Další halový akrobat Ginger speciálně navržený pro létání "průběžné" akrobatické sestavy F3AI se zapracováním určitých zkušeností nabytých z létání s modelem Focus 77.
Základní parametry: | |
rozpětí | 770mm |
délka (vč. motoru a vrtule) | 950mm |
hmotnost (bez baterií) | 112g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | Microtex 20/5/16 |
baterie | LiPol 2x360mAh (23g) |
serva | 3x AS-43 |
regulátor | MGM TMM 0710 - 3L |
přijímač | MZK Penta |
vysílač | Flash5 (tzn. žádné mixy) |
Trup je z desek epp tl. 2mm (ačkoli je deska silnější tak je lehčí než
u Focuse 77, plošná hmotnost 0,37g/dm2 oproti cca 0,6g/dm2 na Focusovi).
Aby to nevyznělo jak je lehká deska epp úžasná tak nutno dodat, že se
s ní hodně špatně pracuje - je měkká - a postavit rovný trup je alchymie,
naštěstí když se ví jak na to tak se drobné nedostatky na hotovém trupu
dají snadno napravit. Páteř z epp tl. 4mm. Na bocích páteře nalepené uhlíkové
pásnice 0,3x1mm. Trup je slepen ze dvou bočnic. Hmotnost se podařila dosáhnout
15g takže spokojenost, trup předchozího Focuse měl 20g bez baldachýnu
z uhlíkových drátů. Navíc je v přední horní části trupu výztuha z epp
tl. 8mm navazující na baldachýn - do té bude po zalétnutí proveden výřez
pro zasunutí baterie.
Ocasní plochy, křídla a vzpěry z climaporu tl.3mm měly před nabarvením
hmotnost 30g. Barveno lihovými barvami Agama (airbrushovou pistolí).
Baldachýn horního křídla je oproti předchozímu Focusovi
z plné desky epp tl. 8mm. Uhlíkový byl dost náchylný na poškození resp.
při haváriích v místě přilepení uhlíkových tyček praskal trup, navíc v
baldachýnu bude servo křidélek které má tloušťku právě 8mm.
O víkendu 8.-9.10. 2005 jsem model dokončil. Pro pohon jsem nakonec zvolil starší těžký Microtex 20/5/16 a výsledná letová hmotnost se s dvoučlánkem LiPol 360mAh vyšplhala na 135g. Umístění serva v pylonu horního křídla přispělo k ideální poloze těžiště v ose modelu - je to dokonce tak "ideální", že pokud baterie položím nahoru na páteř trupu už je model těžký na horní křídlo a když je dám zespoda je těžký na spodní křídlo.
Důležitá poznámka k hmotnosti - nic z RC vybavení neupravuji za účelem odlehčení, vše je použito tak jak bylo koupeno ... ne že bych nechtěl nějaký ten gram ušetřit, ale těžko bych při poškození takto upravených věcí uplatňoval záruku :-). Pro spojení regulátoru a motoru používám 3-pinový konektor abych mohl regl. dle potřeby prohazovat mezi modely (taky tak 1g navíc). Chtělo by to lehoučký motor, něco okolo 15-16g který by utáhl vrtuli 8/4,3 (to kvůli brždění v sestupných částech obratů).
11.10. 2005 - První zálet v hale trval krátce, servo křidélek AS-43 se nevrací do neutrálu takže se s modelem nedá prakticky létat - holt daň za lehká a levná serva. Ale alespoň jsem našel vhodnou polohu baterií s ohledem na umístění těžiště takže v trupu se pro ně dá udělat výřez aby nehyzdily čumák modelu.
12.10. 2005 - Včerejší problém se servem křidélek nebyl jenom v servu
ale i v upevnění serva v pylonu - servo nebylo zalepeno takže se hýbalo
a proto se kormidla nemohla vracet do neutrálu. Ale stejně jsem osadil
nové servo (opět AS-43) s lepším návratem do neutrálu.
Takže konečně zalétnuto. Model přesně splnil očekávání a drobné nedostatky
Focuse 77 se povedlo eliminovat. Model je letově příjemnější, létá plynuleji
a lépe visí. Domnívám se, že za to může větší plocha křídel (o 2,4dm2),
zavěšení křidélek u horního křídla nahoře a u dolního dole (na izolepě),
prodloužení trupu, jiné tvarování směrovky (snížení a prodloužení) a možná
ještě další věci o kterých nevím :-).
Zdá se, že co se výškové polohy těžiště týká je lepší mít model trochu
těžší na horní křídlo. Sice má tak v nožovém letu na jednu stranu tendenci
přetáčet se na záda (opravdu jen mírnou), ve druhém letí bez překlápění
ale hlavně výkruty jsou "rovnější". Diferenciace křidélek je
podstatně menší než na Focusovi.
Baterie už se zasouvá do výřezu v trupu a ohyzdná gumička tak zmizela.
Focuse tedy odkládám.
"surový" trup |
základní díly na váze (vše 45g) |
hotový model - před pylonem horního křídla je gumička pro provizorní připevnění baterií |
Focus v pozadí je bezesporu elegantnější, na Ginger se moc nepovedla povrchovka |
Informativně rozbor hmotnosti modelu v průběhu stavby: | |
bočnice trupu z epp tl. 2mm |
6,5g
|
hotový trup bez mot. přepážky a ocasních ploch |
15g
|
díly z climaporu (křídla, vop, sop, vzpěry křídla) |
30g
|
povrchová úprava barvami Agama |
0g
|
drak modelu s uhlíkovým výpletem křídel a vzpěrami vop, se dvěma servy AS43 (vop, sop) zalepenými do trupu |
60g
|
Kompletně osazený model bez motoru s vrtulí |
82g
|
Motor Microtex 20/5/16 s vrtulí SF 8/4,3 |
30g
|
Tabulka pro porovnání plošného zatížení u jednotlivých mých halových modelů:
parametr |
Ginger 77
|
Focus 77
|
plocha jednoho křídla [dm2] |
12,07
|
10,8
|
plocha VOP [dm2] |
3,02
|
3,59
|
hmotnost (vč. baterií) [g] |
135
|
130
|
zatížení [g/dm2] |
5,59
|
6,02
|
zatížení při započtení VOP [g/dm2] |
4,97
|
5,16
|
poznámka: pro zjednodušení je celková plocha křídel brána jako součet ploch obou křídel |