Při tápání jak dál v opencombatu jsme se s kolegou Zdeňkem Ludvíkem rozhodli, že uděláme model, který by se dal použít také ve scalecombatu. V podstatě šlo o to, jak vyhovět pravidlům pro obě tyto soutěže. V opencombatu je omezením stanovené rozpětí a kubatura motoru, u scalecombatu zase nutnost předlohy z období 1935-1945 a měřítko 1:12. Na základě těchto požadavků jsme vybrali jako předlohu Ta152h1 protože v měřítku 1:12 má rozpětí 1240mm.
Více o této předloze najdete na www stránkách "leteckého muzea".
Model jsem dokončil a zalétnul koncem září 2004. Jak celá stavba a vlastně
i zálet probíhal je zřejmé z tabulky "Stadia stavby". Lze konstatovat,
že model splnil očekávání. I s motorem MVVS 2,5 je docela rychlý. Hlavně
má ale nezáludné chování ve všech letových režimech. Na airkombatové brusy
je asi 2,5 málo.
Později jsem model vybavil motorem
3,5 a z modelu se stala raketa jdoucí nekompromisně za motorem.
Základem pro dobré letové vlastnosti je jistě dodržení co nejnižší letové
hmotnosti. Mě se podařilo 980g se třemi standardními servy HS-311 (motor
2,5, prázdná nádrž).
Model je celý z epp 20g/dm3, ocasní plochy z coroplastu tl.3mm. Konstrukce
je obdobná jako na osvědčených modelech Ki-61
a ATAK tzn. plný trup i křídlo
s vyřezáním minima materiálu pro RC vybavení. Motorová přepážka z duralového
plechu tl.2mm je uchycena ve třech bodech na bukové špalíky. Tyto špalíky
jsou zalepeny v uhlíkových trubkách, které jsou do trupu zalepeny jako
výztuž proti ohýbání trupu při připoutání křídla k trupu gumou. Profily
jsou ověřené kombaťácké s výraznými negativy na koncích, křídlo je lomeno
do "V".
Oproti modelu Ki-61 má Ta152 "jednodušší" tvar trupu. Jednodušší v tom, že je možné jej vyříznout z epp do relativně přesného tvaru i bez pracného a nepříjemného broušení. Vtip spočívá v rozdělení trupu na tři části, které jsou vyříznuty podle šablon (přepážek) a až po vyříznutí slepeny. Tvar trupu je pro tento postup trochu zidealizován, ale stále zůstává podobný předloze. Pro zhotovení takového trupu stačí čtyři překližkové šablony pro vyříznutí základního tvaru trupu a dvě stejné šablony pro odříznutí výřezu pro křídlo, pro kabinu a pro lože VOP. Další dvě šablony jsou potřeba pro vyříznutí kopyta pro laminování motorového krytu.
Základní parametry: | |
rozpětí | 1240mm |
délka (včetně vrtul. kuželu) | 1010mm |
hmotnost (s prázdnou nádrží) | 980g (motor 2,5) |
ovládané funkce | křidélka, výškovka, motor |
motor | MVVS 2,5GFS/R-ABC-RC s černým bočním tlumičem |
Fotky hotového modelu. |
Stadia stavby: | |||||||||||||||
datum | akce | ||||||||||||||
konec roku 2003 |
Výběr vhodné předlohy viz. úvod článku. Na internetu jsem našel
výkres modelu pro kombat (Josef Hyžík). Ten není bez úprav zcela
vhodný pro výrobu modelu z epp. Podle sehnaných dalších podkladů
skutečného letounu (především řezy trupem) kreslím výkres vlastní.
