Tento model je stejný jako starší PUZZLE SHOCK jen je vyroben z desek epp tl.8 a 6mm v gramáži 20g/dm3. Od konstrukce z epp si slibuji větší odolnost při létání v hale. Přeci jen u modelu z extrudovaného polystyrenu je každá větší rána problém. A ranám se při nácviku některých akrobatických figur zatím nějak neumím vyhnout. Druhou věci je snaha o snížení hmotnosti. Použité epp má dvakrát menší měrnou hmotnost (extrudovaný polystyren 40g/dm3). Z toho vychází tloušťka desek (dvakrát tlustší). Na ocasní plochy je ale taková tloušťka zbytečná, proto jen 6mm a konečně tedy nějaká minimální úspora.
Obdobným modelem a nutno uvést že s delší "tradicí" je model BLADE od firmy Freeair. Nepopírám, že mi byl do jisté míry inspirací.
Základní parametry: | |
rozpětí | 840mm |
délka (včetně vrtul. kuželu) | 815mm |
hmotnost (bez baterií a podvozku) | 158g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | střídavý Microtex 20/5/16 |
baterie | 2xLiPol (1500 - 70g, 1200 - 50g, 340 - 20g) |
serva | 2xC141, křidélka HS-55 |
přijímač | REX 5 plus |
vysílač | Hitec Flash 5, žádné mixy, na všech kormidlech exponenciální výchylky (cca -70%) |
Díly modelu jsou vyřezány podle šablon ze silnějšího kartonu. Při řezání
více jak jednoho modelu se výroba šablon vyplatí - řezání je pohodlnější
a rychlejší. Ocasní plochy mají tl. 6mm, ostatní díly tl.8mm. Díly trupu
jsou vyříznuty tak aby do sebe zapadly bez nutnosti přesně měřit kam která
část patří. Takže svislá páteř trupu (dále jen SP) je vyříznuta vcelku,
jen střední "sloupek" je dělený. Vodorovná páteř trupu (dále
jen VP) se zasune do výřezu v SP a střední "sloupek" se zalepí
do výřezu v VP.
Křídla jsou vyříznuta vcelku s křidélky. Pro vytvoření závěsu křidélek
jsem drážku vyříznul trafopájkou tvarovaným okem z měděného drátu vedenou
mezi dvěma ocelovými pravítky - pantem je tak jen zeslabený epp.
VOP je plovoucí, poloviny jsou spojeny bambusovou kulatinou o průměru
4,5mm. SOP je zavěšena na pásku materiálu z dnes již nepoužívaných 5,25"
disket (3,5" je také vhodná, ale její "kotouček" je malý).
Pásek vyříznutý z diskety je vlepen vteřiňákem do zářezů v trupu a SOP.
Řešení je to levné, lehké a přesné.
K lepení všech dílů je použit střední vteřiňák. Prvním krokem je slepení půdorysného tvaru modelu - k VP jsou přilepeny poloviny křídla. Pro vyztužení jsou do křídla shora a zdola do vyříznutých zářezů zalepeny uhlíkové dráty o průměru cca 1,5mm. Uhlík lze jistě nahradit např. smrkovým nosníkem 8x2 nebo tvrdší balzou. Přírůstek hmotnosti oproti uhlíku bude minimální - uhlík 6g, smrk 8g - úspora peněz výraznější - uhlík 2x39,- smrk 1x10,-. Na celek je nasazena a přilepena SP. V zadní části trupu je pro spojovací tyčku polovin výškovky vyvrtán otvor (jedním dílem z poškozené teleskopické antény). Do otvorů jsou vlepena "ložiska" z trubiček navinutých z potahového papíru na vrtáku. Bohužel při zalepování páky výškovky mi natekl vteřiňák do jednoho z "ložisek" a tak jsem vše musel vypreparovat. Nakonec jsem ložiska pro tyčku výškovky udělal stejně jako na Blade - tedy z pásků sklotextitu tl.0,3mm nalepených z boku na PP. Použití sklotextitu jako ložisek pro bambusovou tyčku určitě není nejideálnější, sklotextit je dost "ostrý" materiál, ale o půlnoci už se mi nechtělo znovu navíjet papírovou trubičku. Hrubý drak modelu bez pák, táhel atd. má hmotnost 68g. Taková hmotnost se mi zdá docela ucházející.
Následovalo osazení RC vybavení, instalace táhel, motoru atd. Motorová přepážka je ze sklotextitu tl. 0,3mm a je na trup nalepena. Předek trupu je vyztužen třemi krátkými uhlíkovými dráty které jsou provlečeny otvory v přepážce, zapíchnuty a zalepeny do epp. Model dostal také podvozek laminovaný z uhlíku. Použil jsem prodávaný polotovar a modelu zrovna dvakrát nesluší, navíc je dost těžký (8g) jenže jiný jsem zkrátka zrovna neměl. Povrchová úprava je vyloženě odfláklá a je provedena obyčejným autoemailem (akrylový lak) ve spreji.
Model jsem po dvou večerech práce další den ráno zalétnul venku. Počasí bylo ideální - sluníčko, bezvětří. Model mě mile překvapil. Oproti svému předchudci se mi zdá že je ještě pomalejší a klidnější, asi za to můžou tlusté a "chlupaté" desky křídla a ocasních ploch. Letový projev je jakoby líný - rozhodně se nejedná o pylonový model! Do haly se chystám zítra tak uvidím. Jen mě tak napadá, že trochu výkonnější motor by modelu prospěl.
celkový pohled |
na nevzhledném podvozku |
zespoda, na obou pohledech jsou vidět uhlíkové dráty jako výztuha křídla (bez podvozku) |
upevnění motoru přes přírubu na sklotextitovou přepážku |
náhon křidélek |
křidélka nejsou od křídla odříznuta, pant je vytvořen vypálením drážky trafopájkou s tvarovaným okem |
řešení náhonu ocasních ploch, vop je plovoucí, poloviny jsou spojeny bambusovou tyčkou, páky ze sklotextitu tl. 0,3, pant směrovky z materiálu diskety |
výřezy z epp |
složený trup (neslepen!) |