Popisovaný model vznikl na základě výkresu staženého z internetu. Partička
nadšenců staví modely, které mají křídlo s profilem rovné desky, rovný
je také trup. Veškeré RC vybavení je většinou nalepeno z boku na trup.
V podstatě byl na výběr jedno nebo dvouplošník (Ultimate). Pro začátek
jsem začal s jednoplošníkem. Výše uvedený plán (PDF) jsem si dle svých
potřeb upravil a vlastně nakreslil celý znovu - hlavně je přizpůsoben
s ohledem na pohonnou jednotku. Navíc, oproti originálu, jsem nechtěl
použít výztuhy trupu a křídla z uhlíkových trubek takže v křídle je blazová
lišta, trup je vyztužen v duchu modelů Shock-flyer
firmy Ikarus, která přišla se zajímavým nápadem - plochá siluleta
trupu nejen z boku, ale i v půdorysu. Jak moje snažení dopadlo posuďte
z fotek. Model jsem stavěl jako prototyp takže povrchovou úpravou jsem
se vůbec nezabýval, pokud bude model létavý postavím další - vypiplanější
:-)
Pro pohon zatím používám zpřevodovaný motor SPEED300 (7:1 ... pohonná
jendotka z modelu Roto) a baterie
7xNiCd350 a 8xNiMh700. Výhledově se chystám na upravený motor z CDrom
a baterie LiPol 1500 (jestli dvou nebo tříčlánek se teprve uvidí).
V mrazivém lednovém odpoledni jsem model zalétnul. I když jsem na internetu
shlédnul spoustu videí a obrázků z letu modelů měl jsem trochu obavu protože
takový model jsem ještě neměl. Hned první let všechny obavy rozprášil.
Tak hodné letadlo jsem v ruce už dlouho neměl. Vylétal jsem dvoje baterie
a rychle zpátky do vyhřátého auta, byla fakt kosa. Jediné co by bylo dobré
upravit je pohonná jednotka. Třístovka s převodovkou není sice špatná,
ale ta co je v modelu má asi už nejlepší za sebou a navíc je děsivě těžká
- motor + převodovka + vrtule celkem 85g. Nyní použité baterie také hmotnost
hodně zvyšují - 7xNiCd350 96g, 8xNiMh700 100g. Při použití třeba motoru
AXI2208/34 (45g) a dvou článků LiPol340 (2x8g) by se celková hmotnost
mohla dostat na výtečných 155-160g! Pro létání venku by se daly použít
třeba baterie 2xLiPol700 (2x14g) a hmotnost by tak byla okolo 170-175g.
Postřehy z létání a jiné vychytávky:
Po krátkém létání v hale následoval první pád. Natlučený předek trupu
spravilo pár kapek vteřiňáku. Po dalším pádu dostal opět ránu předek a
s létáním bylo prozatím konec. Výše uvedená pohonná jednotka s motorem
speed300 je sice jakž takž výkonná, ale model s ní je do haly a s ohledem
na konstrukci dost těžký. Protože se navíc na motoru utrhl jeden kontakt
s tímto pohonem končím. Pořídíl jsem baterii 2xLiIon1500mAh (hmotnost
72g). Trup dostal nový předek z epp do kterého upevním střídavý motor.
Jako první zkusím Microtex
20/5/16 od Luboše Chvátala. Takto vybavený model by měl mít hmotnost
okolo 195g. Alternativně se chystám na pohon motorem AXI 2208/34 se kterým
by hmotnost mohla být okolo 215g. Model bude sice těžší, ale výkonová
zásoba oproti Microtexu bude určitě znát.
celkový pohled |
celkový pohled z druhé strany |
zespodu |
předek trupu se servem křidélek |
pohonná jednotka z modelu Roto, motor je pro jistotu spojen s regulátorem (Tema Supra 8) konektorem |
náhon kormidel ocasních ploch |
náhon křidélek, pohled shora, modrá kabina, balzový nosník křídla |
RC vybavení nalepené tavným lepidlem zespoda na trup |
lože pro baterie z EPP |
střídavý motor vypreparovaný z jakési CDrom mechaniky, vnější průměr rotoru 42,5mm, 21 závitů drátem 0,4 na 12ti pólech, hřídel o průměru 4mm ve dvou kuličkových ložiskách, motor zatím testuji |
S menšími střídavými motory z počítačových CDrom mechanik jsem provedl několik měření. Výsledky můžete shlédnout >>>