Ikarův pád - 0. ročník
Mostečtí modeláři z klubu Ikarus uspořádali v neděli 10.10. 2004 odpoledne
soutěž v airkombatu. Omezením byla, stejně jako na předchozích soutěžích
ve Všeni a Rohozci,
pouze kubatura motoru do 3,5ccm. Soutěž se konala na letišti u Libkovic
(u Mostu). Měla být jakousi příležitostí zalétat si poté co byla zrušena
soutěž v Jenišově. Vyhlášena byla tedy dost narychlo a zřejmě to mělo
za následek nízkou účast. Sešlo se celkem sedm pilotů, čtyři z Mostu a
tři z Teplic. Ale vzhledem k tomu, že byla pojata víceméně jako sobotní
přátelské polétání a mostečtí si chtěli vyzkoušet co takové pořádání obnáší
myslím, že to vůbec nevadilo. Sedm pilotů bylo akorát na jeden heat. Startovní
pole co se týče modelů bylo pestré. Tři mezci BF-109 z produkce Dana Péka,
jeden Pirát, dva epp Ataky
a můj epp Ki-61. Před startem
jsme si k obědu opekli buřty, probrali pár drobností ohledně systému létání
a mohlo se začít.
První heat byl chudý na seky. Ne tak na havárie. Už po 19 sekundách se
se soutěží rozloučil pořadatel Karel Lutz st. Jirka Karásek ml. měl trable
s motorem a z celého heatu odlétal necelé dvě minuty. Poškození utrpěl
také mezek Radovana Suka - křídlo bylo uprostřed prasklé, ale heat dolétal.
Ke konci heatu jsme létali společně už jen sami dva s Jirkou Karáskem
st.
Přestávka před druhým heatem byla dlouhá. Nikam se nepospíchalo, pilo
se kafe a byl čas na pokec. Do druhého heatu nastoupilo jen šest pilotů.
R. Suk dlouho váhal ale nakonec připravil Spitefula. Hned po startu jsem
dal pěkný sek - podařilo se mi odstartovat velmi rychle a pak už jsem
jen čekal na startující modely abych je ihned po startu připravil o stuhu.
Po jednom seku dal ještě J. Karásek ml. a K. Lutz ml. Ani tento heat se
neobešel bez havárií. R. Suk zrušil Spitefula po nárazu do země. Kolizi
se nevyhnul ani J. Karásek st. kterému se po srážce s Pirátem Martina
Trče uvolnilo křídlo a trup se zapíchnul kousek za pilotní linii. Pirát
přistál. J. Karásek ml. se srazil s mezkem K. Lutze ml. a oba modely skončily
na zemi. Mezek neopravitelný, Jirkovo Atak se s přispěním J. Karáska st.
podařilo o přestávce zprovoznit.
Ve třetím heatu už startovali jen čtyři piloti. K. Lutz ml. nastoupil
se záložním Pirátem. J. Karáskovi ml. se podařilo ukořistit další sek,
u ostatních nevím. Po polovině letového času se zřítil jeden z Pirátů
a druhý ho ihned následoval. Nevím kdo spadnul první ale každopádně druhý
pilot koukal po padajícím modelu a když se kouknul zpět na svůj bylo již
pozdě. Zbyli jsme s J. Karáskem sami. Honil jsem Jirku jak se dalo, ale
šikovně se vyhýbal takže bez seku. 5s před koncem letu jsem ve výšce asi
3m nad zemí svým modelem trefil Jirkovo a následoval pád. Naštěstí z malé
výšky. Na mém modelu byly jen vytržené šrouby držící motor v mot. loži.
Jirkovu modelu se snad ani nic nestalo.
Do finále běžně na závodech postupuje sedm nejlepších pilotů ze základní
části soutěže. Jenže tady až na Jirku a mne všechni modely rozbili. Finále
ve dvou je rarita, ale proč ne. Jirka měl přede mnou, hlavně díky dvěma
sekům, náskok 21 bodů. Povedlo se mi odstartovat jen o chvilku dříve.
Okolo poloviny letu začal zlobit Jirkovo motor a nakonec chcípnul. Za
necelé dvě minuty už byl ale zpátky ve vzduchu. Byl jsem v klidu, Jirkův
chcíplý motor mi smazal onu bodovou ztrátu (3s=1 bod). Jenže klid trval
jen chvíli. Můj motor krátce po Jirkovo startu také chcípnul. Když jsem
byl ve vzduchu sám snažil jsem aby diváci měli na co koukat a asi špatnou
prací s plynem jsem motor zadusil (přeci jen už je můj motor trochu starší
a tak se k němu musím chovat rozumně). Bylo tedy zaděláno na drama. Mechanik
mi pro model doběhl a za chvíli jsem byl zpátky ve vzduchu. Časoměřič
zahlásil konec heatu. Let byl bez seků tak to by bylo abych si ještě alespoň
jednou nesekl. Létali jsme až do vylétání paliva. Jeden sek, již mimo
soutěž, se mi podařil. Nakonec jsem Jirku přelétal o pouhých 7 bodů.