|
||||||||||||||
do června 2004 |
Není epp. Stagnace. Alespoň je čas na vymýšlení detailů. Nakonec se daří sehnat alespoň epp v gramáži 20g/dm3 (původně jsem chtěl 30). Účastním se několika soutěží v opencombatu a aircombatu (1, 2) se svým epp Ki-61. Je to dobrý stroj, ale na Téáčko už se těším. Nějak začínám mít pocit jestli ho pro opencombat není škoda? |
||||||||||||||
29.7. |
Rozkreslení na desku. Z jedné desky 920x620x140mm budou čtyři modely. Rozřezání desky na jednotlivé díly (trup - 3ks, křídla). Tvar křídla je půdorysně zoptimalizován - úhel náběžné i odtokové části je stejný. Řežeme jednotlivé díly. Do předních dvou dílů trupu vrtám otvory pro zapuštění vyztužujících uhlíkových trubek prům.10mm. Vrtá se ručně v jednoduchém přípravku (kvůli zajištění správného směru) přímo trubkou s hranou mírně přibroušenou jehlovým pilníkem. Později zjišťuji, že by bylo lepší vyvrtat otvory jen v prvním dílu trupu a ve druhém je dodělat až po slepení celého trupu. Na začátku zmíněný postup je příliš náročný na přesnost. Stačí při dalším řezání podle šablon udělat jen malou chybu v umístění šablony a chyba se po spojení částí trupu trubkami okamžitě projeví. Trubky budou nakonec zaslepeny bukovými špalíčky do kterých bude šrouby připevněna motorová přepážka (tři trubky = tři šrouby). Ve dvou řežeme části trupu. Překližkové šablony jsou opatřeny náběhy z drátu do jízdního kola. Každá část trupu je tak řezána natřikrát. Je to přesnější než kdyby se řezalo najednou. Šablony jsou k polotovarům připevněny nalepením tenkou oboustranně lepící páskou. Vyříznuté díly zatím nejsou povrchově dál upravovány (broušení apod.). Trup je provizorně slepen oboustranně lepící páskou. Z kartonu jsou vyrobeny šablony pro odříznutí prostoru kabiny, lože křídla a otvoru pro VOP. Karton tl. asi 1mm je pro menší množství řezání dostatečný. Rohy, kde bude veden drát, jsou zpevněny a zaobleny nanesením kapky vteřiňáku. Tyto šablony jsou vyrobeny každá dvakrát. Po připevnění na boky trupu je odříznut přebytečný materiál. Pokud při řezu najedete do místa kde je oboustranně lepící páska, nevadí, drát pásku bez problémů přepálí.
|
||||||||||||||
30.7. |
Řežeme křídlo. Šablony pro kořenový i koncový profil z cuprexitu jsou vyrobeny jako dvoudílné. Tzn. pro odříznutí spodní a horní části samostatně. Nejdříve se odřízne spodek. Bez manipulace s blokem epp se vymění šablony a odřízne se vršek. Je to rozhodně přesnější způsob než řezání podle jedné šablony ve tvaru profilu. Drát totiž při obou řezech leží na šablonách. Šablony jsou k bloku epp přilepeny kapkami vteřiňáku.
|
||||||||||||||
22.8. |
Konečně bylo zase trochu času na stavbu. Pokračuji křídlem. Z obou
polovin odřezávám části náběžek u kořene, vlepuji klíny z epp a
lepím zpátky odříznuté náběžky. Tak dostávám tvar náběžky jako u
předlohy. Je to práce docela náročná na přesnost řezání (kolmost,
rovinnost řezu). Řežu velkým kuchyňským nožem s řádně nabroušeným
ostřím. Vše lepím vteřiňákem. Mám relativně přesné výřezy křídel
takže nadešel čas pro seříznutí kořenové části v úkosu dle požadovaného
vzepětí. Řežu podle papírových šablon odporovým drátem - poloviny
křídlo jsou usazeny na rovné desce v šablonách zbylých po řezání.
|
||||||||||||||
28.8. | Zmohl jsem se pouze na vlepení lože serva VOP a vyvrtání otvoru pro kablík k tomuto servu (uhl. trubkou). Nakonec jsem trup slepil. Teď přijde ta méně příjemná práce - celý trup trochu přebrousit. | ||||||||||||||
1.9. |
Přešel jsem na režim pokud možno každý den udělat nějakou drobnost.
Do trupu jsem vlepil překližkové výztuhy pro bambusové poutací kolíky
křídla. Kolíky o průměru 6mm dělám z hůlek na čínu. Levně jsem jich
větší množství koupil v Makru. Oproti buku jsou podstatně pružnější.
Výztuhy jsou z topolové překližky tl.3mm. Jsou zarovnány s povrchem
trupu. Postup je následující. Do trupu se vhodnou tenkostěnnou trubkou
(poškozená teleskopická anténa) vyvrtají otvory pro kolíky. Na zasunuté
kolíky se nasadí výztuhy, ty se po obvodu "objedou" ostrým
nožem do hloubky 3mm. Výztuhy a kolík dám pryč a materiál odstraním
nožem ve tvaru dlátka. Výztuhy vlepuji purexem, do zatvrdnutí purexu
zafixuji polohu přibodováním výztuhy k trupu vteřiňákem. Po vytvrdnutí
purexu se musí otvory znovu "protáhnout", purex obyčejně
vypění všude. Kolíky do trupu ani při závěrečném sestavení nelepím,
v trupu drží dostatečně, v případě poškození je jednoduché je vyměnit.
|
||||||||||||||
5.9. |
Odhodlal jsem se odříznout zadní spodní část trupu. Vrhnul jsem se na řešení instalace RC vybavení a vedení táhla k motoru. Původně jsem uvažoval o odříznutí odporovou pilou, ale nakonec postačil nůž. Trup je přebroušen smirkem o zrnitosti 120 (plátno).
|
||||||||||||||
9.9. |
Nastal čas potahování. Křídlo je vyztuženo shora i zdola pásy skelné pásky. Poté je přestříknuto lepidlem ve spreji 3M77, potaženo shora a nakonec zdola. Barvy jsou krapet nesmyslné, ale holt v izolepách není příliš široký výběr. Jakou předlohu pro "kamufláž" jsem si vybral je patrné z obrázku. Model, který stavím, sice v takové kamufláži nikdy nelétal, ale čert to vem. Na spodní stranu křídla přibudou ještě bílé pruhy. Na horní bílý povrch křídla a trupu udělám "fleky" akrylátovou barvou - namísto zelené ale použiji šedou. Ona ta originální zelená vypadá totiž dost divně.
