Je to více jak rok co jsem dokončil poslední dva trupy na Nakajimu. Prakticky celou loňskou sezónu jsem odlétal s jedním trupem, poslední dva byly spíše záložní. Příšernou ránu schytal jeden z nových trupu letos na soutěži ACES v Mostě (Ikarův pád), kde jsem ho nasadil do prvního kola spolu s dýhovými křídly. Následná oprava mi připoměla, že nějaký ten trup v záloze by se hodil obzvlášť v souvislosti s plánovanou účastí na světovém šampionátu ACES v Italském Fanu. Protože s řezáním na CNC řezačce mám poslední dobou trochu obtíže vydal jsem se ve spolupráci s firmou Freeair cestou pokusů s CNC frézou.
Pro frézu bylo potřeba trup vymodelovat v CAD programu jako 3D objekt. Trup je pro frézování rozdělen na dvě poloviny. Oproti očekávání je ale rozdělen na horní a spodní část. Takové rozdělení má dva důvody: 1. stopka frézy má omezenou délku a tak by při frézování bočních polovin nezvládla odfrézovat celé lože křídla, 2.
do trupu vkládám výztuhy z hliníkových trubek takže bych stejně musel trup rozdělit ve vodorovné rovině.
Odladění frézování má ještě velké rezervy. Prvním frézovacím pokusem byl trup modelu Albatros, který používám na souboje kategorie WW1+ (tento trup je rozdělen svislou rovinou). Výsledek frézování je vidět na fotkách. Použitý nástroj měl tvar hříbku, průměr 12mm, poloměr 6mm. Frézování proběhlo ve dvou krocích: 1. hrubé opracování hranolu ("vrstevnicové" odebrání materiálu), 2. finální frézování. Po odříznutí spodních povrchů a vyříznutí otvoru pro VOP na hotových polotovarech jsem poloviny provizorně slepil oboustranně lepící páskou a kompletně obrousil tak aby zmizely drážky po fréze. Broušení zabralo asi hodinu. Dovnitř klenutá místa (návaznost trupu na kabinu) si vyžádala trochu více pečlivosti. Povrch je finálně přebroušen smirkem 400 a přefouknut horkovzdušnou pistolí.
Poloviny jsem zase oddělil a podle papírových šablon trafopájkou s různě tvarovanými očky z měděného drátu vypálil drážky pro trubky, nádrž a tunýlek pro protažení kablíku k servu VOP. Horní trubka je do trupu "zavrtána".
vyfrézovaný trup, horní a spodní polovina slepeny oboustranně lepící páskou |
vyfrézovaný trup, horní a spodní polovina slepeny oboustranně lepící páskou (lože křídla) |
obroušený trup |
v trupu vypáleny drážky pro trubky, palivovou nádrž (větší část výřezu je v horní polovině), drážka v zadní části trupu mezi dvěma užšími drážkami je pro protažení kablíku k servu VOP |