RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA
vyhledávání
třetí soutěž v OpenCombatu

Úvodem:
V sobotu 26.7.2003 proběhla na Srbičáku u Teplic třetí soutěž seriálu OpenCombat2003. Možná se Vám zdá zmatené značení když předchozí soutěž byla čtvrtá a tato je třetí. Je to z důvodu, že jsem změnil způsob číslování. Soutěže v jednotlivých ročnících budou číslovány vždy od začátku.
Soutěž jsem uspořádal ve spolupráci s RMK Krupka (startovní čísla a vyznačení linií), s DDM Teplice (zapůjčení stanu jako ochrany před sluncem a případným deštěm) a hlavně opět s kamarádem Jožou Cerovským, který zajistil pěkné ceny - batoh, chromované pouzdro na doutník a trochu alkoholu, trika atd.

Akce se tentokrát zúčastnilo nejméně závodníků za celou dobu pořádání soutěží v OpenCombatu. Zapsalo se celkem šest! soutěžících - dva z Teplic (já - tedy Pavel Dvořák a Zdeněk Ludvík) a čtyři z Prahy (Boris Guič, Václav Janko, David Kyjovský a Ondra Eremiáš). Jako pořadatele mne to dost mrzí, ale co dělat když někteří "tradiční" soutěžící termín stanovený hodně dlouho předem odsouhlasí, ale pár dní před samotnou akcí se dozvím, že jsou na dovolené. Milhause zas skolila chřipka - zatracená klimatizace v kancelářích. Celá soutěž tak proběhla v duchu přátelského víkendového polétání. Samozřejmě při respektování bezpečnostních pravidel OpenCombatu.

Vzhledem k počtu soutěžících bylo zbytečné rozlosovávat do kol a heatů - všech šest soutěžících letělo vždy spolu celkem šest kol.

Počasí nám oproti předchozí soutěži, kdy diváky vyhnal déšť po druhém kole, vyšlo téměř ideálně. Bylo sice vedro, ale slunce většinu času kryly mraky. V jednu chvíli sprchlo, ale kapek bylo tak málo že jsme ani neuklízeli modely a ostatní vybavení. V průběhu soutěže občas foukal mírný boční vítr. Po soutěži se ale vítr zcela uklidnil a při podvečerním létání byly ideální podmínky pro zalétávání a testování modelů.

K modelům:
Čekal jsem že hlavně pražští modeláři předvedou nové stroje. To se splnilo přesně na padesát procent. Venca postavil nového kombata podobného svému předchozímu eppfirovi. Vencovo modely jsou charakteristické eliptickým křídlem, štíhlým trupem a malou nádrží :-). Nový model byl potažen samolepící fólií Oracover a oproti na potah běžně používaným barevným izolepám je to vzhledově určitě lepší materiál. Nehledě na bohatý výběr různých barevných odstínů. Model byl postaven vcelku, tedy křídlo pevně spojené s trupem tak jak toto řešení na předchozí soutěži prvně použil Ondra Eremiáš. Ondra svůj starší stroj PANIC poslal do kombatího nebe a na tuto soutěž postavil nového PANICa II. Oproti předchozímu typu má dvojka větší rozpětí, menší křidélka, jinak řešené vyztužení křídla a hlavně jinak řešený odvod spalin z výfuku. Výstupní otvor výfuku je sveden do duralové trubky procházející celým trupem až ke konci. Trubka je po celém obvodu oblepena tenkou balzou jako tepelnou izolací zabraňující natavování okolního EPP. Svedením spalin do trubky model po létání zůstává čistý. Samozřejmě to předpokládá těsné spojení motoru s výfukem a těsnící motor. Trubka zároveň slouží jako výztuž trupu. Hmotnostně prý vychází lépe než silikonová hadice stejných rozměrových parametrů. Ondra opět koncipoval model jako nedělený (tedy křidlo pevně spojené s trupem). Dle mého je použití duralové trubky mírně problematické protože v případě havárie a ohnutí trubky není jednoduché ji přesně narovnat a model tak může být křivý. U neděleného modelu je podle mne také vyšší riziko poškození protože v případě nárazu křídla na překážku nemá křídlo možnost někam uhnout jako u modelů kde je křídlo připoutáno gumou. Za sebe si myslím že původní PANIC byl tvarově elegantnější. Moje pochybnosti ohledně modelů vcelku potvrdila srážka Ondrova PANICa II s Vencovo novým eppfirem ve čtvrtém kole.
Také jsem nachystal nového kombata. Zkusil jsem model který by se vzhledově více podobal některému z letadel 2.SV. Volba padla na Ki-61 Kai, zvaný též Tony Hien. Předlohou mi byl stavební plán J.Fary. Materiálem tradičně EPP v gramáži 30g/dm3. Oproti plánu má model oblejší tvary trupu a je vybaven křidélky. Model jsem dokončil ve čtvrtek ve 3.00 hodiny ráno, v pátek večer zalétnul a v sobotu s ním od druhého kola zostra soutěžil.

Průběh soutěže:
1. kolo
Všichni bez obtíží startují. Pro mne a Davida ale po pár sekundách letu končí killem. Po srážce se oba modely neovladatelně zhroutily k zemi. V průběhu pětiminutového letu dal vedoucí muž průběžného pořadí seriálu OpenCombat2003 Boris Guič neskutečné dva seky. Jednou se povedlo seknout Ondrovi. Ondrovo model byl po celou soutěž jasně nejrychlejší. Asi také vlivem vysoké rychlosti chvilku po startu ztratil stuhu a připravil se tak o možnost bodovat za její uhájení, ale také tak vzal soupeřům možnost seku své stuhy. V kole se jen mě a Davidovi podařilo hlavně díky killu uhájit stuhy. Po skončení kola jsme si došli pro havarované modely. Davidovi se oddělilo křídlo a tak obě části modelu ve vyšší trávě chvilku hledal. Na mém Ataku nebyly škody zásadního významu - mírně prasklé křídlo a uražená páka na křidélku. Bohužel se při opravě ukázalo, že havárii odnesl motor. Vnější poškození nebylo zjevné, ale ani po několika pokusech jsem ho už nedokázal spolehlivě naladit a tak jsem do dalších kol sáhl po novém Ki-61. David dopadl o dost hůř protože mu u Toxica praskl trup. Do dalšího kola ho ale ještě opravil.
2. kolo
Ani do druhého kola neměl nikdo problém se startem. Boris s Vencou dávají po dvou secích, Ondra a já po jednom. Davida neopouští smůla a po střetu s Ondrou se poroučí k zemi. Alespoň jako jediný uhájil celou stuhu. Po této ráně je trup opět prasklý a neopravitelný. Do dalších bojů přehodil křídlo z Toxica na trup staršího modelu. Se zazněním sirény druhé kolo končí a přistáváme. Trapně přelétávám bezpečnostní linii a dostávám penalizaci -100bodů (ach jo, stejně jako v Praze, taková blbost).
3. kolo
Třetí kolo bylo celkem úspěšné pro Zdeňka, dal jeden sek a navíc uhájil celou stuhu. Boris, Ondra a Venca sekli každý dvakrát a nebezpečně naznačili kde bude jejich místo v celkovém pořadí. David konečně odlétnul své první celé kolo. Sice neseknul, ale alespoň uhájil 5m stuhy. Neschopností v tomto kole seknou a penalizací z předchozího kola se průběžně dostávám na pěkné šesté (poslední) místo!
4. kolo
Rock ´n roll - to se mi líbí - dávám nekompromisně tři seky a poskakuji z posledního místa průběžného pořadí dopředu. Ondra seknul dvakrát a s malým náskokem se ujímá vedení. Povedlo se mi sestřelit Borise - křídlem jsem mu urazil výškovku, navíc to odnesla převodovka serva, ne že bych měl radost ale soupeři se trápit musí. Ondra se srazil s Vencou a oba šli k zemi. Celé kolo nedoletěli Zdeněk a opět pro problémy s motorem David.
Po tomto kole následovala docela dlouhá servisní přestávka ve které skoro všichni opravovali. Zdeněk snad po pilotní chybě svého Ataka uzemnil až mu praskl kotouček na servu křidélek. Křídlo Ondrova modelu bylo srážkou s Vencou velmi zle poškozeno a ani bohatě dimenzované uhlíkové vyztužení nepomohlo. Venca urazil předek trupu. Boris opravoval uraženou výškovku a vyměňoval servo. Všechny tyto opravy se řeší vydatným použitím vteřiňáku s aktivátorem, skelné pásky a případně použitím jakéhokoli vhodného dostupného materiálu. V případě např. Vencova modelu kousky smrkových lišt.
Protože jsem asi jako jediný neopravoval zkoušel jsem soupeře znervózňovat drobnými poznámkami. Z klidu se mi je ale příliš vyvést nepovedlo.
5. kolo
V tomto kole dali po jednom seku Ondra a Boris. Celé kolo opět nedolétli David a Zdeněk. Vencovi, Ondrovi a mě se podařilo uhájit celou stuhu. Venca jednou přelétl bezpečnostní linii a vysloužil si 100 bodovou penalizaci. V průběžném pořadí vedl Ondra těsně následovaný Borisem. Za nimi já s malým náskokem před Vencou. David se Zdeňkem se hlavně kvůli problémům s motory potáceli na chvostu startovního pole.
6. kolo
Krátce po startu jsme ve vzduchu s Borisem sami. Soupeři většinou kvůli problémům s motory přistáli. Borisovi v průběhu letu upadla stuha a tak jsem neměl co sekat. Navíc mu nešel dobře motor a tak bylo toto kolo dost nuda. Jak jsem si tak prolétával tímhle nudným kolem tak ve snaze nenudit alespoň diváky jsem se Borisovi nastavil tak, že mě skoro až nechtěně seknul. Hloupá chyba. Mne to sice téměř nic nestálo, ale díky této hlouposti se Boris dostal o pár bodíků před Ondru a tedy na první místo.

Do posledního kola se chtěl zapojit ještě později příchozí Jarda Siegel s modelem velmi volně inspirovaným také Ki-61 (resp. výkresem J.Fary). Do soutěže nenastoupil od začátku kvůli problémům s motorem - týden před soutěží při tréninkovém létání strhnul ojnici a poškodil píst. Do soutěže nedokázal sehnat nový výbrus a nejevil zájem ani o málo běhaný výbrus který jsem mu nabízel (tenhle výbrus jsem dostal od Jardy Marténka na základě problémů s motorem v předchozí soutěži - nakonec se ale ukázalo že problém nebyl v motoru ale ve výfuku takže výbrus mi zbyl). Půjčil jsem mu tedy svůj motor se kterým byly problémy po killu v prvním kole. Ani Jardovi se motor nepodařilo přivést k poslušnosti a tak do tohoto kola nevzlétnul. Proč toto zmiňuji? Pointa přijde později.

Vyhlášení vítězů nepřineslo žádné překvapení a docela jasně vypovídalo o celkovém průběhu soutěže. První skončil a neporazitelnost ve všech dosavadních soutěžích seriálu OpenCombat2003 uhájil Boris Guič. Na druhém místě jen s nepatrnou bodovou ztrátou se umístil Ondra Eremiáš. Třetí jsem skončil já. Na dalších místech Venca Janko, David Kyjovský a Zdeněk Ludvík. V průběžném pořadí seriálu se na předních místech nic nezměnilo hlavně díky tomu, že Ondra chyběl na první soutěži. I tak se ale spolehlivě dotahuje na přední pozice.

VÝSLEDKOVÁ LISTINA
3.soutěž
OPENCOMBAT V TEPLICÍCH DNE 26.7. 2003
pořadí
jméno
město
seků
bodů
start.č.
1
Guič Boris
Praha
8
1020
1
2
Eremiáš Ondřej
Praha
7
1000
6
3
Dvořák Pavel
Praha
4
740
4
4
Janko Václav
Praha
4
700
3
5
Kyjovský David
Teplice
0
410
2
6
Ludvík Zdeněk
Teplice
1
360
5

VÝSLEDKOVÁ LISTINA SERIÁLU 2003
PO TŘECH SOUTĚŽÍCH - Praha, Teplice, Teplice
pořadí
jméno
město
seků
bodů
soutěží
1
Guič Boris
Praha
23
3440
3
2
Dvořák Pavel
Teplice
14
2625
3
3
Kyjovský David
Praha
12
2215
3
4

Janko Václav

Praha
14
2200
3
5
Eremiáš Ondřej
Praha
12
2130
3
6
Novák Miloslav
Teplice
12
2090
2
7
Martének Jaroslav
Blansko
7
1210
2
8
Zezula Radek
Brno
4
920
1
9
Ludvík Zdeněk
Teplice
2
880
2
10
Siegel Jaroslav
Teplice
2
840
1
11
Ludvík Petr
Teplice
5
660
1
12
Karásek Jiří ml.
Teplice
2
640
1
13
Bejda Jan
Praha
0
620
2
14
Ciniburk Tomáš
Praha
3
480
2
15
Novák Tomáš
Teplice
0
320
2
16
Janovic Jakub
Praha
0
240
1
17
Karásek Jiří st.
Teplice
0
130
1
18
Janovic Ivan
Praha
0
40
1
19
Čermák Zdeněk
Mělník
0
20
1
Poznámka: kolonka "soutěží" udává kolika závodů se soutěžící účastnili

Po ukončení soutěže vybalili Boris svou SEXTRU z EPP (rozpětí 1,55m, motor ASP11ccm) a David dEEPku (rozp. 1,6m, motor 6,5ccm). Oba tyto modely jsou určeny jak pro běžnou akrobacii tak hlavně pro 3D létání. David dále předvedl malého elektro akrobata Bambulu opět určeného pro 3D létání především v hale. Mini elektro akrobata představil také Ondra. Jeho model byl opravdu miniaturní, rozpětí bych tipnul kolem 600mm. Oba elektrolety jsou vybaveny střídavými elektromotory a vlastnosti těchto pohonů jsou pro méně znalé skutečně překvapující. Vzlétnul také Jarda Siegel s modelem Fenix (rozp. 1,4m, motor 4,6ccm). S tímto motorem je Fenix skutečně raketa, možná by mu prospěla větší kormidla.
Postupně odjeli Venca s Ondrou. Později také Jarda. Boris s Davidem neúnavně proháněli své stroje. Šestapůlka v dEEPce občas protestovala a tak se Davidovi nepovedlo příliš korektních letů, ale i tak bylo na co koukat. Za chvíli se opět objevil Jarda tentokrát s dobrou náladou. Důvod byl jednoduchý, do motoru dal můj výbrus a motor konečně začal poslouchat. Sestavil kombata a ostrým letem předvedl, že by nám byl zdatným soupeřem - škoda, pozdě.

Pražáci v pohodě mězi koly. Ondrův nový rychlý Panic II (před soutěží). Vencův nový eppfire už opravovaný po přeražení trupu vejpůl.
Má nová Kikina připravená po poškození Ataka do druhého kola. Takhle dopad Ondrův Panic, uhlík neuhlík. Ale do dalších kol ho opravil ! Pózuje Venca. Ani David se nevyhnul kolizi - přeražený trup, ale také ho ještě opravil.
Boris připravuje svou novou epp Sextru. Létá moc pěkně ... David tradičně provětral dEEPku.

Závěr:
Jako vždy jsme i tentokrát po soutěži probírali stávající pravidla. V kategorii ve které se začínalo s relativně pomalými jednoduchými modely se začínají čím dál více uplatňovat velmi rychlé modely. Moje teorie: rychlejší modely v daném časovém úseku vykrývají daleko více prostoru a tak je mnohem vyšší pravděpodobnost že se srazí s jiným modelem. Tato teorie se myslím potvrdila. Padlo několik návrhů na změnu pravidel. Např. minimální rozpětí 1300mm nebo minimální plocha, já navrhoval aby měly modely nějakou reálnou předlohu nebo aby jediným omezením byla specifikace zdvihového objemu motoru atd. Jenže takové úpravy by se asi stejně minuly účinkem. Jasně, že ideální by bylo kdyby se létalo se stejnými modely, stejným palivem a motory, jenže to by asi málokomu vyhovovalo. Takže nakonec necháme pravidla v podobě v jaké jsou. Na druhou stranu Borisův vítězný mustangoidní kombat má nejlepší zřejmě za sebou a ani rychlostí nijak zvlášť nevyniká, přesto, i když s trochou štěstí, dokázal vyhrát a nechal daleko za sebou i Vencův brus.

Jak probíhaly předchozí soutěže najdete v samostatných příspěvcích: 1. soutěž OpenCombat2003, 2. soutěž OpenCombat2003.

Pavel Dvořák (PAD)

© RC web
Design PAD