovalo několik dalších pokusů s doplněním a různými kombinacemi malých svislých plošek na konce křídel, nasazením "návleků" na náběžku křídla, připevnění vodorovných plošek na konce křídla (tak jak to má třeba model Clik! Davida Kyjovského) ovšem s velmi mizerným výsledkem. Rozhodnutí bylo jasné - model skončil a protože do mistrovství ČR v kategorii F3P zbýval asi měsíc uchýlil jsem se k nepříliš radostnému rozhodnutí postavit model Clik! jakožto ověřený model. Zajel jsem si pro díly modelu k jeho autorovi kam jsem s sebou vzal i Mambu. S díly modelu naloženými v autě a téměř se loučíc ukázal jsem Mambu autorovi Clik!a. Ten, na rozdíl odemne, nejevil tendence nad modelem lámat hůl a naopak poradil co s modelem ještě zkusit udělat. A protože po cestě zpět k domovu jsem se stavil ještě za další haloleteckou veličinou Borisem Guičem, od kterého jsem dostal další tipy na vylepšení letového projevu, následovalo Mambí zmrtvých vstání. Ořezal jsem výškovku, shora směrovku a zepředu zdola trup. Křídlo dostalo na konce již výše zmiňované předsazené vodorovné plošky s nalepenými malými svislými ploškami. A hle, model se začal chovat mnohem způsobněji, dá se říci z kripla se stal ambiciózní stroj.

Prohlédněnte si obrázky ze stavby modelu a kdyžtak si stáhněte výkres modelu ve formátu AutoCad2000 (na výkresu nejsou nakresleny vodorovné plošky na konce křídel, tvarově je model opraven).

Základní parametry:
rozpětí 840mm
délka (bez motoru s vrtulí) 885mm
hmotnost (bez baterií) 120g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor POt30W
baterie LiPol 2x300mAh (17g)
serva 3x Waypoint60
regulátor MGM TMM 0710 - 3L
přijímač Potensky

© RC web
Design PAD