Popisovaný model je realizací touhy na něco jednoduchého kde by se dal
použít střídavý motor získaný z CDrom mechaniky.
Model jsem nevymyslel, orientační výkres jsem stáhnul z francouzského webu tohoto modelu (web už neexistuje). Název Drenalyn vychází ze slova adrenalin
a pojmenování je to docela příhodné. Název jsem změnil na Papundekl protože
tak na mě zkrátka model působí.
Původní Drenalyn má průměr disku 600mm, já ho zmenšil s ohledem na použitý
pohon na průměr 420mm.
Stavba je velmi jednoduchá a pokud máte vše potřebné zvládnete celý model
za víkendové odpoledne.
Zatím jsem postavil dvě verze. První byla také zveřejněna v časopisu RCrevue
2/2004. Na tomto modelu jsem si ověřil že "TO" opravdu létá,
a jak dobře. Druhý model jsem postavil se snahou trochu konstrukci vylepšit
a odlehčit (vylepšit se snad povedlo, odlehčit nikoli, na tak malém modelu
definuje hmotnost prakticky jen RC vybavení).
Křídlo a směrovka jsou vyříznuty z 4mm Thermoplanu (deskový extrudovaný
polystyren koupený v Hornbachu v Praze). Trup u první verze je komplet
z epp, u druhé je z epp jen přední část nesoucí RC vybavení, zadek je
z Thermoplanu, serva jsou přilepena zespodu na křídlo.
Předek trupu je řešen podle způsobu upevnění motoru. U prvního exempláře
byla do předku jen zalepeno víčko od fixky. Protože se mi povedlo získat
pěkný motor z CDrom mechaniky Pioneer, který se ale montuje obráceně (vlastně
jako všechny klasické oběžky) na destičku sklotextitu tl.2, tak je u druhého
modelu čumák jiný. Abych mohl ale použít i ostatní motory dá se destička
s motorem sundat (je přilepena jen skelnou páskou) a nahradit kostkou
vyříznutou z epp se zalepeným víčkem od fixky. Kostka se v loži zajistí
přelepením skelnou páskou.
Povrchová úprava je pro úsporu hmotnosti centrofixem na alkoholové bázi.
Létání s modelem je absolutní pohoda. Umí létat jak pomalu (podle použitého
motoru a baterií umí i viset) tak rychle. Francouzi s ním létají závody
kolem pylonů :-)
Postřehy z létání a jiné vychytávky:
Model s podvozkem nechtěl startovat ze země. Sice se odlepil, ale až po
dlouhém rozjezdu. Udržet tento model při startu v přímém směru je obtížné
takže bylo nutné vzletovou dráhu zkrátit. Přispělo k tomu zvednutí podvozku
podložením blokem epp.
S modelem jsem létal na soutěži Slowflyer
2004. Kdybych jej měl víc v ruce určitě se dalo konkurovat ostatním.
Bohužel jsem dopadl tak jak jsem dopadl hlavně díky neschopnosti rychle
přistát na "letadlové lodi" (i když se nakonec zadařilo). Druhý
let se nezdařil totálně. Po startu následoval náraz do kovové konstrukce
branky. Ale nevadí. Model prokázal, že když se vylepší ruce tak může v
široké konkurenci dobře obstát - průlety brankou byly opravdu v pohodě.
Navíc i přes hrozivě vypadající poškození stačilo pár kapek vteřiňáku.
Při letových ukázkách po soutěži jsem snad přihlížející přesvědčil, že
jde o nenáročný, stavebně jednoduchý ale hlavně dobře létající model.
Základní parametry:
Rozpětí: 420mm
Hmotnost: 110g starší model, 120g nový (má trochu těžší motor)
Motor: střídavý, upravený CDrom, starší
model létal s motorem 19 závitů drátem 0,4mm a vrtulí GWS 7/3,5; nový
má motor s 20 ti závity drátem 0,4mm s vrtulí GWS 8/3
Ovládané funkce: elevony, motor
Baterie: co bylo po ruce - NiCd 7x270mAh (90g), NiCd 7x350mAh (90g), NiMh
8x720mAh (100g) a nyní nově 2xLiPol1500 (72g)
celkový pohled |
zespoda, serva jsou přilepena tavným lepidlem, podvozek je připevněn gumičkami |
já s modelem na soutěži Slowflyer 2004, fotka od M.Poláka |
hlavní díly modelu |
zástavba CDromkového motoru, vrtule GWS 8/3 |
starší model s mohutným trupem z epp |
upevnění baterie gumičkami |
baterie LiPol - vpředu dvoučlánek 1500, vzadu dvoučlánek 1200 mAh |
tady létáme, jen strop by mohl být hladký :-) |
S menšími střídavými motory z počítačových CDrom mechanik jsem provedl několik měření. Výsledky můžete shlédnout >>>