RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
PUZZLE SHOCK
Postavil jsem dalšího z řady shock-flyerů tentokrát pojmenovaného PUZZLE-SHOCK. Model vychází z předchozího typu 3DX.
Je celý postaven z desek extrudovaného polystyrenu tl.4mm (Thermoplan). Na předek trupu je použita deska epp tl.10mm (20g/dm3). Na lepení polystyrenu jsem použil disperzní lepidlo Ponal Express. Lepené díly jsou v místě spoje lehce přebroušeny. Na lepení polystyrenu s ostatními materiály (epp, sklotextit, …) je použit "styro" vteřiňák. Ostatní materiály jsou mezi sebou lepeny obyčejným středním vteřiňákem, někdy s využitím aktivátoru.

PUZZLE-SHOCK má oproti 3DX nepatrně zvětšeno rozpětí křídla, zvětšená křidélka a výškovku. Směrovka zůstala stejná, ale díky jinému způsobu upevnění má větší účinnou plochu. Výškovka je řešena jako plovoucí. Poloviny výškovky jsou spojeny bambusovou tyčkou o průměru 4,5mm vybroušenou z jídelních hůlek na čínu. Tyčka se otáčí v trubičkách navinutých na vrtáku z potahového papíru. Pro ovládání pohybu je na tyčku nalepena páka ze sklotextitu tl.0,3mm. Z tohoto materiálu jsou také všechny ostatní páky kormidel. Páky mají protáhlý tvar aby byly nalepeny na větší délce kormidla. Mírně upraven byl také trup - spodní páteř je zvýšena pro pohodlnější upevnění baterií.
Na vyztužení křídla je použit osvědčený nosník z balzy. Tentokrát jsem použil balzu tl.6mm zrcadélkového řezu. Nosník je vybroušen do tvaru jakoby kapky tak aby při zalepení do křídla nevznikla v místě spoje hrana.
RC vybavení je vhodné co nejlehčí. Na modelu je rozmístěno tak aby byl model vyvážen s bateriemi umístěnými co možná nejblíže těžišti. Tak je zajištěna přibližně stejná poloha baterií při změně jejich typu (hmotnosti). Při rozmísťování je brán ohled samozřejmě také na délku kablíků serv a regulátoru. Serva ocasních ploch jsou nalepena oboustranně lepící páskou na spodní páteři trupu, jsou ještě zajištěna tavným lepidlem. Náhon kormidel je ocelovým drátem o průměru 0,8mm vedeným v kouscích vnitřní bílé duše lanovodu, které jsou přilepeny zespoda k vodorovné části trupu. U serv je na táhlech proveden ohyb do "V" pro přesné nastavení délky táhel. Náhon musí být přesný a pokud možno bez velkých vůlí. V pákách serv a kormidel drží struna jen napružením bez dalšího zajištění. Servo křidélek je zapuštěno do horní páteře trupu. Náhon kormidel je stejně jako u ocasních ploch ocelovou strunou. Ohyb do "V" je jen u jednoho kormidla. Kormidla (samozřejmě kromě vop) jsou zavěšena na pásku z bílého skytexu (samolepící materiál na opravu padáků).
Pohon modelu je střídavým motorem Microtex 20/5/16 poháněným bateriemi 2xLiPol 1500mAh. Baterie díky své hmotnosti asi 72g nejsou rozhodně nejvhodnější, ale i tak s nimi model dobře létá a ze začátku letu je model schopen visu. Velice dobře si dokážu představit letový projev modelu při použití baterií 2xLiPol 340mAh. Letová hmotnost by ze současných asi 230g klesla na asi 180g. Bohužel s menší kapacitou by se zkrátila i doba letu. S 2xLiPol 1500mAh si za dvě hodiny strávené v hale docela slušně zalétám. Baterie při tom "nevycucávám" na maximum a vždy po letu je připojím na nabíječku.
Povrchová úprava je provedena tlustými fixy na alkoholové bázi (lihové). Pokud zvolíte obdobnou barevnost jako já doporučuji nejprve nakreslit barevné plochy a teprve potom obtáhnout obrysy černým fixem. Pokud nejdříve nakreslíte obrysy, které budete následně vybarvovat, snadno se vám stane, že při přetažení obrysy rozmažete a obzvlášť na plochách vybarvovaných světlými barvami je to hodně vidět. Já postupuji tak, že nejprve si tenoučkým světlým oranžovým fixem nakreslím obrysy, ty vybarvím a nakonec je obtáhnu tlustým černým fixem. Přírůstek hmotnosti je takřka neznatelný.
Model nemá podvozek i když by si ho určitě zasloužil. Vynechal jsem ho pro úsporu hmotnosti - hotový podvozek laminovaný z uhlíkové tkaniny s kolečky váží okolo 10g.



celkové pohledy shora
celkový pohled zespoda
pohonná jednotka - motor Microtex 20/5/16 s vrtulí GWS 8/4, duralový unašeč vrtule vlastní výroby
rozmístění RC vybavení na spodku trupu
táhlo z ocelové struny je v páce serva zajištěno jen napružením táhla
celkový pohled na náhon kormidel ocasních ploch zespoda (VOP je plovoucí)

náhon VOP - zespoda a shora, poloviny vop jsou spojeny bambusovou kulatinou o průměru 4,5mm, proti posunu bambusové tyčky je shora na trupu nalepeno vodítko z pásku sklotextitu

náhon kormidla SOP shora a zespoda, je patrné přelepení "ložiska" bambusové tyčky skelnou páskou
náhon křidélek, je zřejmé jak je páka dlouhá - důvod pro použití takové páky je jednoduchý - nevylomí se tak snadno jako páka krátká
start z ruky v poloze na zádech
motor Microtex 20/5/16 na svém pracovišti, je patrné dodělané zesílení půdorysné páteře trupu nalepením desek epp tl.6mm shora i zdola
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK