Základní parametry: | |
rozpětí | 1300mm |
délka (včetně vrtul. kuželu) | 1385mm |
hmotnost (s práznou nádrží) | 2200g |
plocha křídla / VOP | 45,5 dm2/7,8dm2 |
plošné zatížení | 41g /dm2 |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, směrovka, motor |
motor | MVVS 8 GFS/R-ABC-RC se standardním tlumičem |
nádrž | 250 ml (15min letu) |
serva | 4x HS-422, 1x HS-300 (motor) |
přijímač | REX 4 plus |
vysílač | Hitec Flash 5 (slabota, ale dá se) |
Po delším rozhodování jsem se konečně vrhl na většího motoráka než jsou modely na 2,5-3,5. Za velmi dobrou cenu jsem koupil motor MVVS 8 GFS-ABC-RC (samozřejmě s novým zadním víkem, palivovou jehlou a větším otvorem v RC karburátoru). Motor jsem nekoupil náhodně - je určen pro model REEPP "kategorie" Fun-Fly. Modely Diablotinovského typu jsou podle mě už hodně okoukané, na vlastní návrh si zatím netroufám a tak se mi předlohou stal model REBELOVE od Topmodelcz.
Z webových stránek se dá stáhnout výkresový podklad ve formátu pdf. Následovalo převedení do obrázku (gif), import do AutoCADu a překreslení výkresu v náležité velikosti. REBELOVE má v originále rozpětí 1560mm a je určen pro motory 10-15ccm. Pro motor 8ccm jsem model zmenšil na rozpěti 1300mm. V nabídce Topmodelcz je i model KABRIOLIN o rozpětí 1400mm na motor 6,5-8ccm, na výkresu (pdf) není ale uvedeno nastavení modelu (náběh křídla, vyosení motoru). |
|
REEPP má s modelem Rebelove shodný půdorysný tvar křídla, hodně se mu
podobá i bokorysně. Jiné je uspořádání a tvar ocasních ploch, tvar kabiny.
Trup je oproti Rebelove půleliptický i zespoda.
Vzhledem k použitému materiálu - jak jinak než EPP - jsem z obav před
hmotností modelu zvolil menší rozpětí. Tak se rozměrově přibližuji k modelu
Diablotin mini (rozp. 1280mm).
Létání:
První zkušenosti z létání s REEPPem jsou velmi příjemné. I přes vyšší
hmotnost je s použitým motorem model velmi obratný s přebytkem výkonu.
Pro některé 3D obraty by přebytek mohl být větší, ale co se dá dělat.
Visení model zvládá, já zatím moc ne. Celkový projev modelu v letu je
podle mne výtečný. Ani tomuto modelu se nevyhlo několik dětských nemocí.
- Při vyšších rychlostech se "rozflatrovávala" výškovka, pomohlo její statické vyvážení plátky olova na předsazené náběžné části.
- Model velmi nerad přechází do vývrtky ačkoli výchylky kormidel jsou veliké a těžiště je dost vzadu.
- Podvozek na louce hodně trpí. Při tvrdších přistání se mi již dvakrát povedlo lože podvozku vytrhnout - oprava je jednoduchá, ale zrovna příjemné to není. Asi budu létat bez podvozku.
Stavba: (heslovitě)
Materiálem na základní díly je výše zmíněný epp v gramáži 30g/dm3, na
ocasní plochy coroplast tl.5mm, boky trupu budou vyztuženy vysekávací
překližkou Ceiba tl.3mm, křidélka jsou z plné balzy tl.10mm obroušené
do klínu nebo konstrukční. Poloviny křídla se nasouvají na jednu duralovou
trubku o průměru 18mm. Správna poloha křídlel je zajištěna bukovým kolíkem
v místě odtokovky. Trubka se zasouvá do laminátových pouzder. Hlavní nosník
křídla je ze dvou lišt 3x10mm mezi které je u kořene vloženo laminátové
pouzdro pro spojovací trubku, prostor mezi lištami a pouzdrem je vylepen
smrkem.