Nemohu nezmínit svoje rozpaky nad osudem modelů. Všechny alespoň jednou
padly k zemi, většinou po killu. Hlavně pohled na trosky letky tří mezků
(Lutz st., Lutz ml. a R. Suk) doplněnou troskami Spitefula (R. Suk) byl
opravdu smutný. Tentokrát jsem ani nefotil. Jednoduše těch fotek s troskami
mám už nějak moc - a opravdu to není dávno co jsem se ke každé havárii
hrnul a snažil se jí zachytit foťákem. Jak se říká čeho je moc toho je
příliš. Jeden z Pirátů skončil po opečení poslední várky buřtů v ohništi,
druhý snad půjde ještě opravit. Na poškození jsme z akce vyšli nejlépe
s epp modely. Jirka Karásek st. sice bude mít trochu práce při opravě
trupu, ale jestli jsem to dobře odhadl udělá jen novou motorovou přepážku
a nalije do trupu trochu vteřiňáku. Práce na jedno odpoledne. Mě se výjimečně
karamboly vyhnuly. Ten ze třetího kola byl opravdu legrační. I když si
nešlo nevšimnout udiveného výrazu ostatních modelářů nad tím, že po takové
havárii je model celý? Holt epp je materiál více než vhodný. Snad mohu
napsat, že o mé epp modely (jak starší Atak
tak o Ki-61 a také dále popsané
Ta152h1) byl zájem a kluci si u
mě modely zamluvili. Zkrátka viděli, že s epp se létá a ne jen lomí rukama
nad troskami.
S ohledem na výše uvedené se nabízí otázka jestli není vhodný čas na vzkříšení
kategorie openkombatu pro kterou není nutno stavět model dle reálné předlohy.
Modely jsou tak většinou jednodušší a díky použití "slabších"
motorů také přeci jen trochu pomalejší. Ve finále jde v podstatě o to,
že jsou finančně od dost méně náročné. Je to na dlouhé povídání. Ale mě
je jasné, že scalekombat je prostě zábavou pro majetnější nebo přesněji
pro ty, kteří jsou ochotni investovat dost úsilí a prostředků. Killy jsou
časté a na odlétání soutěže jen s jedním modelem byste museli mít hodně
štěstí. Samozřejmě jsou typy modelářů kterým nevadí, že model rozbijí
hned v prvním kole a pak do konce soutěže už jen koukají. To ale není
můj případ.
Na soutěž jsem přivezl na ukázku nový model Ta152h1
stavěný tak aby vyhovoval jak scale tak openkombatu. Foukal ale tak silný
a studený vítr, že se mi nechtělo přehazovat motor z Ki-61 (mám jen jednu
dvaapůlku) a tak na letovou ukázku nedošlo. Hodně přemýšlím, jestli vůbec
takový pěkný model do boje nasadit. Pokud chcete pošlete mi svůj názor
na tuto kategorii na můj mail email.
Jestliže uznám za vhodné zveřejním jej na tomto místě.
Závěrem díky mostečákům, jmenovitě Karlovi Lutzovi st. a Radovanovi Sukovi,
za pěkné modelářské odpoledne. Nezbývá než doufat, že se podobná akce
zase uskuteční. Soutěž dostala zpětně svůj název dle nejčastější události
celého odpoledne.
pořadí
|
jméno |
model (motor) |
město |
body |
body
po finále |
1
|
Dvořák Pavel |
Ki-61 (2,5) |
Teplice |
447 |
566 |
2
|
Karásek Jiří ml.
|
Atak (2,5) |
Teplice |
468 |
559 |
3
|
Lutz Karel ml.
|
Bf-109, Pirát (3,5) |
Most |
443 |
|
4
|
Trč Martin
|
Pirát (3,5) |
Most |
314 |
|
5
|
Suk Radovan |
Bf-109, Spiteful (3,5) |
Most |
187 |
|
6
|
Karásek Jiří st. |
Atak (2,5) |
Teplice |
184 |
|
7
|
Lutz Karel st.
|
Bf-109 (3,5) |
Most |
6 |
|
|
Soutěžící uvedení v béžovém poli startovali ve finále.
|
|
|
Radovan se svým mezounem před použitím |
letitý ale spolehlivý epp Atak z hangáru mladšího Karáska |
úprk ke strojům v prvním kole - to byl pilotů ještě dostatek |
|
|
|
Radovanův Spiteful po druhém kole |
aby toho nebylo málo - všichni tři mezci havarovali |
|
Názory zúčastněných i nezúčastněných ke kombatu všeobecně:
Milan Bezstarosti (airkombatový nadšenec, správce
webu www.aircombat.bezstarosti.cz) |
|
Vše je jen o lidech, bez jejich nadšení, urputnosti, práce na netu,
na modelářských letištích, a v dílnách by se nelétalo vůbec. Je jedno
jestli se bude létat s EPP modely, nebo křehkým výtvorem podobajícím
se věrně předloze, je to zábava a jde jen o to, kolik nás STÍHAČU
BOJOVNÍKŮ BUDE. Protože bez nadšených lidi neuděláš NIC...dle mého
názoru pravidla ani výdrž modelů není rozhodující. Rozhodující je
jen NADŠENÍ LIDÍ PRO ŠÍLENOU VĚC :) |