Informativně jsem zvážil hotové křídlo - má 245g, křídlo staršího Ki-61 má 270g a to má menší rozpětí - evidentně se projevila nižší objemová hmotnost použitého materiálu. |
||||||||||||||
10.9. | Nedalo mi to a ve chvilce mezi návratem z práce a odchodem na volejbal jsem dodělal náhony křidélek. Výše uvedené řešení náhonu (krátce - ocel. struna není po celé délce táhla) se osvědčilo, alespoň s ohledem na volný chod. Na straně serva jsou struny uchyceny ve variabilní koncovce, na křidélkách jsou plastové páky, struna je zakončena ohybem o cca 100st. Struna je u pák mírně napružena. Páky jsou do křidélek zalepeny vteřiňákem. Takže křídlo je až na bílé pruhy zespoda a fleky shora hotové. | ||||||||||||||
27.9. | Stavba se vleče. Není čas ... nebo spíš vůle model dodělat. O víkendu
jsem se odhodlal k potažení trupu. Pořád není úplně jasná poloha baterií
- zřejmě bude někde před kabinou. Takže jsem trup trochu vyztužil
skelnou páskou a následně potáhnul celý barevnými izolepami kromě
části před kabinou. Po celkovém sestavení modelu se definitivně určí
poloha baterií s ohledem na správnou polohu těžiště, vypálí se otvor
a trup se definitivně dodělá. Zalepil jsem ocasní plochy. SOP a VOP jsou spojeny dvěma spojkami z drátu do výpletu jízdního kola ohnutými do pravého úhlu. Nejdříve je k trupu zalepena vteřiňákem VOP. Následně do dutinek SOP je natlačeno trochu purexu, kormidlo je nasazeno na dráty čouhající z VOP a k trupu je přilepeno vteřiňákem. Nakonec jsem přechod mezi ocasními plochami a trupem "začistil" přelepením barevnou izolepou. Tenký trup u ocasních ploch mě dost potrápil. Potažením se dost výrazně zkroutil - při pohledu zpředu nebylo křídlo vodorovně s VOP. Naštěstí nahřátím žehličkou se podařilo tenhle problém eliminovat. Bohužel pak jsem ještě zjistil, že se trup překrucováním prohnul ještě v půdorysném průmětu a tak jsem si opět pomohl prohřátím trupu žehličkou. Instalace táhla VOP je rutina. Na kormidle je plastová páka MP JET. Táhlo je z drátu do výpletu jízdního kola, na obou stranách opatřeno závity M2 a kovovými koncovkami. I když mám počítačové rádio nastavením pák dělám náhon tak aby výchylka kormidla dolu byla menší než nahoru (o kousek, definitivně velikosti výchylek doladím při zalétávání nastavením ve vysílači). Hotový trup bez vybavení (jen epp a kormidla) je příjemně lehký a subjektivně celkem tuhý. |
||||||||||||||
28.9. | Následuje instalace baterií a závěrečná kompletace.