Z epp jsou vyrobeny poloviny křídla a tři části trupu - spodní část a
dvě horní nástavby (přední a zadní); zadní je vyříznuta jako skořepina
o tloušťce stěny 8-10mm. Spodní hlavní výřez trupu je v zadní části odlehčen
vypálením otvorů (trafopájkou shora). V místě mezi polovinami křídla je
uložen přijímač a servo motoru. Pod plastovou nádrží jsou umístěny baterie.
Trup je v místě nad nádrží vyztužen překližkovou deskou (Ceiba tl.3mm).
Na překližkové boky a desku nad nádrží je vpředu nalepena motorová přepážka
z překližky tl.6mm. Mezi spodní část trupu a horní nástavby je vlepena
páteř ze sklolaminátu tl.0,3mm.
Průhledná kabina je upravena z koupeného výlisku.
Stadia stavby: | |||||||||
datum | akce | ||||||||
konec roku 2001 | delší dobu přemýšlím nad stavbou akrobata funflyerovského typu z EPP - největším zdrojem inspirace je pro mne D.Kyjovský (RCMANIA), epp technologii mám docela zvládnutou - viz. modely Coyote a Atak | ||||||||
VC Mělníka 2002 | u stánku jsem za 30,- koupil kabinu | ||||||||
konec 2002 | začal jsem kreslit výkres modelu -
předlohou je REBELOVE od TOPMODEL CZ, detaily se rodí postupně a celkem
pomalu koupil jsem motor, podvozek, nádrž, mot. lože, mám pohromadě spojovací trubku s pouzdrem a coroplast na ocasní plochy (možná je nakonec udělám konstrukční) |
||||||||
10.3. 2003 | konečně po problémech s materiálem jsou hotovy výřezy trupu a křídla, koupil jsem Ceibu a nosníky | ||||||||
16.3.2003 |
zhotoveny překližkové díly z Ceiby, na křídlo nalepena vteřinovým
lepidlem odtokovka z b.10x10 |
||||||||
17.3.2003 | bude se odlehčovat, odlehčením křídla
by mělo ubýt asi 135g, na vyvrtání děr do křídla a následné odříznutí
odlehčení odporovou pilou jsem udělal přípravek
|
||||||||
21. - 23.3.2003 | Základní díly trupu. Obroušením trupu
a seříznutím nástaveb ubylo asi 50g. Trup se bude dále v zadní části
odlehčovat. Na trupu vzadu jsou trochu patrny čáry podle kterých se
trup broušením zaobloval, vpředu je naznačena poloha podvozku. Překližkové
díly jsou maximálně odlehčeny - odlehčení se nevyhne asi ani mot.
přepážka z letecké překl. tl.6mm. Nádrž bude z jedné strany přístupná
proto nejsou překl. bočnice stejné, roztřepení bočnic na konci (vpravo)
je způsobeno sbroušením do ztracena.
|
||||||||
24.3.2003 | Konečně jsem se odhodlal k vypálení
odlehčovacích otvorů do zadní části trupu. Vypaloval jsem trafopáječkou
s očkem z měděného drátu (tvar obdélníka 60x70mm). Před vypalováním
jsem nalepil na hrany shora vyztužovací pásky ze sklotextitu š.10mm
tl.0,3mm dlouhé jako spodní hrana horní nástavby. Trup je tak i po
vyřezání vylehčení úžasně pevný bez snahy se prohýbat. Původní hmotnost
trupu (jen epp hlavní části bez nástaveb) byla 170g, po nalepení výztuh
(15g) je konečná hmotnost 162g tzn. vyřezáním epp úspora asi 23g.
Sice nic moc ale každý gram dobrý. Nutno dodat, že pro vedení trafopáječky
při odlehčování je důležitá jistá ruka. Už aby bylo hotové křídlo abych konečně určil polohu RC vybavení v trupu a mohl začít trup kompletovat a "doodlehčovat". |
||||||||
26.3.2003 | Večer jsem za asistence Zdeňka a Míly vyvrtal do křídla otvory pro protažení odporového drátu. Šlo to nečekaně snadno a bez komplikací. Vrtali jsme uhlíkovou trubkou která byla na jednom konci zaslepena bukovým špalíčkem kvůli upnutí do sklíčidla vrtačky. Vrtačka musí umožňovat regulaci otáček! Novou zkušenost jsme pak vyrazili prodebatovat do hospody přes ulici. Po návratu jsem ještě sám ručně (otáčením rukou) vyvrtal otvor v křídle pro pouzdro spojovací duralové trubky. Po sesazení polovin křídla k sobě se ukázalo že díry jsou vyvrtány naprosto přesně. Tak ještě vypálit odlehčení a křídla budou prakticky hotova (pak ještě zalepit nosník, celé křídlo přebrousit, nalepit koncové oblouky, vyrobit křidélka, zalepit osazení pro serva, ....). | ||||||||
16.4.2003 |
Zalepil jsem překližkové díly uchycení podvozku. Po vyměření polohy bočních dílů, které nesou hlavní destičku uchycení podvozku, jsem udělal zářezy odlamovacím nožem a ostrým dlátkem. Přesná poloha těchto bočních dílů je velmi důležitá protože určuje postavení modelu na podvozku vůči zemi! Lepil jsem purexem, ale po ustavení bočnic do přesné polohy jsem je zajistil bodově zakápnutím vteřiňákem - přeci jen purex zvětšuje objem a mohlo by se stát že by se díly posunuly. |
||||||||
23.4.2003 | Po delší pauze způsobené pracovním
vytížením a přípravou na třetí
soutěž v OpenCombatu jsem se dostal k vyřezání odlehčení křídel.
Řezal jsem ručně odporovou pilou připevněnou ke stolu. Šablony z cuprextitu vyrobil Milhaus. Nalepil jsem je bodově vteřiňákem na boky křídla. Předem vyvrtanými otvory jsem s využitím bukové tyčky prostrčil odporový drát. Řezání šlo celkem hladce, akorát můj zdroj neumí drát optimálně rozžhavit takže za řezem se materiál zase trochu slepoval - řez jsem tedy dvakrát až třikrát opakoval. Obavy ze snížení pevnosti a tuhosti křídla vyřezáním se naštěstí ukázaly neopodstatněné.
Úspora hmotnosti odlehčením je docela výrazná: původní výřezy 360g - po obroušení koncových oblouků a přebroušení celého křídla 330g - po vyřezání odlehčení 230g. Začínám věřit tomu že hmotnost modelu nepřesáhne 2000g! |
||||||||
24.4.- 4.5.2003 | Vyříznul jsem zářezy pro stojiny
mezi laminátovým pouzdrem a nosníky. Pro řez se opět osvědčíl dlouhý
ostrý kuchyňský nůž. Vše jsem zalepil do křídla - stojiny epoxidem,
nosníky purexem.
|
||||||||
8.5.2003 | S křídlem se chýlím k závěru. Zalepil
jsem úchyty serv zhotovené ze sklotextitu - patky tl.2mm, boky tl.0,3mm.
Přední patka je dlouhá jen 10mm, zadní 20mm a je zapuštěna do "skořepiny"
křídla. Bočnice jsou vysoké asi 10mm a po zalepení jsou zabroušeny
do tvaru profilu. Vedou od nosníku křídla směrem k odtokovce do míst
kde už není odlehčení. Sklotextitové díly lepím po obroušení (nebo
odmaštění) vteřiňákem.
