RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
10.11. 2008 - 3D akrobat BLAST

Někdy koncem minulého roku jsem od firmy Freeair koupil polotovary na model BLAST, který navrhl Jan Špatný. Krátce na to jsem model postavil a uskutečnil první lety. Jenže přes zimu jsem se nějak moc k létání s Blastem neměl a navíc pohon se záhy stěhoval do nově připravovaných kombatových Mustangů. Až nyní, po skončení kombatářské sezóny jsem zase pohonnou jednotku vzal (z modelu Albatros pro souboje v kategorii RC Aircombat WW1+) a instaloval ji zpět do Blasta.

Základní parametry:
rozpětí 1000mm
délka (včetně vrtul. kuželu) 1000mm
hmotnost 468g (vč. baterie LiPol 3S1320mAh)
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor Dualsky XM 2830-12, vrtule SF 9/6

 

Stavba jako taková je jednoduchá. Hlavní díly jsou vyrobeny z EPP vč. prořezů pro vytvoření závěsů kormidla VOP a křidélek. Zavěšení mohutné směrovky je na dvou plastových pantících. Vyztužení trupu, křídla a vop vlepením uhlíkové tyčky průměru 1mm do mělkých zářezů vždy z obou stran dílu, u křídla v místě největší tloušťky, u VOP kousek za náběžkou pohyblivé části. Vše je lepeno vteřinovým lepidlem.

Serva jsem zvolil waypoint60, na každé křidélko samostatné servo. Na směrovku jsem dal pro jistotu větší servo waypoint150. Páky na všech servech jsou prodlouženy sklotexitovými pákami, sklotextit je jen lepen vteřiňákem na plastovou páku a pevnost spoje je naprosto dostatečná. Náhony ke kormidlům z hliníkového drátu, na koncích ohyb do "Z" nebo jen do "L". Páky v kormidlech také sklotextitové. Možná zajímavostí je upevnění serv křidélek do křídla. Nechtělo se mi serva dávat na plocho a do křídla je lepit, chtěl jsem ale zachovat pohyb páky serva i páky křidélka v jedné rovině takže z toho vyšlo zasazení serva "nastojato". Serva nejsou do křídla přilepena. Serva VOP a SOP jsou do trupu zalepena tavným lepidlem. Rovnou zmíním trable se servem SOP. Hned při první nijak dramatické havárii modelu se poničily převody v servu směrovky. Ani jsem se moc nedivil, protože plocha a hmotnost SOP je opravdu velká ale stejně jsem čekal že servo vydrží více. Waypoint tedy nahradilo servo GWS o hmotnosti 13g, přesný typ už nevím. Nevím ... takže se dá odhadnout, že ani toto servo v modelu moc dlouho nepobylo. Opět po menší kolizi převody v háji. To už na mě bylo moc a na pozici směrovkového serva jsem osadil 16g digitální servo HD-1810MG s kovovými převody (výborné servo, jen škoda, že i poslední ozub. kolo není kovové), to zatím snáší obouchávání modelu při mých 3D pokusech statečně. A ještě jednu zvláštnost k servům. U serv waypoint60 jsem se trochu bál, že tak velké plochy křidélek a VOP na ně bude moc ale zdá se, že zvládají naprosto bez problémů. Jen pokud dojde k nějakému tomu karambolu výstupní páka serva se na hřídeli serva přetočí. Je to sice trochu zvláštní ale na druhou stranu není problém páku vrátit s trochu násilí zpět a vlastně tato zvláštnost supluje funkci servo-saveru což se při nácviku obratů nízko nad zemí často velmi hodí.

Pohonná jednotka není pro tento model úplně nejvhodnější - použil jsem pohon z kombatového modelu kategorie EPA, sestává z motoru Dualsky XM2830-12 a baterie 3S1300mAh. Bezpochyby by se dal použít pohon méně výkoný a tedy i lehčí. Delším laborováním se mi pak jako nejvhodnější vrtule osvědčila čínská SF 9/6 (podobná GWS SF), zkoušel jsem ještě čínskou SF 10/4,7 ale to bylo moc a GWS HD 9/5 a to bylo málo, vrtule jiných značek jsem nezkoušel. Vrtule je uchycena na gumičkovém unašeči vlastní výroby. Motor je přes přepážku z duralového plechu tl.2mm uchycen na třech bodech tvořených dráty do jízdního kola se závitem (M2,5), dráty jsou do trupu zalepeny v délce cca 7cm.

Protože létám převážně na neupraveném terénu mám model zatím bez podvozku.

Létání:
Nejsem zvlášť zdatný pilot ve 3D akrobacii a v podstatě mám model na učení. Nemajíc možnost sorvnání s velikostně podobnými modely se mi letový projev Blasta jeví jako velmi slušný. Zalétnutí modelu je potřeba věnovat trochu času, nalezení správné polohy těžiště, výchylek atd. se nesmí podcenit. Takže jsem stále ve fázi zalétávání i když už se s modelem dá celkem slušně normálně létat.

Blast
Blast
uložení RC vybavení, regulátor upevněn gumičkou, nahoře servo SOP
uložení serv křidélek waypoint60 v křídle
provedení náhonu křidélek - plastová páka serva nastavena sklotextitovou pákou, táhlo ze dvou částí z hliníkového drátu, spojení po nastavení délky táhla smršťovací bužírkou a kapkou vteřiňáku
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK