Kamarádovi openkombatářovi Jardovi Marténkovi jsem po jeho dlouhém žadonění ( :-) ) nařezal díly na shocka Puzzle. Protože má k dispozici motor AXI22/08/34 původního Puzzle Shocka jsme zvětšili na rozpětím 940mm. V dalším textu Jarda skoro necenzurovaně píše o svých dojmech z modelu.
Základní parametry: | |
rozpětí | 940mm |
délka | 867mm |
hmotnost (bez baterií) | 250g |
ovládané funkce | křidélka, směrovka, výškovka, motor |
motor | ModelMotors AXI 22/08/34, vrtule GWS 10*/4,7 |
baterie | 3xLiPol1500mAh (90g), 3xLiPol1200mAh (60g) |
serva | 3x HS-55 |
přijímač | Graupner R700 (17g bez krystalu) |
regulátor | TMM 1210 3s profi line |
Použitý materiál EPP 10mm a 6mm na ocasní plochy (pořizovací cena 150,- Kč!), výztuhy - uhlíkový drát prům. 1,2 mm, smrková lišta 3*8 do křídla, mot. přepážka překližka 1 mm s výztuhou lištou 2*3, pásky sklotextitu na zavěšení výškovky a páky řízení, uhlíková tyčka 3mm na zavěšení výškovky, panty MP JET na zavěšení směrovky, duralový drát 1,8mm na výrobu táhel, uhlíkový podvozek (viz. foto), návleky na náběžky od fa. FreeAir (příslušenství pro BLADE), povrchová úprava - lihové fixy a dětské puzzle.
Letadlo jsem postavil za "týden". Ono je ale potřeba říct,
že jsem měl dost málo času, takže podstatný kus práce jsem udělal o víkendu
(celé odpoledne) a zbytek jsem příležitostně došontal doma u televize.
Váha mi vyšla trochu vyšší, ale netuším, kde jsem ji nabral. K lepení
jem použil 5min epoxid Devcon, vteřiňák Flash (střední), na zalepení lišty
do křídla a tyčky do výškovky PUREX Rapid. Mám ovšem těžší přijímač, asi
těžší unašeč vrtule, motor, atd. A ono to letadlo není žádný drobek. Taky
jem použil těžší materiály - překližka, dřevěné lišty, atd. To proto,
že jsem se do Puzzlíku pustil o prodlouženém víkendu a doma holt nic jiného
nebylo. Počítal jsem s tím, že Puzzlík bude létat především venku, takže
jsem nešetřil na každém gramu. Příště to ovšem bude chtít víc opatrnosti.
Zalétání jsem provedl za mimořádně klidného počasí na letišti v Kotvrdovicích.
První start nic moc. Při vyšších rychlostech se mi roztřepaly výškovka
a směrovka. Chyba byla v nedostatečně upevněných náhonech. Během 5 min.
jsem doplnil na každé táhlo další 2 trubičky z obalu klasických bowdenů.
Původně byla použita jen jedna na každý náhon. Po této úpravě třepetání
zmizelo.
Letové vlastnosti netroufám hodnotit. Je to první letadlo toho druhu,
které jsem postavil. Moje první letadlo s řízenou směrovku. Navíc se musí
mimořádně opatrně řídit motor. Je to trošku něco jiného než kombat. Po
zalétání musím doladit vyosení motoru. Nedostatečné vyosení musím dohánět
vychýlením směrovky, tak abych za letu udržel trup "rovně".
To se ale projevuje ve stoupavých obratech. Taky budu laborovat s velikostí
výchylek, mám to tupý na křidýlka, i když výchylky jsou na 45°. Pohnu
těžištěm, pro zálet jsem ho z opatrnosti posunul o 2mm dopředu. Zbytečně.
A budu to samozřejmě dál dolaďovat s postupným trénováním "šílených"
halových obratů. Zatím si létám pouze obraty "běžné" akrobacie.
Mimochodem zalétl jsem si první souvrat a vývrtku. Večer se těším na nožový
let. Výkruty do kruhu už zvládám. Ty mám natrénovaný už z předchozích
letadel (ale mám za sebou jen obraty na křidýlka a výškovku). Start ze
země se mi nepodařil. Mnou použitý podvozek se mi jeví poddimenzovaný.
Kroutí se. Ale to je taky zbytečnou váhou na baterkách (viz. dále). Při
létání se mi z mého subjektivního pohledu osvědčily návleky na náběžky
od FreeAiru. Po jejich použití se letadlo stabilizovalo, obraty létám
přesněji. Nemá to tendenci pořád padat na stranu. Dokonce se zlepšila
účinnost křidýlek. První dojem je, že se vlastnosti letadla výrazně zlepšily.
Budu to dál zkoušet.
Použil jsem 3 články LiPol 1500 mAh. Mají už ale "dost" po předchozím
použití. Jsou navíc pro Puzzlíka těžké. Váží okolo 90g. Jsou tak těžké,
že kroutí trup v místě zavěšení. Nechám udělat pack dvanáctistovek "Étechů".
Počítám s úsporou alespoň 50g.
Letadlo překvapilo tím, že se za letu kroutí. Trup jsem vyztužil "obšívkou"
uhlíkovým drátem 1,2 mm. Trup se tím podstatně zpevnil, ale přesto se
v křidýlkových obratech trochu kroutí (cca o 5° při zvratu a překrutu).
Vyděsilo mě prohýbání výškovky při loopingu, který model zvládne i z malé
rychlosti na průměru cca 1m. Výškovka se prohýbá jako banán. Kroucení
sice vypadá děsivě, ale kupodivu jsem nepozoroval vliv na zalétání obratů.
Je navíc způsobeno mým "combatovým syndromem". Létám na víc
plynu (správně asi na víc Ampérů, ne??) než je potřeba. To chce trénovat.
Je to také daň za použitý materiál, ale… Už jsem s Puzzlíkem i párkrát
třískl. A pořádně. Balzové letadlo bych opravoval vyoperováním výbavy
a zapalovačem… Havárie z Puzzlíkem byly bez vážných následků. Šrámy na
EPP vyléčil vteřiňák. Ty navíc nebyly nijak vážné.
Letadélko Puzzle hodnotím jako fantastickou novinku (pro mě), parádně
se ním vyblbnu při trénování nových akro-obratů, chci ho používat také
jako "trenažér", protože si s ním troufnu daleko víc než s velkým
balzovým. Je to taky výborná věcička pro situace, kdy neseženu parťáka
na kombat, tj. létání s ním mě baví, i když létám sám. Dává taky daleko
víc možností než např. el. samokřídla, se kterými jsem zatím létal po
návratu z práce. Tj. v 19 hod. vyjít na cca 45 min. za barák "vzít
pod pažu" letadlo a vysílač a zalétat si. Samokřídlo mě přestalo
bavit, i to chce létat aspoň ve dvou a na stuhy. U Puzzlíku předpokládám
tolik akrobatických možností, že se ani "nedožije" vyzkoušení
všech možných nápadů.
celkový pohled shora, za povšimnutí stojí vyztužení trupu proti kroucení diagonálami z uhlíkového drátu |
letí ... |
noční poletuchování ... |