Uplynulo pár dní od dokončení akrobata
REEPP a vrhám se do dalšího projektu - tentokrát epp polomaketa pro
OpenCombat - japonec Ki-61 Kai (Tony Hien). Předlohou se mi stal letitý
výkres J.Fary. Nezkoumal jsem v jakém poměru je model zmenšen vzhledem
ke skutečnému letadlu, rozhodující bylo vhodné rozpětí 1180mm.
Křídlo a trup jsou z epp 30g/dm3, ocasní plochy z coroplastu tl.3mm. Konstrukce
je obdobná jako na osvědčeném modelu ATAK.Celkově
vzhledem ke svým proporcím by měl být Tony odolnější, lehčí a doufám rychlejší.
Základní předpoklady má - štíhlejší křídlo a kratší trup. Profily jsou
oproti Farovo polosymetrickým změněny na ověřené kombaťácké.
Základní parametry: | |
rozpětí | 1180mm |
délka (včetně vrtul. kuželu) | 1385mm |
hmotnost (s práznou nádrží) | 960g |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, motor |
motor | MVVS 2,5GFS/R-ABC-RC s černým bočním tlumičem |
nádrž | 100 ml (7min letu) |
serva | 3x HS-322HD |
přijímač | REX 4 plus |
vysílač | Hitec Flash 5 |
Stavba:
Křídlo je vyztuženo smrkovými nosníky 3x5 mm zalepenými shora a zdola
v místě největší tloušťky profilu. Hmotnostně je to stejné, jako při použití
uhlíkové trubky. Navíc jsou ale nosníky po celém rozpětí a hlavně jsou
podstatně levnější. Křidélka, hlavně kvůli jednoduchosti, mají jiný půdorysný
tvar než předloha. Jejich odtokovku jsem vyztužil vlepením sklotextitového
pásku tl. 0,3 a šířky 4 mm. Náhon z jednoho serva ve středu křídla je
ocelovými strunami vedenými lanovodem v křídle. Zářez pro bovden jsem
nevypaloval trafopájkou, ale vyříznul ohnutou žiletkou z jednorázového
holicího strojku nalepenou na smrkovou lištu. Vyříznutý pásek EPP jsem
po vložení bovdenu zalepil zpět, přečnívající část seříznul a zabrousil
s povrchem křídla. Jeto určitě lepší řešení, než bovdeny lepit purexem,
protože ten se po čase vydrolí a křídlo se v místě zářezu začne bortit.
Nevýhodou je, že žiletka se rychle tupí, takže jde opravdu o jednorázový
přípravek. Servo křidélek je do křídla zalepeno tavným lepidlem. Vyztužení
skelnou páskou je minimální - shora i zdola je nalepeno diagonálně několik
pásků skelné pásky š.10mm. Přelepena je také náběžka. Potah je barevnými
izolepami s výrazným odlišením horní a spodní strany. Bohužel sortiment
barevných izolep je hodně omezený a proto je kamufláž taková jaká je.
Nabízí se použít samolepící Oracover s následným přižehlením (ověřeno
na eppfirovi V.Janka). Zejména na koncových obloucích je nutno citlivě
pracovat se žehličkou nastavenou na maximální možnou teplotu (takovou
kterou ještě izolepa snese).
Bachratý trup je vybroušen z EPP. Základní vyříznutý polotovar je skutečně
odporný, naštěstí počáteční zděšení vystřídalo po vybroušení uspokojení.
Broušení trupu je opravdu "záhul" ale výsledek stojí rozhodně
za to. Výztuhy jsou z vysekávací překližky tl. 3 mm, motorová přepážka
z letecké překližky stejné tloušťky. Vzhledem ke své mohutnosti je trup
velmi pevný a není nutné jej příliš vyztužovat těžkou skelnou páskou.
Kromě baterií je v trupu RC vybavení instalováno tak, aby je bylo možno
snadno demontovat. Serva jsou přišroubována na skotextitových patkách
tl. 2 mm. Otvory pro kablíky serv jsou do EPP vyvrtány tenkostěnnými trubkami
(pro kablík serva motoru uhlíkovou trubkou o průměru 10 mm, pro kablík
serva výškovky laminátovou trubkou o průměru 18 mm - původně pouzdro pro
spojku křídel z dural. trubky pro akrobata REEPP).
Větší průměr je zvolen proto, aby bylo jednodušší kablíky protáhnout,
a navíc je tudy veden také kablík od baterií. RC vybavení je v podstatě
to nejlevnější, jaké lze použít: 3x standardní servo HS-322, přijímač
REX4Plus, baterie 4x NiMH 700 mAh ve velikosti AAA. Hlavně na bateriích
se dá ušetřit pár gramů za rozumnou cenu. V případě serv je to horší.
Alternativou jsou HS-225 hojně používaná pražskými kombatáři. Jenže tato
serva, lehčí o cca 15 až 20 g, jsou podstatně dražší. Nový motor MVVS
2,5 GFS/R-ABC-RC s bočním černým výfukem víceméně teprve zabíhám, a tak
s každým dalším letem jeho výkon trochu roste. Ocasní plochy jsou tradičně
z 3mm coroplastu. Trup je jen symbolicky vyztužen úzkým proužkem skelné
pásky nalepeným z obou stran trupu přibližně od zadního poutacího kolíku
přes hřbet trupu ke spodku SOP.
Na model ještě osadím kryt motoru, kopyto už mám nachystáno. Asi by stálo
za úvahu zmenšit směrovku s výškovkou - jsou zbytečně veliké.
Létání:
Letové vlastnosti mne příjemně překvapily. Letový projev je svižnější
než u kombatu Atak. Model
je určitě i při použití obyčejné vrtule KP180/100 velmi rychlý. Díky zvolené
profiláži je poněkud tupější v tlačených obratech, ale to je daň za trochu
vyšší rychlost a stabilitu.
Při nízkých průletech a celkovým projevem vypadá "Kikina" jako
skutečné letadlo.
Pokud by měl někdo zájem není problém zhotovit výřezy. Že bych model vyráběl jako stavebnici nepředpokládám, protože hlavně na trupu je hodně práce s broušením.
předběžně sestavený model (nejsou seříznuty koncové oblouky); trup jsem po sehnání přesnějších výkresových podkladů dále brousil až se skutečně přiblížil ladným tvarům svého vzoru |
vlevo vybroušený trup, vpravo polotovar (síla, co?) |
základní díly modelu (trup ještě není přesně vybroušen) |
hotový model den před soutěží na stole v kuchyni |