RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
7.6. 2009 - Oprava serva HD 1810MG

Minulý rok jsem se pustil do výroby křídel pro modely Nakajima B5N2 (ACES kombat) v provedení polystyrénové jádro a potah dýhou. U těchto křídel jsem na křidélka přestal používat jedno servo umístěné v kořeni, ale každé křidélko dostalo servo vlastní. Pátral jsem jaké servo použít. Základní parametry byly jasné - hmotnost okolo 15-20g, kovové převody. V kombatu dlouhodobě prověřenými jsou serva HS-81MG, ovšem vzhledem k tomu, že jsem chtěl osadit čtvery křídla cena byla poněkud odrazující (i když se před rokem dala koupit po více kusech za zvýhodněnou cenu). Jiná "česká" alternativa v podstatě nebyla a tak jsem zapátral po čínském internetovém obchodě Hobbycity.com a objednal serva HD 1810MG.

Serva dorazila, ihned putovala do křídel a následně proběhly letové zkoušky. Jediný zádrhel se objevil v tom, že kovová část krabičky serva při intenzívnějším "páčkování" začne docela dost hřát a tak jsem musel změnit upevnění serva do křídla tavným lepidlem protože lepidlo působením tepla povolovalo. Bohužel časem jsem se dozvěděl i to, že kovové převody serva nejsou až tak úplně kovové. Ještě v současné době jsou v popisu na Hobbycity.com uvedeny (jen) kovové převody. Na webech českých prodejců se můžete zase setkat s upoutávkami ve znění "...pro náročné aplikace a modeláře, kteří již nechtějí kupovat náhradní převody. ...".

Při soutěžním létání ACES kombatu jsem za rok používání těcho serv dvě z nich ztratil po killech (Ikarův Pád - Most, WASG2008 - Fano, Itálie) a u dvou očesal to poslední ozubené kolečko na které je nasazena páka serva. Serva ležela v krabici s nápisem POŠKOZENO spolu s další odepsanou elektronikou.

Na servo se samozřejmě dají koupit náhradní převody. Na výstavě MODELHOBBY minulý rok jsem jednu sadu koupil za cenu 100Kč. Jenže tu jsem někde zašantročil nebo ztratil. V současné době jsou převody v nabídce několika českých internetových obchodů (úsměvné je jak na různých webech najdete ve znění této položky stejný překlep "Náhradní řevod HD1810MG"). cena převodů je všude stejná - 150Kč (bez poštovného které činí nejčastějí 90 až 120Kč). Cena vlastního serva z číny vč. poštovného cca 16$. Takže než sponzoring české pošty na zaslání převodů je pro mě přijatelnější nákup nového serva.

Každopádně co s těmi poškozenými. Obecně - mnoho serv s takovým poškozením je snadno opravitelných pootočením posledního kola převodovky o 180st protože kolo se obyčejně neotáčí o celých 360st takže stačí aby "zdravé zuby" byly jen v rozsahu který je využit. Poslední kolo bývá nasazeno na hřídeli potenciometru který je v kole aretován osazením - sbroušením konce hřídelky z obou stran, proto to možné pootočení. Jenže hřídelka potenciometru v HD 1810MG je sbroušena jednostranně do poloviny průměru takže prosté otočení není možné. Dneska ráno mě napadlo, že ale vlastně není problém zajistit kolo na hřídeli jinak a sice buď jeho přilepením (poněkud nevhodné pro případnou pozdější demontáž) nebo zapuštěním šroubu (červíku) přímo do těla kola do místa, kde jsou vylámané zuby.

Jednoduchá myšlenka. A co realizace? Rozebrání serva a stažení kola nečiní problém. Vrtání otvoru pro červík už je horší. Po chvilce laborování volím zcela ruční vrtání - jedna ruka drží kolo, druhá vrtačku. U takhle malých dílů obyčejně vnesu více nepřesností do opracování jejich upnutím než když pracuji "od oka". Ozubení kola je sice široké, ale z původně plánovaného červíka M3 musím slevit na M2 aby po krajích zbyl ještě nějaký materiál. Vrtání do karbonitu je snadné, řezání závitu také, jen nepoužívám poslední závitník. Při vrtání zjišťuji, že kolo je snad z části duté. Ještě je nutné z otvoru pro hřídel potenciometru odstranit osazení. Nemajíc vrták vhodného průměru činím tak přibroušeným malým šroubovákem. Oddloubávání přebytečného materiálu sice není nejodbornější postup, ale je použitelný a navíc nepoškodím hrdlo stávajícího otvoru. Zda je oddloubání dostatečné se snadno zjistí nasazením kola na hřídel, musí být možné ho nasadit právě pootočené o oněch 180st (nebo jinak tak aby byly zuby v celém rozsahu pohybu kola). Nejméně příjemnou operací byla výroba červíku M2 s délkou cca 4mm. Vyrobil jsem ho ze šroubu, na jedné straně je drážka pro šroubovák proříznutá lupínkovou pilkou. Právě výroba drážky se ukázala poměrně náročnou. Při průměru šroubu 2mm je nutné drážku udělat přesně uprostřed, jinak hrozí, že při šroubování se materiál šroubu kolem drážky ulomí a pak je zaděláno na problém, zejména když je červík zašroubován. Pokud máte po ruce autodráhové modeláře zkuste za nimi dojít, červík M2 je často používaný na zajištění ozubených kol na hřídeli zadní osy. Zbývá vše sesadit a případně doladit přesné natočení výstupního kola tak aby nasazená páka serva byla přesně tam kde má být. To se neobejde bez použití referenčního zdravého serva, několika pokusů v nastavení polohy kola a tím pádem i několikerého složení a rozebrání serva (nandání/sejmutí horní části krabičky). Ve správné poloze pak stačí kolo zajistit dotažením červíku. Na hřídel potenciometru se nepřenášejí žádné velké síly takže ani nároky na pevnost spojení nejsou veliké, jen se kolo na hřídeli zkrátka nesmí protočit.

Připojuji obrázky převzaté z internetu. Vlastní úpravu karbonitového kola jsem nefotil protože jediná změna oproti původní podobě by byla jen kovová tečka červíku v místě vylámaných zubů :).

 

Závěrem nutno dodat, že používání takto opravených serv je na každém z vás a osobně preferuji použití nových serv případně náhradu poškozeného kola za bezvadné.

Pavel PAD Dvořák

© RC web
Design PAD | CSS&code by JK