Teď jde o to přesně určit rozmístění RC vybavení modelu tak aby těžiště vyšlo pokud možno bez zbytečného dovažování. |
||||||||
10.5.2003 | Docela jsem pohnul stavbou. Dodělal jsem drobnosti
na křídle - otvory pro zajišťovací kolík, bukové hranolky pro háček
přes který se poloviny budou k sobě jistit gumou, zádlaby pro panty
křidélek - zbývá potáhnout. Model jsem konečně sestavil abych ověřil
správnou polohu těžiště, zdá se že vyjde tak akorát. Na trupu jsem udělal výřezy pro ocasní plochy. Dopředu jsem zalepil úchyty serva motoru ze sklotextitových destiček 20x20mm.
|
||||||||
20.5.2003 | Stavba opět stagnuje - úpravy bytu a příprava dalších
závodu v OpenCombat si vybírají svou daň. Alespoň jsem pokračoval
v elektroinstalaci - na serva ocasních ploch jsem naletoval delší
kablíky. K baterkám přijímače jsem naletoval kablík s "vypínačem"
z modeláckého konektoru, zakončení klasickým servokonektorem pro připojení
do přijímače. Malý experiment je roztrojný kabel. Protože mám vysílač
Hitec Flash5, který neumí žádné mixy využitelné (a potřebné) pro 3D
létání tak použiji jen obyč. 4k přijímač REX4plus ... jenže serv je
5 a k tomu napájení. Proto roztrojka - zapojí se do konektoru pro
servo křidélek a napojí se na ni dvě serva křidélek a napájení.
|
||||||||
27.5.2003 | Včera o půlnoci jsem konečně dopotáhl křídla resp.
už jen křidélka. Potah je, jako u epp již tradičně, barevnými izolepami
- tentokrát v kombinaci bílá-žlutá-stříbrná, přechod barev je přelepen
úzkou černou páskou. Před potahováním je epp části nutno dokonale zbavit prachu (tentokrát jsem použil vysavač s kartáčem, pokud ale díly neobsahují dřevěné části je vhodnější je osprchovat). Potahovaný povrch jsem poprášil lepidlem ve spreji 3M77 - nedoporučuji experimentovat s jinými a postupně od odtokovky polepoval pásy barevné izolepy. Každou nalepenou pásku jsem přežehlil obyčejnou žehličkou. Chce to vyzkoušet správnou teplotu - musí být co nejvyšší ale tak aby se ještě příliš nesmršťovala. Žehlička, kterou jsem použil, neumožňovala nastavit správnou teplotu, buď byla moc nebo málo teplá takže jsem reguloval "ručně". S barevnými izolepami je celkem pohodová práce. Se stříbrnou je to horší, nosič je podobný spíš celofánu takže se páska špatně tvaruje přes obliny, ale i tak se s trochou trpělivosti a správně nahřátou žehličkou dají dělat zajímavé kousky. U stříbrné izolepy doporučuji nejdříve "oblepit" hrany - tedy konkrétně u křidélka boční plochy s větším přesahem, poté odtokovku (také s přesahem na horní i spodní stranu) a nakonec náběžku (opět s přesahem). Pak se polepí horní a spodní strana už bez přesahů. Po potažení je dobré všechny části očistit od zbytků lepidla z izolep benzínem.
|
||||||||
28.5.-30.5.2003 |
Chci model předvést na soutěži OpenCombat v sobotu 31.5.2003 takže
makám jak šroub na trupu a dokončovacích pracech. Po práci dělám
obyčejně tak do jedné hodiny ranní :-( |
||||||||
Další podrobnosti, které by stály za napsání, si nevybavuji. Pokud máte dotazy nebo třeba i zájem o výkres a výřezy na model tak neváhejte a mailujte | |||||||||
24.4.2004 |
Po zimní pauze jsem akrobata vyrazil provětrat.
