Aktualizace 25.3. 2007 - Stavebnici už dávno neprodávám, ale protože popsaný postup stavby se může třeba někomu hodit stránka zůstává v podobě jak byla stvořena.
Přeskočit na údaje
o stavebnici - prodej zastaven! >>>
Recenze na stavebnici v časopisu
RCrevue 3/2003 >>>
Model v celé své kráse. Škoda, že zimní počasí nedovolilo udělat kvalitnější fotku. |
Model jsem navrhl po zkušenostech s předchozím typem Coyote. Na křídle jsou použity nové profily, křídlo je celkově štíhlejší - v základní verzi má rozpětí 1260mm (což je horní hranice povolená pravidly) s možností úpravy až na 1140mm (spodní hranice). Křidélka jsou jen na koncích křídel. Trup byl o cca 30mm zkrácen a zeštíhlen. Ocasní plochy jsou z 3mm dutinkového polypropylenu (u Coyota ze dvou vrstev 2,5mm).
Základní koncepce:
- model musí být lehčí - namísto epp 40g/dm3 je použit 30g/dm3 (úspora cca 100-150g); namísto baterií standartní velikosti AA jsou použity NiMh AAA (úspora cca 30g); zavrhl jsem použití mikroserv ... přeci jen mi cca 100g ušetřených použitím mikroserv nestojí za investici okolo 1800Kč, navíc v tomto typu modelu bych mikroservům radši moc nevěřil; na ocasní plochy je použit coroplast tl.3mm takže jsou o polovinu lehčí než na Coyotovi
- vzhledem k použití lehčího a tedy méně pevného epp nemůže být trup příliš zeslaben výřezy pro rc vybavení - servo vop se přestěhovalo tak daleko dozadu jak kablík serva dovolil, baterie jsou také až za křídlem, výřez pro přijímač je malý a přijímač samotný téměř nic neváží tak je jedno kde bude, poloha serva křidélek je daná, servo motoru je umístěno tak abych jím model vyvážil (polohu výřezu jsem určil až po potažení trupu skelnou páskou) - výsledkem je pevný trup i přes to, že je méně vyztužen skelnou páskou než Coyote
- "aerodynamická čistota" - tvar křídla byl navržen především tak aby se křídlo líbilo, ale předpokládám, že zaoblení konce nějaký příznivý vliv má; křidélka jsou jen na koncích křídel protože u trupu působí stějně spíš jen jako brzda; zásadní pro letové vlastnosti jsou nové profily
- zachování ověřené koncepce hornoplošníku - výfuk lze snadno nasměrovat pod model tak aby spaliny minimálně znečišťovaly model, navíc se dá model dobře uchopit a hodit
- všechny díly rc vybavení demontovatelné - normální praxe je, že se serva do modelu napevno zalepí - při případné výměně serva vop by to ale znamenalo velký zásah do trupu takže kromě serva křidélek jsou serva vop a motoru jednoduše demontovatelná; jediný oříšek byl ve vyřešení vedení kablíku serva vop (nechtěl jsem používat prodlužovací kabel) - v trupu jsem shora udělal zářez do hloubky cca 10mm a poté jsem pod tímto zářezem vypálil tunýlek kruhového průřezu přípravkem z měděného plechu (viz druhá menší fotka - úplně vpravo), na vytvarovaný plech v části nad "očkem" je nalepen z obou stran sklotextit tl. 0,5mm aby toto prodloužení nevypalovalo epp, práce je pak snadná - přípravek je veden v připraveném zářezu, bohužel nic není dokonalé a tak sklotextit na 100% tavení okolního epp nezabrání - řešení není opět složité, zářez se musí roztáhnout aby se část nad očkem polepená sklotextitem nedostala do styku s epp, pro roztažení jsem po stranách zářezu napíchal špendlíky a vázací gumou zářez roztáhl, nakonec jsem do zářezu zalepil páteř z pásku sklotextitu tl.0,5mm a šířky cca 8mm
Základní údaje: | |
rozpětí | 1260 mm |
délka | 1020 mm |
hmotnost | 1080 g (bez paliva) |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, motor |
rc vybavení | křidélka HS-422, výškovka HS-311, motor HS-300 |
přijímač REX4Plus, baterie 4x AAA NiMh700mAh |
|
motor |
MVVS 2,5 GFS-ABC-RC |
vrtule | Master Airscrew 8/4, 8/3, 7/4 |
nádrž | 110ml (na cca 7 min motorového letu) |
Model jsem zalétnul v neděli 20. října 2002 a na letové vlastnosti se
nedá říci nic jiného než excelentní. Po odstartování v docela silném
větru nebylo třeba ani moc sahat na ovládací páky, jen velmi lehce křidélka
doprava a výškovku potlačit. Kvůli větru jsem bohužel nebyl schopen posoudit
správnost stranového vyosení motoru, zdá se že 2st. doprava je zbytečně
mnoho.
