Další halový akrobat Focus speciálně navržený pro létání "průběžné" akrobatické sestavy F3Ai. Opět s prostorovým trupem. Model vychází z vývojové řady Focusů.
Základní parametry: | |
rozpětí | 770mm |
délka (vč. motoru a vrtule) | 935mm |
hmotnost (bez baterií) | 111g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | HCS C 40/2-3 (Microtex 20/5/16) |
baterie | 2LiPol 360mAh (20 až 22g) |
serva | 3x AS-43 |
regulátor | MGM TMM 0710 - 3L |
přijímač | MZK Penta |
vysílač | Flash5 (tzn. žádné mixy) |
Trup je z desek epp tl. 1,8mm. Páteř z epp tl.5mm. Na bocích páteře nalepené
uhlíkové pásnice 0,3x2mm. Trup je slepen ze dvou bočnic - tedy ne z "jednoho
střihu" jako je např. vyroben trup modelu Spice od Freeair.
Ono by to ani nešlo protože vršek kabiny vystupuje nad úroveň zadního
hřbetu trupu. Navíc tato hřbetní část je celkem krátká. Slepením ze dvou
polovin se také lépe využije deska epp ze které jsou bočnice vyříznuty.
Trup se mi podařilo postavit o hmotnosti 20g což sice není nic moc úžasného
ale dá se to akceptovat.
Ocasní plochy, křídla a vzpěry jsou z climaporu tl.3mm nabarvené lihovými
barvami Agama (airbrushovou pistolí) a svítivou barvou Beltone ve spreji.
Baldachýn horního křídla je stejně jako u předchozího Focuse
sestaven z uhlíkových tyček.
21.9. 2005 - Časně zrána proběhl ve sportovní hale zálet. Spočíval hlavně
v nalezení optimální polohy těžiště - to je někde mezi 1/3 a 1/2 hloubky
spodního křídla. Při prvních letech jsem měl těžiště dost vepředu a asi
i díky tomu (model měl jak v normálním letu tak na zádech tendenci pořád
klesat) jsem s modelem prásknul o parkety a utrhl přepážku s motorem -
trochu uhuporu a vteřiňáku poškození napravilo. Po posunutí baterií více
dozadu začal Focus konečně létat dle mých představ. A jak to tedy létá?
Vcelku dobře. Konečně se do haly s průběžnou sestavou (F3P) v pohodě vejdu.
Na letovém projevu je ale vidět, že je model malý ... jak to popsat ...
zkrátka takový živější, neposednější oproti např. většímu
Focusovi o rozpětí 860mm.
Laboroval jsem s vrtulemi. Dle předpokladů se neosvědčila GWS HD7/3,5
- vysoké otáčky, malý tah, žádný "brzdný efekt" v sestupných
částech obratů. GWS SF8/6 jsem nasadil omylem v domnění že jde o SF8/4,3
- také se nehodí, v nízkých otáčkách sice pěkně táhne, ale přechod do
vyšších otáček je nepružný, motor má už s touto vrtulí evidentně co dělat,
na druhou stranu vrtule výrazně brzdí model v sestupných částech obratů.
Zatím se jako ideální jeví HD8/4.
22.9. 2005 - Vyzkoušel jsem konečně také SF8/4,3. Letový projev je příjemný. Pocitově bych řekl, že se model lépe chová ve visu. Upravil jsem uchycení motoru (na tři body) aby se dalo přesně vyladit vyosení. Bez správně vyoseného motoru je problém zalétnout torque roll.
24.9. 2005 - Nadešel čas pro razantní řez - hlavně kvůli dosažení správné polohy těžiště jsem o cca 3cm zkrátil čumák. Letové vlastnosti se nezměnily. Zdá se ale, že ve visu je model tupější na razantní zásahy křidélky - reakce je pomalejší. V souvislosti se zkrácením čumáku jsem pro úsporu hmotnosti zrušil i uchycení motoru na 3 body a motor je opět vlepen do přepážky. Při správném náletu se už konečně daří torque roll :-)
30.9. 2005 - Na výstavě Modelhobby 2005 kde jsem model předváděl jsem se přesvědčil, že torque roll je o rukách. Model jsem půjčil Petru Chyškovi, který neměl s torque roll žádný problém. Stejně se mi ale zdá, že má Focus pár nedostatků takže stavím další model na "průběžnou".
celkový pohled |
...a zepředu ... |
... a zboku |
uhlíkový výplet a baladachýn |
náhon křidélek, červená anténa přijde ještě přilepit k trupu v nějaké rozumnější poloze |
vzpěry vop nejsou asi nezbytné, ale díky nim je jednodušší dodržet seřízení modelu a hlavně v obratech se vop neprohýbá |
náhon kormidla VOP s využitím "Borisova nulového řešení" |
motor je vlepen do sklotextitové motorové přepážky |
servo SOP (stejně jako servo VOP a křidélek) je do trupu zalepeno, upevnění táhla na páku smršťovací bužírkou |
Tabulka plošného zatížení u jednotlivých typů (velikostí) Focusů:
parametr |
Focus 77
|
Focus 86
|
Focus
|
plocha jednoho křídla [dm2] |
10,8
|
13,47
|
11,6
|
plocha VOP [dm2] |
3,59
|
4,48
|
3,86
|
hmotnost (vč. baterií) [g] |
130
|
174
|
150
|
zatížení [g/dm2] |
6,02
|
6,46
|
6,46
|
zatížení při započtení VOP [g/dm2] |
5,16
|
5,54
|
5,54
|
poznámka: pro zjednodušení je celková plocha křídel brána jako součet ploch obou křídel |