Udělal jsem zásadní úpravu a to sice v instalaci černého "laděného"
výfuku. S předchozím standardním motor neměl požadovaný výkon. Výfuk
jsem připevnil k podvozku měděným drátem. Příčina? Banalita - vypadnutý přijímačový krystal. Prostě jsem přijímač špatně zabalil do molitanu a díky vibracím od motoru se vyklepal. Co se dá dělat, model jsem poskládal do auta. Naštěstí jsem měl ještě kombata Tonyho tak jsem si trochu spravil náladu posekáním několika stuh kolegovi Zdeňkovi z jeho Ataka. Doma jsem poškozené části modelu odstrojil, trochu očistil a zatím uložil k ledu. Oprava nebude tak náročná, ale teďka nemám chuť. Věnoval jsem se jen motoru, poškození snad nebude tragické. Koupil jsem náhradní díly a motor je zas jak nový, uvidím při spuštění. Koleno výfuku jsem ve svěráku narovnal, jestli vydrží se ukáže. |
||||||||
8.5.2004 |
Jak tak koukám na REEPPa říkám si, že to zas s opravou nebude tak
hrozné. Známe rčení "žádná kaše se nejí tak horká jak se uvaří"
platí i pro tuto havárku. V půli přeražený trup je pohoda, ale slepím
ho až na konec. Přelomená výškovka (v místě kde prochází trupem)
je sice horší, ale je vyrobena z dutinkového polypropylenu takže
do dutin zastrkám jen pár kolíčků z uhlíkové kulatiny. Měnit výškovku
rozhodně nebudu, na to jsem moc líný a znamenalo by to větší chirurgický
zákrok. Horší je předek trupu. Překližková mot. přepážka se v místě
mot. lože nárazem střihla a na výšku praskla. Přemýšlím zdali udělat
novou nebo stávající slepit. Nemaje vhodný materiál slepil jsem
si ze tří desek překližky tl.1,5 desku na přepážku, ale nakonec
zvítězila lenost. Přepážku jen slepím. Styčná plocha je vcelku veliká
a při použití purexu nemám obavu o kvalitu spoje. Purex teče proudem.
Dolepuji horní nástavbu trupu nad nádrží. Vteřiňákem zalívám menší
prasklinu v překližkové bočnici trupu. Nakonec zalepuji desku podvozku.
Předek trupu je v pohodě, ještě opravit tu výškovku. Pak obě poloviny
trupu slepím, přidám pár sklotextitových výztuh. Netěším se na potahování
izolepou. Kvůli lenosti potáhnu jen opravovaná místa. Potahovat
celý trup se mi nechce. Znovu vedu rozhovor s pilotem, který při osudovém letu seděl v kabině. Je to spíš monolog - jen sedí a mlčí, nevím jestli si ještě někdy získá moji důvěru. Znovu si říkám jak by asi dopadl model balzový. Určitě už by nebylo co opravovat. Na takovou ránu se modelu zas až tak moc nestalo a prakticky (až na křidélko) nebudu vyrábět nové části, jen vše slepím zase k sobě. |
||||||||
23.5.2004 | O víkendu jsem měl naplánovanou soutěž v halové akrobacii
ve Stochově. Původní dvoudenní rozvrh se smrsknul pouze na sobotu
a tak jsem měl neděli volnou a mohl jsem pokračovat s opravou akrobata. Předek trupu už je opraven za vydatného použití purexu. V místě zlomení trupu jsem sundal potah a trup vteřiňákem slepil. V místě sklotextitových výztuh jsem vlepil nové krátké pásky. Kromě části u ocasních ploch jsem z celého trupu odstranil potah a trup znovu potáhnul. Původně jsem chtěl trup potáhnout celý znovu, ale okolo ocasních ploch je to docela pracné a taky bych musel vyndat serva výškovky a směrovky. Starý potah jsem sundal až před novým potahováním kvůli tomu, aby na se "ulepeném" povrchu nechytaly nečistoty. Následovala oprava zlomené výškovky. Do dutinek výškovky jsem zatlačil 5 kolíčků z uhlíkové tyče a zelepil vteřiňákem. Pokračoval jsem instalací motoru, nádrže, výfuku a podvozku. Zbývá dovybavit kokpit folií, palubní deskou a pilotem. Kabina vydržela takže ji znovu použiji. |
||||||||
24.5.2004 |
Vrhul jsem se na křídlo. Zpátky na své místo jsem purexem zalepil
laminátové pouzdro spojovací trubky. Vteřiňák posloužil na slepení
prasklého konce křídla. Opravený konec jsem nově potáhnul kouskem
izolepy a následně jsem obě křídla poškádlil žehličkou pro vypnutí
trochu pomuchlaného potahu. |
Tematicky podobné stránky:
epp kombat ATAK, epp
kombat Coyote