O víkendu 7.-8.2 2004 se konal další roční soutěže Slowflyer 2004. Tradiční
soutěž byla tentokrát spojena s akcemi halové akrobacie (přesné akrobatické
létání) a AeroMusicals (létání s hudebním doprovodem). Soutěž proběhla
v tělocvičně SOU ul. Zelený pruh v Praze 4.
Pravidla:
Slowflyery se létaly dle pravidel, která byla uvedena v časopisech
RCmodely 12/2003 a 1/2004. Zjednodušeně bylo úkolem po startu ze země
prolétnout brankou, oblétnout pilon vzdálený od branky asi 7m a opět prolétnout
brankou. Celkem musel soutěžící prolétnout brankou pětkrát. Následovalo
přistání na tzv. letadlové lodi. Tuto "loď" si představte jako
vodorovnou plochu o rozměru asi 4,8x1,5m 1m nad zemí. Pokud model po zastavení
zůstal na "lodi" byl bonifikován odečtem 10s od celkového letového
času. Pro ukončení letu se model musel "lodi" alespoň dotknout.
Letěly se celkem dva soutěžní lety.
Akrobacie se létala dle německých pravidel, která byla popsána
na stránkách časopisu RCmodely 10/2003 a na webu www.rcmania.cz.
AeroMusicals je mladá kategorie. Létalo se 2 minuty na hudbu a
bodovači hodnotili různé aspekty letu (náročnost obratů, vyplnění prostoru,
střídání obratů a pod.).
Kromě tradičních i méně tradičních českých účastníků přijelo také několik
pilotů z Německa, Holandska a Polska - především jako účastníků akrobacie
a AeroMusical. Účast přislíbili též známí češti piloti obřích akrobatů
Michal Mikulec a Radek Černý kteří ale nakonec nesoutěžili - prý poté
co viděli lety ostatních soutěžících (akrobacie), holt létání v hale je
něco úplně jiného než létání venku.
Vůbec se nezmiňuji o létání vrtulníků, tato kategorie jde zcela mimo mně.
Píšu jak jsem vše prožíval já - jednak jako divák a také soutěžící v
kategorii slowfly.
I když akrobacie jsem se nakonec radši nezúčastnil jel jsem se už v sobotu
na létání prvních dvou kol akrobacie a poté tréninku na aeromusical alespoň
podívat co hlavně partička kolem RCmanie natrénovala a vůbec jaký je v
těchto disciplínách trend. To co bylo k vidění nepoučeného překvapí znalému
vezme dech. Kdyby mi to, co piloti předváděli, někdo vyprávěl před dvěma
a možná i jen před rokem bral bych to jako sci-fi. Jenže tohle byla realita.
Přesná akrobacie není na první pohled divácky příliš atraktivní, ale kdo
někdy v hale létal musel většinu předvedených výkonů ocenit. Samozřejmě
byli piloti dobří i méně zdatní. Někteří s létáním v omezeném prostoru
haly občas bojovali, u jiných - těch lepších - bylo zřejmé že opravdu
už jen dopilovávají provedení obratů nebo celkový projev. Celá akrobacie
je jak o umění tak hodně o nervech, ale to platí určitě nejen pro halové
létání. Večerní tréninky na aeromusical byly další lahůdkou. Především
u pilotů kde hudba nebyla jen zvukovým doprovodem ale povedlo se jim hudbu
s předváděnými akrobatickými prvky dobře skloubit se bylo na co dívat.
Nemá cenu tuto disciplínu popisovat, to chce vidět.
Letový den skončil a já s kamarádem Zdeňkem L. jsme se vydali přenocovat
k Vencovi Jankovi (šéfredaktor časopisu RCmodely a hlavně pořadatel celé
akce). Probrali jsme spoustu témat nejen modelářských. Něco si ale nemůžu
nechat pro sebe - až Venca vyveze z garáže (ona to vlastně garáž není
a nikdy prý ani nebude, je to velká dílna kterou by mohlo mnoho modelářů
tiše závidět) to co má rozdělané a věci které zatím jen připravuje myslím,
že si spousta nejen modelářů položí otázku "Co to vlastně ta modelařina
je?". Doufám že se Venca pochlubí brzy. Více neprozradím, možná by
se na mne zlobil.
Někdy kolem půlnoci po debatě nad mým modelem
Papundekl připraveném na nedělní soutěž, který při tréninkovém létání
dost odmítal startovat ze země, došlo ve Vencově dílně na zvyšování podvozku.
Nic složitého. Podvozek je přichycen gumičkami takže jsem ho jen podložil
blokem z epp o výšce cca 25mm. Ještě nás napadlo v prostorném obýváku
zkusit kolmé starty takže jsem na model nalepil několik uhlíkových tyček
aby model stál kolmo. Bohužel nezdařilo se. Než se vrtule roztočí natolik
aby šlo odstartovat tak se model někam zvrhne nebo překlopí. Nakonec mi
ještě Venca nabídnul k vyzkoušení baterie 2xLiPol340, 700 a 1200. S 2xLiPol340
jsem nakonec soutěžil. S nimi má model hmotnost 140g. Pohonná jednotka
se střídavým motorem z CDrom a vrtulí GWS8/3 dává tah kolem 225g takže
ideální kombinace.
Druhý den jsme se sbalili a vyrazili do haly. Létala se soutěž slowflyer,
aeromusical a letělo se třetí kolo akrobacie.
Po ránu panoval trochu chaos. Většina soutěžících, kteří se chtěli přihlásit
na slowflyer, netušila kde si udělat zázemí, jak se přihlásit apod. Nakonec
se vše v pohodě vyřešilo, proběhla registrace spojená s odevzdáním vysílačů
a mohlo se začít létat. Dost mě děsilo, že nebyl prostor pro vyzkoušení
modelů - docela jsem si chtěl prověřit jak můj Papundekl startuje ze země
se zvýšeným podvozkem. Takže první start hned naostro. Startoval jsem
až ke konci startovního pole tak jsem snažení soupeřů. Někdo letěl dobře,
někdo špatně, někdo neodstartoval - zkrátka klasika. Za zmínku stojí určitě
let němce Mullera který použil model Shockflyer EDGE 540arTistic z produkce
firmy Ikarus (jednoduchá konstrukce z desek extr. polystyrenu tl.3mm vyztužená
uhlíkovými pásky, stínový trup v bokorysu i v půdorysu ... tímto modelem
byl také inspirován můj 3DX). Jeho
let bych zvukově popsal jako bzzzz (točící se vrtule při startu), vžum
vžum vžum vžum vžum (5 průletů) a cvak (pěkné přistání na "letadlovou
loď") - to celé trvalo kolem dvaceti vteřin. Zcela po právu tuto
disciplínu vyhrál. Já kupodivu odstartoval velmi lehce (díky za nápad
se zvýšením podvozku Venco), udělal pět průletů a šel na přistání. To
se na poprvé nepovedlo tak jsem nalétával tak dlouho až jsem přistál na
podlaze. Rozhodčí na mě volali, že pro ukončení letu je nutno
"lodi" se alespoň dotknout. Doběhl jsem pro model a pokračoval
v nalétávání, zadařilo se velice rychle, dokonce jsem přistál ve směru
kratšího rozměru "lodi" .... asi na padesáti centimetrech. Kolegu
Zdeňka jsem musel k soutěžnímu letu přemlouvat :-) Byl hóóódně nervózní.
Nakonec jsem ho přesvědčil a letěl. Přesněji řečeno odplazil se půl kola
a spadnul. To mě překvapilo, protože s modelem už létal doma při tréninku
vcelku dobře. Nakonec se závada našla. Když jsem jeho model ukazoval jednomu
z návštěvníků všiml jsem si obráceně nasazené vrtule - holt nervozita
vykonala své. Navíc zřejmě po nějakém dřívějším pádu rotor (plášť) motoru
nedržel na osičce a při větším tahu se tak plášť vysouval mimo plechy.
Po ukončení prvního kola slowflyeru pokračovala akrobacie a aeromusical.
Úplně nakonec se letělo druhé kolo slowflyeru. Jeho průběh byl obdobný
jako u kola prvního. Někdo proletěl někdo ne, někdo přistál někdo ne,
někdo si odnesl model celý někdo v troskách. Bohužel jsem patřil k těm
posledně uvedeným. Po vzletu se mi model stočil na levou část branky a
nacpal se do konstrukce kterou byla branka tvořena (příhradovina z kovových
tyčí). Časoměřiči nade mnou evidentně zlomili hůl, ale já si pro model
doběhl, nasadil vrtuli a i přes to, že měl model uraženou směrovku, jsem
pokračoval v letu. Bohužel hned při dalším průletu jsem otestoval druhou
stranu branky ... asi by se dál dalo pokračovat, ale řekl jsem si že to
stačilo. Když nad tím tak přemýšlím, možná jsem měl letět, v nejhorším
bych znovu narazil do branky. Zdeněk sice bez problémů odstartoval a poprvé
proletěl brankou, ale s nezalétnutým modelem (večer před soutěží ho upravoval
po posledním pátečním tréninkovém létání) si moc radosti neužil a spáchal
takové malé kamikadze na rozhodčí.
Soutěžní maraton skončil a čekalo se na vyhlášení výsledků. Než se napsali
diplomy byl krátký čas na předvedení modelů soutěžících. Chtěl jsem vylepšit
svojí reputaci po pokaženém druhém soutěžním letu a přihlásil se do předvádění
také. Po letech Rampy s Extrou, jednoho německého závodníka s pěkným "vakuovaným"
akrobatem a po předvedení synchronního letu dvou německých závodníků se
shock-flyery EDGE (fakt bezva podívaná) jsem si nakonec přeci jen s Papundeklem
zalétal a předvedl čeho je schopen.
Diplomy byly dopsány, poháry a ceny nachystány tak se začalo s vyhlašováním.
Kromě Davida Kyjovského který obsadil první místo v kategorii akrobacie
si češi moc valně nevedli. Většinu cen pobrali němci. Vše je zřejmé z
tabulek.
pořadí
|
číslo |
jméno |
země |
1. kolo
|
2. kolo
|
započítáno
|
1
|
4
|
Martin Muller
|
GER
|
12
|
13
|
12
|
2
|
1
|
Jan Špatný
|
CZ
|
25
|
30
|
25
|
3
|
35
|
Alex Loske
|
GER
|
120
|
30
|
30
|
3
|
47
|
Jaroslav Brojír
|
CZ
|
30
|
65
|
30
|
5
|
26
|
Lukáš Krevňák |
CZ
|
33
|
39
|
33
|
6
|
48
|
Ladislav Bušek |
CZ
|
114
|
36
|
36
|
6
|
29
|
Zdeněk Petlák
|
CZ
|
36
|
120
|
36
|
8
|
19
|
Tomáš Ciniburk
|
CZ
|
41
|
56
|
41
|
8
|
45
|
Jan Kareš
|
CZ
|
83
|
41
|
41
|
10
|
11
|
Petr Michalovič
|
CZ
|
118
|
45
|
45
|
11
|
18
|
Ondra Eremiáš
|
CZ
|
X
|
46
|
46
|
12
|
42
|
Miloslav Malásek
|
CZ
|
47
|
116
|
47
|
13
|
37
|
Josef Brandl
|
CZ
|
48
|
120
|
48
|
14
|
46
|
Jiří Kareš
|
CZ
|
54
|
49
|
49
|
15
|
53
|
Pavel Dvořák
|
CZ
|
50
|
120
|
50
|
16
|
32
|
Boris Guič
|
CZ
|
51
|
120
|
51
|
17
|
24
|
David Kyjovský
|
CZ
|
53
|
66
|
53
|
18
|
55
|
David Štěp
|
CZ
|
120
|
120
|
120
|
18
|
43
|
Michal Polák
|
CZ
|
120
|
X
|
120
|
18
|
44
|
Jiří Zikmund
|
CZ
|
120
|
120
|
120
|
18
|
52
|
Zdeněk Ludvík
|
CZ
|
120
|
120
|
120
|
18
|
13
|
Luděk Novotný
|
CZ
|
120
|
X
|
120
|
18
|
6
|
Leszek Pienkowski
|
PL
|
120
|
120
|
120
|
18
|
54
|
Jiří Štěp
|
CZ
|
120
|
120
|
120
|
18
|
40
|
Daniel Sychra
|
CZ
|
120
|
120
|
120
|
X ... soutěžící
nenastoupil, 120 ... soutěžící let nedokončil nebo překročil
pracovní čas (120s) |
|
|
pořadí
|
číslo |
jméno |
země |
bodů celkem
|
1
|
24
|
David Kyjovský
|
CZ
|
21080
|
2
|
28
|
Alexander Kammerer
|
GER
|
20990
|
3
|
4
|
Martin Muller
|
GER
|
20885
|
4
|
12
|
Markus Wissinger
|
GER
|
20690
|
5
|
20
|
Sascha Fliegener
|
GER
|
20465
|
6
|
22
|
Benoit Dierickx
|
FR
|
20005
|
7
|
9
|
Jan Plevný
|
CZ
|
19620
|
8
|
17
|
Aleš Zapletal
|
CZ
|
19605
|
9
|
19
|
Tomáš Ciniburk
|
CZ
|
19415
|
10
|
10
|
Markus Rummer
|
GER
|
19370
|
11
|
32
|
Boris Guič
|
CZ
|
19035
|
12
|
23
|
Jakub Skotnica
|
CZ
|
18870
|
13
|
11
|
Petr Michalovič
|
CZ
|
18855
|
14
|
16
|
Maxi Speckmaier
|
GER
|
18715
|
15
|
26
|