Model je rychlý, obratný ale hlavně nezáludný. Let na zádech jen s mírným
potlačením výškovky. Zvládá velmi utažené přemety bez jakékoli snahy o
vybočení. Protože jsem měl problémy s přijímačem - dnes, tedy 21.10. putuje
do opravy - nelétal jsem moc dlouho ... jen tak dlouho jak kolega, který
mi půjčil vlastní přijímač, vydržel čekat a nelétat :-).
Zatím jen tedy tolik, že model naprosto splnil má očekávání a už se těším
na střet s konkurencí.
Dle mého názoru je tento model vhodný i pro piloty kteří z jakýchkoli důvodů nechtějí létat kombat a chtějí jen rychlý poslušný model, který zatraceně hodně vydrží.
Tipy ze stavby:
- na řezání epp použít jen ostré! nože - při řezání tupými se materiál drolí a řez není čistý; epp dost rychle tupí ostří
- pro lepení modelu používám lepidla epoxy1200 (překližka na epp), Purex (uhl. trubka, bowdeny a ocasní plochy do epp) a střední vteřiňák s aktivátorem (vše ostatní)
- před polepováním izolepou musí být díly z epp přebroušeny (na neobroušeném povrchu po řezání odporovou pilou izolepa nedrží)
- odstranit prach z broušených epp dílů jde nejlépe osprchováním vodou, díly se pak musí nechat dokonale vyschnout
- dejte si práci s vytvarováním oček pro vypalování otvorů v epp, určitě se to vyplatí - hodí se třeba měděný drát používaný na elektroinstalace - běžně ke koupi v elektro
- při potahování izolepou používat žehličku a každou novou vrstvu pásky přežehlit, s žehličkou se odbře potahují i oblé části jako je konec křídla, předek trupu atd. - teplotu je nutné vyzkoušet, nízká vám práci neusnadní, vysoká pálí pásku :-)
sada výřezů křídla a trupu z epp, vpravo materiál na VOP a SOP | stroje a nástroje - tvarované smyčky z měděného drátu pro vypalování otvorů v epp; zleva pro: uhlíkovou trubku v křídle, univerzální, baterie v trupu, serva v trupu, kanálek pro kablík serva vop v trupu |
detail přední části - překližkové desky pod a nad nádrží, v přední části bukové hranoly pro přišroubování překližkové mot. přepážky | detail konce křídla kolem křidélka - žlutozelená sklotextitová výztuha tl.0,5mm, černá uhlíková trubka |
trup, křídlo zespoda (oranžová trubka náhonu křidélek) a shora (černá uhlíková trubka prům. 10mm) | potažené křídlo shora a zdola, barevná lepící páska je bohužel poloprůhledná takže částečně prosvítá podklad - uhlíková trubka a skelná páska (nažloutlé pásy) - potahování zabralo cca 4 hodiny práce |
ocasní plochy z dutinkového polypropylenu potažené "hliníkovou" lepící páskou, ve skutečnosti vypadají lépe | oblé zakončení křídla |
otvor s pákou serva; kablík serva je smotán v zahloubení v křídle - potah je proříznut jen minimálně aby šel kablík vytáhnout a zasunout, bílá tečka vlevo dole je otvor pro zasunutí šestihranu pro dotažení šroubku variabilní koncovky na páce serva | náhon křidélka lanovodem |
ocasní plochy na dokončeném modelu, náhon vop lanovodem, servo vop těsně před směrovkou | trup pod křídlem, vlevo výřez pro přijímač, kablík od serva motoru a křidélek je veden v mělkém kanálku |
zadní poutací kolík z bambusové kulatiny, vpravo konektor pro zapnutí palubního rc vybavení, pod konektorem jsou umístěny baterie 4xAAA 700 NiMh, na provázku "zapínací" konektor, | předek trupu, instalace pohonné jednotky - motor MVVS 2,5 GFS-ABC-RC, tlumič černý "laděný", vrtule MA 8/4, nádrž 110ml |
předek z jiného pohledu |
|
Epp výřezy trupu a křídla, překližkové a sklotextitové díly jsou řezány
na CNC strojích.
Model postavil také Jarda Martének z Blanska, vyzkoušel některé jiné postupy než jsem výše popsal. Poslal mi email a několik fotek na základě kterých vznikla "jeho" stránka.