RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
5.10. 2005 - GINGER 77

Další halový akrobat Ginger speciálně navržený pro létání "průběžné" akrobatické sestavy F3AI se zapracováním určitých zkušeností nabytých z létání s modelem Focus 77.

Základní parametry:
rozpětí 770mm
délka (vč. motoru a vrtule) 950mm
hmotnost (bez baterií) 112g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor Microtex 20/5/16
baterie LiPol 2x360mAh (23g)
serva 3x AS-43
regulátor MGM TMM 0710 - 3L
přijímač MZK Penta
vysílač Flash5 (tzn. žádné mixy)

Trup je z desek epp tl. 2mm (ačkoli je deska silnější tak je lehčí než u Focuse 77, plošná hmotnost 0,37g/dm2 oproti cca 0,6g/dm2 na Focusovi). Aby to nevyznělo jak je lehká deska epp úžasná tak nutno dodat, že se s ní hodně špatně pracuje - je měkká - a postavit rovný trup je alchymie, naštěstí když se ví jak na to tak se drobné nedostatky na hotovém trupu dají snadno napravit. Páteř z epp tl. 4mm. Na bocích páteře nalepené uhlíkové pásnice 0,3x1mm. Trup je slepen ze dvou bočnic. Hmotnost se podařila dosáhnout 15g takže spokojenost, trup předchozího Focuse měl 20g bez baldachýnu z uhlíkových drátů. Navíc je v přední horní části trupu výztuha z epp tl. 8mm navazující na baldachýn - do té bude po zalétnutí proveden výřez pro zasunutí baterie.
Ocasní plochy, křídla a vzpěry z climaporu tl.3mm měly před nabarvením hmotnost 30g. Barveno lihovými barvami Agama (airbrushovou pistolí).
Baldachýn horního křídla je oproti předchozímu Focusovi z plné desky epp tl. 8mm. Uhlíkový byl dost náchylný na poškození resp. při haváriích v místě přilepení uhlíkových tyček praskal trup, navíc v baldachýnu bude servo křidélek které má tloušťku právě 8mm.

O víkendu 8.-9.10. 2005 jsem model dokončil. Pro pohon jsem nakonec zvolil starší těžký Microtex 20/5/16 a výsledná letová hmotnost se s dvoučlánkem LiPol 360mAh vyšplhala na 135g. Umístění serva v pylonu horního křídla přispělo k ideální poloze těžiště v ose modelu - je to dokonce tak "ideální", že pokud baterie položím nahoru na páteř trupu už je model těžký na horní křídlo a když je dám zespoda je těžký na spodní křídlo.

Důležitá poznámka k hmotnosti - nic z RC vybavení neupravuji za účelem odlehčení, vše je použito tak jak bylo koupeno ... ne že bych nechtěl nějaký ten gram ušetřit, ale těžko bych při poškození takto upravených věcí uplatňoval záruku :-). Pro spojení regulátoru a motoru používám 3-pinový konektor abych mohl regl. dle potřeby prohazovat mezi modely (taky tak 1g navíc). Chtělo by to lehoučký motor, něco okolo 15-16g který by utáhl vrtuli 8/4,3 (to kvůli brždění v sestupných částech obratů).

11.10. 2005 - První zálet v hale trval krátce, servo křidélek AS-43 se nevrací do neutrálu takže se s modelem nedá prakticky létat - holt daň za lehká a levná serva. Ale alespoň jsem našel vhodnou polohu baterií s ohledem na umístění těžiště takže v trupu se pro ně dá udělat výřez aby nehyzdily čumák modelu.

12.10. 2005 - Včerejší problém se servem křidélek nebyl jenom v servu ale i v upevnění serva v pylonu - servo nebylo zalepeno takže se hýbalo a proto se kormidla nemohla vracet do neutrálu. Ale stejně jsem osadil nové servo (opět AS-43) s lepším návratem do neutrálu.
Takže konečně zalétnuto. Model přesně splnil očekávání a drobné nedostatky Focuse 77 se povedlo eliminovat. Model je letově příjemnější, létá plynuleji a lépe visí. Domnívám se, že za to může větší plocha křídel (o 2,4dm2), zavěšení křidélek u horního křídla nahoře a u dolního dole (na izolepě), prodloužení trupu, jiné tvarování směrovky (snížení a prodloužení) a možná ještě další věci o kterých nevím :-).
Zdá se, že co se výškové polohy těžiště týká je lepší mít model trochu těžší na horní křídlo. Sice má tak v nožovém letu na jednu stranu tendenci přetáčet se na záda (opravdu jen mírnou), ve druhém letí bez překlápění ale hlavně výkruty jsou "rovnější". Diferenciace křidélek je podstatně menší než na Focusovi.
Baterie už se zasouvá do výřezu v trupu a ohyzdná gumička tak zmizela.
Focuse tedy odkládám.

"surový" trup
základní díly na váze (vše 45g)
hotový model - před pylonem horního křídla je gumička pro provizorní připevnění baterií
 
Focus v pozadí je bezesporu elegantnější, na Ginger se moc nepovedla povrchovka

Informativně rozbor hmotnosti modelu v průběhu stavby:
bočnice trupu z epp tl. 2mm
6,5g
hotový trup bez mot. přepážky a ocasních ploch
15g
díly z climaporu (křídla, vop, sop, vzpěry křídla)
30g
povrchová úprava barvami Agama
0g
drak modelu s uhlíkovým výpletem křídel a vzpěrami vop, se dvěma servy AS43 (vop, sop) zalepenými do trupu
60g
Kompletně osazený model bez motoru s vrtulí
82g
Motor Microtex 20/5/16 s vrtulí SF 8/4,3
30g

Tabulka pro porovnání plošného zatížení u jednotlivých mých halových modelů:

parametr
Ginger 77
Focus 77
plocha jednoho křídla [dm2]
12,07
10,8
plocha VOP [dm2]
3,02
3,59
hmotnost (vč. baterií) [g]
135
130
zatížení [g/dm2]
5,59
6,02
zatížení při započtení VOP [g/dm2]
4,97
5,16
poznámka: pro zjednodušení je celková plocha křídel brána jako součet ploch obou křídel
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK