RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
Tony Hien - model pro OpenCombat

Uplynulo pár dní od dokončení akrobata REEPP a vrhám se do dalšího projektu - tentokrát epp polomaketa pro OpenCombat - japonec Ki-61 Kai (Tony Hien). Předlohou se mi stal letitý výkres J.Fary. Nezkoumal jsem v jakém poměru je model zmenšen vzhledem ke skutečnému letadlu, rozhodující bylo vhodné rozpětí 1180mm.
Křídlo a trup jsou z epp 30g/dm3, ocasní plochy z coroplastu tl.3mm. Konstrukce je obdobná jako na osvědčeném modelu ATAK.Celkově vzhledem ke svým proporcím by měl být Tony odolnější, lehčí a doufám rychlejší. Základní předpoklady má - štíhlejší křídlo a kratší trup. Profily jsou oproti Farovo polosymetrickým změněny na ověřené kombaťácké.

Základní parametry:
rozpětí 1180mm
délka (včetně vrtul. kuželu) 1385mm
hmotnost (s práznou nádrží) 960g
ovládané funkce křidélka, výškovka, motor
motor MVVS 2,5GFS/R-ABC-RC s černým bočním tlumičem
nádrž 100 ml (7min letu)
serva 3x HS-322HD
přijímač REX 4 plus
vysílač Hitec Flash 5

Stavba:
Křídlo je vyztuženo smrkovými nosníky 3x5 mm zalepenými shora a zdola v místě největší tloušťky profilu. Hmotnostně je to stejné, jako při použití uhlíkové trubky. Navíc jsou ale nosníky po celém rozpětí a hlavně jsou podstatně levnější. Křidélka, hlavně kvůli jednoduchosti, mají jiný půdorysný tvar než předloha. Jejich odtokovku jsem vyztužil vlepením sklotextitového pásku tl. 0,3 a šířky 4 mm. Náhon z jednoho serva ve středu křídla je ocelovými strunami vedenými lanovodem v křídle. Zářez pro bovden jsem nevypaloval trafopájkou, ale vyříznul ohnutou žiletkou z jednorázového holicího strojku nalepenou na smrkovou lištu. Vyříznutý pásek EPP jsem po vložení bovdenu zalepil zpět, přečnívající část seříznul a zabrousil s povrchem křídla. Jeto určitě lepší řešení, než bovdeny lepit purexem, protože ten se po čase vydrolí a křídlo se v místě zářezu začne bortit. Nevýhodou je, že žiletka se rychle tupí, takže jde opravdu o jednorázový přípravek. Servo křidélek je do křídla zalepeno tavným lepidlem. Vyztužení skelnou páskou je minimální - shora i zdola je nalepeno diagonálně několik pásků skelné pásky š.10mm. Přelepena je také náběžka. Potah je barevnými izolepami s výrazným odlišením horní a spodní strany. Bohužel sortiment barevných izolep je hodně omezený a proto je kamufláž taková jaká je. Nabízí se použít samolepící Oracover s následným přižehlením (ověřeno na eppfirovi V.Janka). Zejména na koncových obloucích je nutno citlivě pracovat se žehličkou nastavenou na maximální možnou teplotu (takovou kterou ještě izolepa snese).

Bachratý trup je vybroušen z EPP. Základní vyříznutý polotovar je skutečně odporný, naštěstí počáteční zděšení vystřídalo po vybroušení uspokojení. Broušení trupu je opravdu "záhul" ale výsledek stojí rozhodně za to. Výztuhy jsou z vysekávací překližky tl. 3 mm, motorová přepážka z letecké překližky stejné tloušťky. Vzhledem ke své mohutnosti je trup velmi pevný a není nutné jej příliš vyztužovat těžkou skelnou páskou.
Kromě baterií je v trupu RC vybavení instalováno tak, aby je bylo možno snadno demontovat. Serva jsou přišroubována na skotextitových patkách tl. 2 mm. Otvory pro kablíky serv jsou do EPP vyvrtány tenkostěnnými trubkami (pro kablík serva motoru uhlíkovou trubkou o průměru 10 mm, pro kablík serva výškovky laminátovou trubkou o průměru 18 mm - původně pouzdro pro spojku křídel z dural. trubky pro akrobata REEPP). Větší průměr je zvolen proto, aby bylo jednodušší kablíky protáhnout, a navíc je tudy veden také kablík od baterií. RC vybavení je v podstatě to nejlevnější, jaké lze použít: 3x standardní servo HS-322, přijímač REX4Plus, baterie 4x NiMH 700 mAh ve velikosti AAA. Hlavně na bateriích se dá ušetřit pár gramů za rozumnou cenu. V případě serv je to horší. Alternativou jsou HS-225 hojně používaná pražskými kombatáři. Jenže tato serva, lehčí o cca 15 až 20 g, jsou podstatně dražší. Nový motor MVVS 2,5 GFS/R-ABC-RC s bočním černým výfukem víceméně teprve zabíhám, a tak s každým dalším letem jeho výkon trochu roste. Ocasní plochy jsou tradičně z 3mm coroplastu. Trup je jen symbolicky vyztužen úzkým proužkem skelné pásky nalepeným z obou stran trupu přibližně od zadního poutacího kolíku přes hřbet trupu ke spodku SOP.
Na model ještě osadím kryt motoru, kopyto už mám nachystáno. Asi by stálo za úvahu zmenšit směrovku s výškovkou - jsou zbytečně veliké.

Létání:
Letové vlastnosti mne příjemně překvapily. Letový projev je svižnější než u kombatu Atak. Model je určitě i při použití obyčejné vrtule KP180/100 velmi rychlý. Díky zvolené profiláži je poněkud tupější v tlačených obratech, ale to je daň za trochu vyšší rychlost a stabilitu.
Při nízkých průletech a celkovým projevem vypadá "Kikina" jako skutečné letadlo.

Pokud by měl někdo zájem není problém zhotovit výřezy. Že bych model vyráběl jako stavebnici nepředpokládám, protože hlavně na trupu je hodně práce s broušením.

předběžně sestavený model (nejsou seříznuty koncové oblouky); trup jsem po sehnání přesnějších výkresových podkladů dále brousil až se skutečně přiblížil ladným tvarům svého vzoru
vlevo vybroušený trup, vpravo polotovar (síla, co?)
základní díly modelu (trup ještě není přesně vybroušen)
hotový model den před soutěží na stole v kuchyni
© RC web
Design PAD