RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
19.9. 2005 - FOCUS 77

Další halový akrobat Focus speciálně navržený pro létání "průběžné" akrobatické sestavy F3Ai. Opět s prostorovým trupem. Model vychází z vývojové řady Focusů.

Základní parametry:
rozpětí 770mm
délka (vč. motoru a vrtule) 935mm
hmotnost (bez baterií) 111g
ovládané funkce křidélka, výškovka, směrovka, motor
motor HCS C 40/2-3 (Microtex 20/5/16)
baterie 2LiPol 360mAh (20 až 22g)
serva 3x AS-43
regulátor MGM TMM 0710 - 3L
přijímač MZK Penta
vysílač Flash5 (tzn. žádné mixy)

Trup je z desek epp tl. 1,8mm. Páteř z epp tl.5mm. Na bocích páteře nalepené uhlíkové pásnice 0,3x2mm. Trup je slepen ze dvou bočnic - tedy ne z "jednoho střihu" jako je např. vyroben trup modelu Spice od Freeair. Ono by to ani nešlo protože vršek kabiny vystupuje nad úroveň zadního hřbetu trupu. Navíc tato hřbetní část je celkem krátká. Slepením ze dvou polovin se také lépe využije deska epp ze které jsou bočnice vyříznuty. Trup se mi podařilo postavit o hmotnosti 20g což sice není nic moc úžasného ale dá se to akceptovat.
Ocasní plochy, křídla a vzpěry jsou z climaporu tl.3mm nabarvené lihovými barvami Agama (airbrushovou pistolí) a svítivou barvou Beltone ve spreji.
Baldachýn horního křídla je stejně jako u předchozího Focuse sestaven z uhlíkových tyček.

21.9. 2005 - Časně zrána proběhl ve sportovní hale zálet. Spočíval hlavně v nalezení optimální polohy těžiště - to je někde mezi 1/3 a 1/2 hloubky spodního křídla. Při prvních letech jsem měl těžiště dost vepředu a asi i díky tomu (model měl jak v normálním letu tak na zádech tendenci pořád klesat) jsem s modelem prásknul o parkety a utrhl přepážku s motorem - trochu uhuporu a vteřiňáku poškození napravilo. Po posunutí baterií více dozadu začal Focus konečně létat dle mých představ. A jak to tedy létá? Vcelku dobře. Konečně se do haly s průběžnou sestavou (F3P) v pohodě vejdu. Na letovém projevu je ale vidět, že je model malý ... jak to popsat ... zkrátka takový živější, neposednější oproti např. většímu Focusovi o rozpětí 860mm.
Laboroval jsem s vrtulemi. Dle předpokladů se neosvědčila GWS HD7/3,5 - vysoké otáčky, malý tah, žádný "brzdný efekt" v sestupných částech obratů. GWS SF8/6 jsem nasadil omylem v domnění že jde o SF8/4,3 - také se nehodí, v nízkých otáčkách sice pěkně táhne, ale přechod do vyšších otáček je nepružný, motor má už s touto vrtulí evidentně co dělat, na druhou stranu vrtule výrazně brzdí model v sestupných částech obratů. Zatím se jako ideální jeví HD8/4.

22.9. 2005 - Vyzkoušel jsem konečně také SF8/4,3. Letový projev je příjemný. Pocitově bych řekl, že se model lépe chová ve visu. Upravil jsem uchycení motoru (na tři body) aby se dalo přesně vyladit vyosení. Bez správně vyoseného motoru je problém zalétnout torque roll.

24.9. 2005 - Nadešel čas pro razantní řez - hlavně kvůli dosažení správné polohy těžiště jsem o cca 3cm zkrátil čumák. Letové vlastnosti se nezměnily. Zdá se ale, že ve visu je model tupější na razantní zásahy křidélky - reakce je pomalejší. V souvislosti se zkrácením čumáku jsem pro úsporu hmotnosti zrušil i uchycení motoru na 3 body a motor je opět vlepen do přepážky. Při správném náletu se už konečně daří torque roll :-)

30.9. 2005 - Na výstavě Modelhobby 2005 kde jsem model předváděl jsem se přesvědčil, že torque roll je o rukách. Model jsem půjčil Petru Chyškovi, který neměl s torque roll žádný problém. Stejně se mi ale zdá, že má Focus pár nedostatků takže stavím další model na "průběžnou".

celkový pohled
...a zepředu ...
... a zboku
uhlíkový výplet a baladachýn
náhon křidélek, červená anténa přijde ještě přilepit k trupu v nějaké rozumnější poloze
vzpěry vop nejsou asi nezbytné, ale díky nim je jednodušší dodržet seřízení modelu a hlavně v obratech se vop neprohýbá
náhon kormidla VOP s využitím "Borisova nulového řešení"
motor je vlepen do sklotextitové motorové přepážky
servo SOP (stejně jako servo VOP a křidélek) je do trupu zalepeno, upevnění táhla na páku smršťovací bužírkou

Tabulka plošného zatížení u jednotlivých typů (velikostí) Focusů:

parametr
Focus 77
Focus 86
Focus
plocha jednoho křídla [dm2]
10,8
13,47
11,6
plocha VOP [dm2]
3,59
4,48
3,86
hmotnost (vč. baterií) [g]
130
174
150
zatížení [g/dm2]
6,02
6,46
6,46
zatížení při započtení VOP [g/dm2]
5,16
5,54
5,54
poznámka: pro zjednodušení je celková plocha křídel brána jako součet ploch obou křídel
© RC web
Design PAD