Další halový akrobat Focus, tentokrát s prostorovým trupem. Všechny rozměry jsou stejné jako u modelu Focus 86.
Takhle nějak by měl model vypadat po dokončení. Počítačový model jsem udělal s cílem dostat Focuse do simulátoru Aerofly Pro Deluxe ... to se zatím nezdařilo. |
Základní parametry: | |
rozpětí | 860mm |
délka (vč. motoru a vrtule) | 1040mm |
hmotnost (bez baterií) | 142g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | polský XTRM 300, původně Microtex 20/5/16 (pro celkovou hmotnost modelu 164g slabý pohon) |
baterie | 2LiPol 360mAh (22g) |
serva | AS-43, křidélka HS-55 |
regulátor | MGM |
přijímač | Potensky |
vysílač | Flash5 (tzn. žádné mixy) |
Trup je z desek epp tl. 1,8mm. Páteř z epp tl.6mm (zbytečně moc, bohužel
jiná vhodná tloušťka nebyla). Na bocích páteře nalepené uhlíkové pásnice
0,3x8mm (také zbytečně moc, myslím, že poloviční šíře by stačila). Trup
je slepen ze dvou bočnic - tedy ne z "jednoho střihu" jako je
např. vyroben trup modelu Spice od Freeair.
Ono by to ani nešlo protože vršek kabiny vystupuje nad úroveň zadního
hřbetu trupu. Navíc tato hřbetní část je celkem krátká. Slepením ze dvou
polovin se také lépe využije deska epp ze které jsou bočnice vyříznuty.
Trup se mi bohužel nepodařilo postavit zrovna nejlehčí - tak jak je na
obrázku má 28g. Na druhou stranu u předchozícho Focuse s plochým trupem
měl trup s uhlíkovou trubkou hmotnost 35g.
Ocasní plochy, křídla a vzpěry jsou z climaporu tl.3mm nabarvené lihovými
barvami Agama (airbrushovou pistolí) a svítivou barvou Beltone ve spreji.
Operací, při které jsem se dost bál, bylo zalepení směrovky přesně kolmo
ke křídlům a ještě samozřejmě v ose modelu. Proto jsem ji lepil vcelku
bez odříznutí kormidla až po přesném vlepení VOP.
Zajímavou prací bylo sestavení baldachýnu horního křídla z ulíkových tyček.
Výsledek je zřejmý z fotografie. Na trupu je nejdříve sestaven a slepen
celý baldachýn a až poté jsou v epp výztuži na křídle v potřebných místech
udělány zářezy. Křídlo se pak nasadí na baldachýn a na vzpěry, srovná
se geometrie a styk baldachýn-epp výztuha se zakápne vteřiňákem.
Letové vlastnosti jsou uspokojivé, bohužel první použitý motor Microtex se ukázal jako ne zrovna nejvhodnější. Navíc ve spojení s rok starými (a tedy už krapet měkkčími) bateriemi není výkonu nazbyt. Na standardní sestavu F3AI-B pohon jakž takž stačí, ale na tzv. "průběžnou" je nepoužitelný. Model je na "průběžnou" také asi příliš velký .... takže další halolet bude zase malý Focus, ale s několika změnami, které jsem si od doby stavby prvního Focuse vyzkoušel.
Po určitém zklamání z modelu s pohonem Microtexem jsem motor zaměnil za polský stříďáček XTRM 300. Ten má sice hmotnost asi 26g (Microtex 21g), která je ale stravitelnou daní za podstatně vyšší výkon. Teď už se dá s modelém konečně pořádně létat.
trup v rozpracovanosti |
... tak nějak celkově |
spojení křidélek, vedení táhla k vop |
baldachýn horního křídla, vpředu je "stojina" tvaru obráceného V přilepená k bočnicím - ohnuto z uhlíkové tyčky po nahřátí zapalovačem, ve správném tvaru zajištěno vteřiňákem |
motorová přepážka ze sklotextitu tl. 0,5mm s polským stříďákem, tento motor nahradil původního microtexe, upevnění na 3 šrouby je proto trochu nouzové, nicméně funkční s možností seřízení vyosení |
"strojovna" náhonu křidélek, páka je udělána tak aby bylo možné snadno měnit diferenciaci, sklotextitová páka je k páce serva upevněna smršťovací bužírkou |