Lukáš Krevňák
|
CZ
|
18545
|
16
|
25
|
Sebastian Scheinig
|
GER
|
18435
|
17
|
14
|
Robert Widl |
GER
|
18385
|
18
|
15
|
Václav Svoboda
|
CZ
|
17935
|
19
|
27
|
Dan Šimáček
|
CZ
|
17045
|
20
|
29
|
Zdeněk Petlák
|
CZ
|
17000
|
21
|
33
|
Rudolf Bartl
|
CZ
|
16895
|
22
|
35
|
Alex Loske
|
GER
|
16000
|
23
|
8
|
Armin Mangelmann
|
GER
|
15795
|
24
|
30
|
Jürgen Schreiner
|
GER
|
15725
|
25
|
1
|
Jan Špatný
|
CZ
|
14360
|
26
|
3
|
Jiří Potenský
|
CZ
|
14130
|
27
|
18
|
Ondra Eremiáš
|
CZ
|
13360
|
28
|
7
|
Luboš Chvátal
|
CZ
|
12150
|
29
|
2
|
Ralph Pawlowitz
|
PL
|
10750
|
30
|
36
|
David Bilíček
|
CZ
|
560
|
31
|
6
|
Leszek Pienkowski
|
PL
|
0
|
|
pořadí
|
číslo |
jméno |
země |
bodů celkem
|
1
|
4
|
Martin Muller
|
GER
|
89,5
|
2
|
28
|
Alexander Kammerer
|
GER
|
86
|
3
|
20
|
Sascha Fliegener
|
GER
|
81,5
|
4
|
12
|
Markus Wissinger
|
GER
|
78
|
5
|
22
|
Benoit Dierickx |
FR
|
76
|
6
|
10
|
Markus Rummer
|
GER
|
73,5
|
7
|
24
|
David Kyjovský
|
CZ
|
73
|
8
|
16
|
Maxi Speckmaier
|
GER
|
72
|
9
|
8
|
Armin Mangelmann
|
GER
|
70,5
|
10
|
29
|
Zdeněk Petlák
|
CZ
|
65,5
|
11
|
26
|
Lukáš Krevňák
|
CZ
|
65
|
11
|
35
|
Alex Loske
|
GER
|
65
|
13
|
17
|
Aleš Zapletal
|
CZ
|
63,5
|
14
|
32
|
Boris Guič
|
CZ
|
63
|
15
|
27
|
Dan Šimáček
|
CZ
|
61,5
|
16
|
30
|
Jürgen Schreiner |
GER
|
61
|
17
|
1
|
Jan Špatný
|
CZ
|
58,5
|
17
|
23
|
Jakub Skotnica
|
CZ
|
58,5
|
19
|
33
|
Rudolf Bartl
|
CZ
|
55
|
20
|
11
|
Petr Michalovič
|
CZ
|
49
|
|
Obecně závěrem: Zaujaly mě modely německých soutěžících. Evidentně
jdou směrem modelů z extrudovaného polystyrenu - jak deskového tak vakuovaného
jak jej známe třeba z produkce výrobců AlfaModel nebo Formoplast. Naopak
mnoho českých soutěžících (opět mám na mysli především kluky kolem rcmanie)
dělají modely z epp. Na rozbor vlastností nebo předností jednotlivých
modelů si netroufám, ale můj osobní závěr je, že německé modely z vakuovaných
dílů jsou moc pěkné i výborně létají ale kusová výroba nebude asi jednoduchá,
díly je potřeba zřejmě vyrábět ve formách. Oproti tomu modely z epp mohou
být udělány také velmi pěkně (třeba model vítěze akrobacie Davida Kyjovského),
dají se relativně snadno modifikovat (tu se uřízne, tu přidá :-)) a navíc
snesou i méně šetrné zacházení.
Létající zajímavostí se asi nejen pro mne stal obří slowflyer Tomáše
Ciniburka s pohonem motorem AXI2208/34 slepený z desek extrudovaného polystyrenu
tl.4, výplet křídel je z kevlarové nitě, celková hmotnost modelu okolo
440g. AXI si i s takovým mackem skvěle poradil. Tomáš letové vlastnosti
názorně demonstroval letovou ukázkou. Zřejmě jde o největší halový model.
Mám slíbené fotky, takže časem ....
|
Tomáš se svým obřím slowflyerem |