RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
19.7. 2005 - Další FOCUS, tentokrát s prostorovým trupem

Další halový akrobat Focus, tentokrát s prostorovým trupem. Všechny rozměry jsou stejné jako u modelu Focus 86.

Takhle nějak by měl model vypadat po dokončení. Počítačový model jsem udělal s cílem dostat Focuse do simulátoru Aerofly Pro Deluxe ... to se zatím nezdařilo.

Základní parametry:
rozpětí 860mm
délka (vč. motoru a vrtule) 1040mm
hmotnost (bez baterií) 142g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor polský XTRM 300, původně Microtex 20/5/16 (pro celkovou hmotnost modelu 164g slabý pohon)
baterie 2LiPol 360mAh (22g)
serva AS-43, křidélka HS-55
regulátor MGM
přijímač Potensky
vysílač Flash5 (tzn. žádné mixy)

Trup je z desek epp tl. 1,8mm. Páteř z epp tl.6mm (zbytečně moc, bohužel jiná vhodná tloušťka nebyla). Na bocích páteře nalepené uhlíkové pásnice 0,3x8mm (také zbytečně moc, myslím, že poloviční šíře by stačila). Trup je slepen ze dvou bočnic - tedy ne z "jednoho střihu" jako je např. vyroben trup modelu Spice od Freeair. Ono by to ani nešlo protože vršek kabiny vystupuje nad úroveň zadního hřbetu trupu. Navíc tato hřbetní část je celkem krátká. Slepením ze dvou polovin se také lépe využije deska epp ze které jsou bočnice vyříznuty. Trup se mi bohužel nepodařilo postavit zrovna nejlehčí - tak jak je na obrázku má 28g. Na druhou stranu u předchozícho Focuse s plochým trupem měl trup s uhlíkovou trubkou hmotnost 35g.
Ocasní plochy, křídla a vzpěry jsou z climaporu tl.3mm nabarvené lihovými barvami Agama (airbrushovou pistolí) a svítivou barvou Beltone ve spreji.
Operací, při které jsem se dost bál, bylo zalepení směrovky přesně kolmo ke křídlům a ještě samozřejmě v ose modelu. Proto jsem ji lepil vcelku bez odříznutí kormidla až po přesném vlepení VOP.
Zajímavou prací bylo sestavení baldachýnu horního křídla z ulíkových tyček. Výsledek je zřejmý z fotografie. Na trupu je nejdříve sestaven a slepen celý baldachýn a až poté jsou v epp výztuži na křídle v potřebných místech udělány zářezy. Křídlo se pak nasadí na baldachýn a na vzpěry, srovná se geometrie a styk baldachýn-epp výztuha se zakápne vteřiňákem.

Letové vlastnosti jsou uspokojivé, bohužel první použitý motor Microtex se ukázal jako ne zrovna nejvhodnější. Navíc ve spojení s rok starými (a tedy už krapet měkkčími) bateriemi není výkonu nazbyt. Na standardní sestavu F3AI-B pohon jakž takž stačí, ale na tzv. "průběžnou" je nepoužitelný. Model je na "průběžnou" také asi příliš velký .... takže další halolet bude zase malý Focus, ale s několika změnami, které jsem si od doby stavby prvního Focuse vyzkoušel.

Po určitém zklamání z modelu s pohonem Microtexem jsem motor zaměnil za polský stříďáček XTRM 300. Ten má sice hmotnost asi 26g (Microtex 21g), která je ale stravitelnou daní za podstatně vyšší výkon. Teď už se dá s modelém konečně pořádně létat.

trup v rozpracovanosti
... tak nějak celkově
spojení křidélek, vedení táhla k vop
 
baldachýn horního křídla, vpředu je "stojina" tvaru obráceného V přilepená k bočnicím - ohnuto z uhlíkové tyčky po nahřátí zapalovačem, ve správném tvaru zajištěno vteřiňákem
motorová přepážka ze sklotextitu tl. 0,5mm s polským stříďákem, tento motor nahradil původního microtexe, upevnění na 3 šrouby je proto trochu nouzové, nicméně funkční s možností seřízení vyosení
"strojovna" náhonu křidélek, páka je udělána tak aby bylo možné snadno měnit diferenciaci, sklotextitová páka je k páce serva upevněna smršťovací bužírkou
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK