RC web
hlavní
aktuality 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001-2000
hangár
rubriky
RC kombat slowflyer letadla dílna
ostatní
akrobacie kmitočty programy plánky
kontakt
odkazy
logo ACES logo EPA logo WW1+ logo RC mania
vyhledávání
22.6. 2006 - Opravdu malá Miss America

V úterý 20.6. 2006 jsem se stavil ve Freeairu pro pár drobností a nakonec jsem odcházel ještě s igelitkou s epp výřezy na malého pyloňáčka Miss America (s její starší a větší sestrou jsem odlétal halové pylony v minulé sezóně). Všechny hlavní části modelu - trup, křídlo, vop a sop - jsou vyříznuty z epp a celoplošně plnobarevně potištěny dle reálné předlohy která létá závody okolo pylonů v Renu. Model je určen pro létání okolo pylonů v hale dle nových pravidel (hmotnost do 110g, pohon dvoučlánek LiPol), která ale pokud se nemýlím ještě neplatí. Stejně dobře se s ním ale dá létat venku jen tak nebo třeba kombatit.


Protože doma byl rozestavěný aeromuzikálový stroj Manta tak igelitka putovala do skříně. Jenže den poté někdy kolem deváté večerní mi to nedalo, vytáhnul jsem igelitku, vysypal výřezy na stůl, dlouho na ně koukal a říkal si: "alespoň zalepím sklotextitovou výztuhu křídla". Hotovo, hmm, tak že bych ještě udělal motorovou přepážku? Zkrátka velmi líným tempem jsem pokračoval ve stavbě. Elektroniku jsem vyndal ze samokřídla Tom (Miss America je model pro stejnou kategorii - halové pylony).

Začal jsem trupem. Poloviny kormidel výškovky jsou spojeny spojkou ze zbytku 1mm sklotextitu, ocasní plochy jsou pak nalepeny na trup. Na čumák je nalepena sklotextitová motorová přepážka do které je motor zalepen, v přepážce je kromě otvoru pro motor také otvor pro protažení kabelů od motoru k regulátoru. Nejvíc práce mi dalo rozumně vydlabat předek trupu pro uložení regulátoru a protažení kabelů od motoru tak aby na čumáku zůstalo co nejvíce materiálu a přitom pokud možno bylo možné snadno sundat motor. Velká část trupu nad křídlem je také oddlabána (odpálena trafopájkou) pro umístění přijímače (docela velký 5ti kanálový Potensky) a baterií (2xLiPol360mAh, nebo 2xLiPol640mAh, s 3článkem nepočítám neb jej nemám). Dalším krokem bylo umístění, zadlabání a zalepení serva VOP, použil jsem servo AS43, které se do modelu na přesnou akrobacii nehodí, ale tady by mohlo vyhovět. Trup je hotov, táhla až nakonec. Příprava křídla spočívá v zalepení sklotextitové výztuhy a vyříznutí otvorů pro servo křidélek (také AS43) a baterii.

Osadil jsem elektroniku a křídlo k trupu přilepil (takhle to zní jednoduše, ale chvíli jsem si hrál s vedením kablíků do přijímače). Do kormidel jsem zalepil sklotextitové páčky a zhotovil táhla z ocel. drátu 0,8mm s ohybem do "Z" na obou koncích a ohybem do "V" pro nastavení přesné délky táhla. Posledním krokem bylo zalepení motoru do přepážky, doštelování správné délky táhel a nastavení modelu ve vysílači. Hodně jsem se natrápil s nastavením regulátoru protože ze samokřídla byl nastaven obrácený chod motoru a nějak jsem pozapomněl jak se hodnoty na regulátoru "napáčkují".

Je jedna hodina ráno a model je hotový.


Je šest hodin ráno (22.6.), do ložnice i přes žaluzie pálí slunce tak vstávám, vypuštím snídani, beru vše potřebné a mažu na letiště. První let je s dvoučlánkem LiPol360mAh, baterie má za sebou více jak jednu halovou sezónu tak už to není ono. Žádné nepříjemné překvapení, model letí poslušně, stačí jen trochu potlačit výškovku. Rychlost letu není nijak ohromující díky slabší baterii, navíc vrtule 5/3 je evidentně malá. Měním vrtuli za 6/3 a let je hned lepší. Nevydržel jsem a ani "třistašedesátky" nevylétal a osadil dvoučlánek 640mAh. Tak teď je to ono, rychlost podstatně vyšší, obratnost stejná. Asi by stálo za vyzkoušení osadit vrtuli 7/3,5, ale zrovna nebyla po ruce.

Na další testování (stále 22.6. ale odpoledne) jsem koupil vrtule 6/5 a 7/3,5. Všechny použité vrtule jsou GWS oranžové. S 6/5 byl letový projev modelu opravdu pylonový. S 2x640mAh létá odhadem tak prvních 5min velmi svižně, 5min ale na druhou stranu není zrovna moc. Poslední zkoušenou vrtulí byla 7/3,5 a zdá se, že to je ta pravá. Sice je na první pohled na model trochu větší, ale motor a baterie si s ní výtečně rozumí. V momenže kdy už baterii 2x640mAh s vrtulí 6/5 docházel dech po osazení 7/3,5 model létal naprosto v pohodě dál a byl schopen svislého stoupání. Také je tato vrtule jistě šetrnější k menší baterii 2x360mAh.

Pro možnost létat kombat jsem zkusil na model přivázat stuhu - krepovou, 5mm širokou a 6m dlouhou. Při čerstvých bateriích není mezi letem modelu s a bez stuhy zásadní rozdíl, ten se začne projevovat tak po 5ti až 6ti minutách letu (baterie 2x640mAh, vrtule 7/3,5), ale let je stále myslím dostatečně rychlý. Nutno dodat, že odpolední testy probíhaly za opravdu silného větru takže let se stuhou byl do jisté míry ovlivňován. Alespoň jsem vyzkoušel, že vítr modelu opravdu nijak zvlášť nevadí.

Nezmínil jsem se o letových vlastnostech. Není co vytknout, na zádech je potřeba trochu tlačit ale to u takové koncepce modelu a profilu E205 na křídle nepřekvapí. Ovladatelnost je skvělá, dá se létat rychle i pomalu. Ačkoli byl model původně určen pro pylonové létání není problém ani s akrobacií - jen začne scházet směrovka.


Asi by to chtělo nějaký závěr. Takže letové vlastnosti byly popsány ... létání s modelem jen tak je zajímavé ale určitě mnohem lepší bude přesvědčit někoho z kolegů modelářů aby "do toho taky šel" a mohli jsme zkusit jak pylony tak hlavně kombat. Stavba modelu je rychlá, příprava na start ještě rychlejší a díky materiálu a velikosti (malosti) modelu asi ani závažnější poškození nehrozí - tedy ideální kombatový stroj.

Že by i nějaká negativa? Ano. Pokud máte hangár modelů stejně jako já v ložnici tak rovnou zapomeňte, že byste měli éro vedle postele. Potisk děsně smrdí :-)


Základní parametry:
rozpětí 520mm
hmotnost (bez baterií) 84g
ovládané funkce křidélka, výškovka, motor
motor HCS C 40/2-3
baterie LiPol 2x360mAh (24g), 2x640mAh (35g)
serva 2x AS-43
regulátor MGM TMM 0710 - 3L
přijímač Potensky micro (5.k)
 
 
 
Týn nad Vltavou - soutěžní let
Týn nad Vltavou - soutěžní let - krátce po startu, před mojí Miss America Voodoo Ládi Buška
Týn nad Vltavou - soutěžní let - tady Voodoo předháním v zatáčce kolem pylonu, Láďa mě lehce štrejchnul vrtulí zespoda trupu před křídlem a pár kuliček epp tak chybí
Týn nad Vltavou - start finále pro 4 nejrychlejší piloty základní části, let na 10 kol - č.9 Marek Plichta, č.7 Láďa Bušek, č.22 Lukáš Krevňák, č.21 pomocník startující Lukyho stroj, ve středu fotky Boris Guič odhazující mojí Miss Americu - já stojím někde vpravo mimo záběr
Krátký sestřih z létání venku natočil kamarád na kameru. Kdo má rychlejší připojení k internetu tak může shlédnout video (5Mb).
© RC web
Design PAD | CSS&code by JK