RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
PUZZLE SHOCK Jardy Marténka

Kamarádovi openkombatářovi Jardovi Marténkovi jsem po jeho dlouhém žadonění ( :-) ) nařezal díly na shocka Puzzle. Protože má k dispozici motor AXI22/08/34 původního Puzzle Shocka jsme zvětšili na rozpětím 940mm. V dalším textu Jarda skoro necenzurovaně píše o svých dojmech z modelu.

Základní parametry:
rozpětí 940mm
délka 867mm
hmotnost (bez baterií) 250g
ovládané funkce křidélka, směrovka, výškovka, motor
motor ModelMotors AXI 22/08/34, vrtule GWS 10*/4,7
baterie 3xLiPol1500mAh (90g), 3xLiPol1200mAh (60g)
serva 3x HS-55
přijímač Graupner R700 (17g bez krystalu)
regulátor TMM 1210 3s profi line

Použitý materiál EPP 10mm a 6mm na ocasní plochy (pořizovací cena 150,- Kč!), výztuhy - uhlíkový drát prům. 1,2 mm, smrková lišta 3*8 do křídla, mot. přepážka překližka 1 mm s výztuhou lištou 2*3, pásky sklotextitu na zavěšení výškovky a páky řízení, uhlíková tyčka 3mm na zavěšení výškovky, panty MP JET na zavěšení směrovky, duralový drát 1,8mm na výrobu táhel, uhlíkový podvozek (viz. foto), návleky na náběžky od fa. FreeAir (příslušenství pro BLADE), povrchová úprava - lihové fixy a dětské puzzle.

Letadlo jsem postavil za "týden". Ono je ale potřeba říct, že jsem měl dost málo času, takže podstatný kus práce jsem udělal o víkendu (celé odpoledne) a zbytek jsem příležitostně došontal doma u televize.
Váha mi vyšla trochu vyšší, ale netuším, kde jsem ji nabral. K lepení jem použil 5min epoxid Devcon, vteřiňák Flash (střední), na zalepení lišty do křídla a tyčky do výškovky PUREX Rapid. Mám ovšem těžší přijímač, asi těžší unašeč vrtule, motor, atd. A ono to letadlo není žádný drobek. Taky jem použil těžší materiály - překližka, dřevěné lišty, atd. To proto, že jsem se do Puzzlíku pustil o prodlouženém víkendu a doma holt nic jiného nebylo. Počítal jsem s tím, že Puzzlík bude létat především venku, takže jsem nešetřil na každém gramu. Příště to ovšem bude chtít víc opatrnosti.
Zalétání jsem provedl za mimořádně klidného počasí na letišti v Kotvrdovicích. První start nic moc. Při vyšších rychlostech se mi roztřepaly výškovka a směrovka. Chyba byla v nedostatečně upevněných náhonech. Během 5 min. jsem doplnil na každé táhlo další 2 trubičky z obalu klasických bowdenů. Původně byla použita jen jedna na každý náhon. Po této úpravě třepetání zmizelo.
Letové vlastnosti netroufám hodnotit. Je to první letadlo toho druhu, které jsem postavil. Moje první letadlo s řízenou směrovku. Navíc se musí mimořádně opatrně řídit motor. Je to trošku něco jiného než kombat. Po zalétání musím doladit vyosení motoru. Nedostatečné vyosení musím dohánět vychýlením směrovky, tak abych za letu udržel trup "rovně". To se ale projevuje ve stoupavých obratech. Taky budu laborovat s velikostí výchylek, mám to tupý na křidýlka, i když výchylky jsou na 45°. Pohnu těžištěm, pro zálet jsem ho z opatrnosti posunul o 2mm dopředu. Zbytečně. A budu to samozřejmě dál dolaďovat s postupným trénováním "šílených" halových obratů. Zatím si létám pouze obraty "běžné" akrobacie. Mimochodem zalétl jsem si první souvrat a vývrtku. Večer se těším na nožový let. Výkruty do kruhu už zvládám. Ty mám natrénovaný už z předchozích letadel (ale mám za sebou jen obraty na křidýlka a výškovku). Start ze země se mi nepodařil. Mnou použitý podvozek se mi jeví poddimenzovaný. Kroutí se. Ale to je taky zbytečnou váhou na baterkách (viz. dále). Při létání se mi z mého subjektivního pohledu osvědčily návleky na náběžky od FreeAiru. Po jejich použití se letadlo stabilizovalo, obraty létám přesněji. Nemá to tendenci pořád padat na stranu. Dokonce se zlepšila účinnost křidýlek. První dojem je, že se vlastnosti letadla výrazně zlepšily. Budu to dál zkoušet.
Použil jsem 3 články LiPol 1500 mAh. Mají už ale "dost" po předchozím použití. Jsou navíc pro Puzzlíka těžké. Váží okolo 90g. Jsou tak těžké, že kroutí trup v místě zavěšení. Nechám udělat pack dvanáctistovek "Étechů". Počítám s úsporou alespoň 50g.
Letadlo překvapilo tím, že se za letu kroutí. Trup jsem vyztužil "obšívkou" uhlíkovým drátem 1,2 mm. Trup se tím podstatně zpevnil, ale přesto se v křidýlkových obratech trochu kroutí (cca o 5° při zvratu a překrutu). Vyděsilo mě prohýbání výškovky při loopingu, který model zvládne i z malé rychlosti na průměru cca 1m. Výškovka se prohýbá jako banán. Kroucení sice vypadá děsivě, ale kupodivu jsem nepozoroval vliv na zalétání obratů. Je navíc způsobeno mým "combatovým syndromem". Létám na víc plynu (správně asi na víc Ampérů, ne??) než je potřeba. To chce trénovat. Je to také daň za použitý materiál, ale… Už jsem s Puzzlíkem i párkrát třískl. A pořádně. Balzové letadlo bych opravoval vyoperováním výbavy a zapalovačem… Havárie z Puzzlíkem byly bez vážných následků. Šrámy na EPP vyléčil vteřiňák. Ty navíc nebyly nijak vážné.
Letadélko Puzzle hodnotím jako fantastickou novinku (pro mě), parádně se ním vyblbnu při trénování nových akro-obratů, chci ho používat také jako "trenažér", protože si s ním troufnu daleko víc než s velkým balzovým. Je to taky výborná věcička pro situace, kdy neseženu parťáka na kombat, tj. létání s ním mě baví, i když létám sám. Dává taky daleko víc možností než např. el. samokřídla, se kterými jsem zatím létal po návratu z práce. Tj. v 19 hod. vyjít na cca 45 min. za barák "vzít pod pažu" letadlo a vysílač a zalétat si. Samokřídlo mě přestalo bavit, i to chce létat aspoň ve dvou a na stuhy. U Puzzlíku předpokládám tolik akrobatických možností, že se ani "nedožije" vyzkoušení všech možných nápadů.

celkový pohled shora, za povšimnutí stojí vyztužení trupu proti kroucení diagonálami z uhlíkového drátu
letí ...
noční poletuchování ...
© RC web
Design PAD