RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
Milhausův smrtící sršeň
Konečně si Milhaus postavil nového ATAKa, smrtícího sršně

Někdy na podzim jsem si od Pavla Dvořáka koupil výřezy nového motorového kombata ATAKa. Dlouho jsem váhal s jeho stavbou, jednak proto, že můj stávající bojový model Coyot stále dobře létal a také proto, že na půdě, kde mám svojí dílnu, je přes zimu hrozná zima a v ložnici mi žena zakázala brousit EPP. Alespoň někdo má v naší rodině rozum. Takže jsem stále létat se starým Coyotem a odolával jsem Pavlovu hecování do stavby nového. "Jo, postavím ho, ale až zruším Coyota" zněla povětšinou moje odpověď v naději, že EPP vydrží vše a já si stavbu nechám na letní teplé večery.
Opět další tréninkový den našeho Teplického kombat týmu. Pavel již prohání svého nového a o dost rychlého ATAKa a já se Zdeňkem se proháníme s Coyotama. Všichni tři se honíme po nebi a sekáme si stuhy. Nevím, jak to Pavel zařídil s tím nahoře, ale stalo se to, že jsme se střetli se Zdeňkovo strojem takovým způsobem a razancí, že to vypadalo jako malý nukleární výbuch. Ze dvou hlučných rychle letících strojů zbylo jen pár kuliček EPP, které tichým pomalým a houpavým letem padaly k zemi. No a to byla přesně ta chvíle pustit se do stavby nového ATAKa.
Naštěstí se už jaro hlásí o své a sluníčko prohřálo mojí dílnu na půdě na snesitelnou teplotu, že Purex již začíná schnout a ne mrznout. Stavbu jsem začal křídlem. Seřízl jsem konce křídla do oblouku a vyřízl křidélka. Poloviny křídel jsem slepil Purexem. Samozřejmě, že všechny lepené plochy jsem zdrsnil smirkem. Pavlovo speciálním očkem na trafopájku jsem vyřízl žlábek pro uhlíkovou trubku, kterou jsem zalepil opět Purexem. Pak následovalo vypálení otvorů pro servo a pro lanovody.... Prostě stavba probíhala podle Pavlova návodu . Jedinou změnou bylo, na Pavlovo upozornění, posunutí akumulátorů o 5mm dopředu, aby vyšlo lepší umístění serva pro motor při konečném dovážení. Takže, hrubá stavba byla u konce a zbývalo vymyslet barevné provedení. Moje vybraná kombinace žluto modrá byla již na několika strojích teplických kolegů použita. Potřeboval jsem výrazně odlišit spodní a horní část, asi je všem jasné proč. A ti co nevědí na to jednou taky přijdou :-) Výsledek hotového éra si můžete prohlédnout na přiložených fotkách. Stavba mi trvala cca dva týdny, ale s velkými přestávkami.
Konečně přišla chvíle zalétnutí. Nachystané nové letadlo a jen sbalit vše potřebné a jet na letiště. Byl jsem z toho tak nervózní, a to si myslím, že už jsem leccos nalítat, že jsem si zapomněl vzít foťák. Ten pocit nejistoty co to udělá až to poprvé odhodím je prostě božský. Jooo, už je to v luftu a letí to, sakra, to je ale rychlá a obratná mrcha oproti mému předchozímu kombatu. Po úspěšném zalétnutí a vytrimování jsem stáhnul výchylky křidélek a nastavil 70% exponenciál. Výškovku jsem nastavil tak, aby při plném přitažení letadlo provedlo čistý rychlý přemet. Další zvětšení výchylky mělo za následek již různé prosedání a padání po křídle. Výškovka již zřejmě fungovala jako brzda. Exponenciál jsem dal 50%. Pak následovalo ještě asi deset pětiminutových letů, při kterých jsem zkoušel různé úhybné a akrobatické obraty. Vyhnala mě z letiště zima, která se pořád nějak nechce vzdát. Prostě se to letadlo Pavlovi povedlo a létá skvěle. Určitě na to má vliv i moje pečlivá stavba, že jo Pavle. I dobré letadlo se dá postavit tak, aby nelítalo. Být tohle moje první motorové letadlo někdy v 15 letech kdy jsem si postavil mého prvního RC motoráka Siriuse na ruský detonační motor MK17-1,5ccm, tak bych možná byl dnes mistr světa amoleta. Jo toho Siriuse mám dodnes na půdě a dokonce letuschopného. Je to již 20 let.
Důkladné prověření mých a ATAKových schopností mě teprve čeká. V sobotu 12.4. jedeme na soutěž v Open kombatu do Prahy, kde jsou na nás jistě velice dobře vyzbrojení ostatní šílenci posedlí touto kolektivní zábavou. Pokud snad ještě někdo váhá pustit se do bojů s ostatními, tak mu to můžu vřele doporučit. Vůbec nechápu ty doby, kdy jsem byl šťastný, když jsem byl ve vzduchu sám. A dokonce to vyžadovali i ostatní. Dnes už u nás sám nikdo lítat nejde.

Spokojený majitel se sršáněm Konečně si přišel zalétat i Tomáš se starším Coyotem a na soutěž do Prahy jede s náma!
Ladné tvary v kombinaci s nepřehlédnutelným zbarvením ... ... prostě zabiják :-)

Míla Novak (Milhaus)

© RC web
Design PAD