Po potažení trupu, sestavení modelu a hledání vhodné polohy baterií
tak aby bylo těžiště tam kde má vychází umístění baterií přesně v
těžišti. Otvor je vypálen trafopájkou přesně na velikost čtyř AAA
baterií vedle sebe (4x NiMh650). Kabeláž je provedena tak, že od baterií
je vyveden na povrch trupu konektor sloužící jako
nabíjecí i jako vypínač. Od konektoru vede napájecí kablík do
přijímače. Vedu ho jako třížilový, jeden drátek je jednoduše nevyužitý,
ale je tak lépe upevněn konektor na straně přijímače (klasika, J/R
- jen připomenu, že "-" je obyčejně nejtmavší, "+"
červený a "signál" žlutý nebo oranžový). Otvor pro baterie
mi vyšel přesně nad otvorem pro servo motoru takže vedení kabeláže
je snadno přístupné. Následuje přezkoušení funkce. Nakonec jsem baterii
zajistil kouskem epp. Díru na povrchu trupu jsem zaslepil vlepením
kousku epp. Nakonec jsem přední část také potáhnul. Hotovo? Zdaleka
ne. Pokračuji instalací táhla k motoru. Jednoduchá záležitost. Ocel. struna 0,8 je vedena ve vnější trubce lanovodu. Tato trubka není do trupu nijak lepena, ve správné poloze je zajištěna vloženou nádrží. Je dobré trochu si se seřízením ovládání motoru trochu pohrát aby skutečně všechno fungovalo tak jak má - tedy plný plyn i volnoběh. U seřízeného a zaběhnutého motoru by to neměl být problém. Na motoru je výfuk a ten je třeba připevnit k trupu. Vyznačuji polohu šroubu pro upevňovací pásek tlumiče a ve vyznačeném místě vrtám uhlíkovou trubkou otvor o průměru 10mm do kterého přijde zalepit špalíček z bukové kulatiny. Špalíček je vhodné ještě před zalepením provrtat a protáhnout šroubem který bude upevňovat výfuk. Špalíček je do trupu zalepen purexem, vypěněné lepidlo je setřeno. Nakonec je trup přelepen kouskem izolepy. Samostatnou kapitolou je kabina. Nemaje příliš zkušeností s lisováním koupil jsem kdysi kdesi tvarově vhodný výlisek na model Skyhawk. Není to sice úplně přesně ono, ale dá se. Do kabiny jsem ještě vytvořil papírovou přelepku s palubní deskou a prostorem pilota. Zatím vypouštím povrchovou úpravu. Nejdůležitější je model zalétnout a pak se uvidí. Ona ta bílá s červenou je docela elegantní. Škoda že "téáčko" nelétalo jako sanitka, pak by jistě můj model nebyl daleko od reálné předlohy :-) Důležitá informace - hotový model bez paliva s motorem 2,5 váží 950g! |
||||||||||||||
víkend 2.-3.10. |
Konečně se mi podařilo model dokončit. Soutěž v Jenišově kde se
měl uskutečnit premiérový let se bohužel nekonala, ale měl jsem
tak více klidu na zalétnutí.
|
||||||||||||||
5.10. | Dorazil jsem výsostné znaky. "Znak slunce"
na směrovce, kříž a číslo na trupu a kříže shora a zdola na křídle.
Všechny znaky umísťované na bílý podklad jsou černé, na červený spodek
křídla bílé. Konečná hmotnost modelu jen bez paliva 980g. |
||||||||||||||
18.10. | Čtrnáct dní po prvních letech s modelem jsem se
odhodlal k instalaci většího motoru. Doma mi zahálela už několik let
MVVS 3,5 tak proč ji nepoužít. Úprava je jednoduchá. Spočívá pouze v záměně mot. lože. Plastová lože, která používám, jsou pro 2,5 a 3,5, co se týče otvorů pro upevnění k motorové přepážce, téměř stejná - jen spodní otvory mají jinou rozteč takže v duralové mot. přepážce jsem dolní dva kruhové otvory jen vypiloval na oválné. Původně jsem chtěl použít jen standardní tlumič, ale nakonec mi to nedalo a nainsaloval jsem "laděný" černý. Bylo tedy potřeba vyřešit upevnění držáku tlumiče. Oproti otvoru pro šroub pro upevnění držáku tlumiče u 2,5 vyšla poloha šroubu pro upevnění tlumiče u 3,5 asi o 2cm dále. Takže jsem zalepil další bukový špalík. Třiapůlka je samozřejmě trochu těžší než dvaapůlka takže bylo potřeba dovážit kouskem olova zadek. Způsob upevnění zátěže jistě zvládne vyřešit každý. Dávám pro inspiraci mé řešení. Do zadku trupu někde těsně před směrovkou jsem do trupu uhlíkovou trubkou o průměru 10mm vyvrtal z boku otvor (z jedné strany zůstane potah zachován). Do tohoto otvoru jsem zastrčil potřebné množství olova. Na tom by nic zas tak úžasného nebylo, ale když má otvor průměr 10mm tak proč by olovo nemohlo být vytvarováno také na tento průměr. Odlít olovo není nic těžkého. Do hranolu z tvrdého dřeva (jasan, buk) jsem vyvrtal skrz otvor o průměru 10mm. Z jedné strany jsem zarazil bukovou tyčku opět o průměru 10mm (jaké překvapení :-)) tak aby délka odlitého válečku byla taková jakou chci - tedy šířka trupu v místě otvoru v trupu nebo méně. Pak už jen stačí roztavit ve vhodné nádobce kousek olova a nalít ho do otvoru a po vystydnutí hotové závaží vyklepnout. Pro tavení a lití jsem použil obyčejnou polévkovou hliníkovou lžíci s kombinačkami vytvořeným zobáčkem na přesné lití. Hotové závaží o požadované hmotností je jen zasunuto do otvoru v trupu a ten je přelepen silnější barevnou izolepou. Pokud bych se vrátil k dvaapůlce či obecně k jinak těžkému motoru není problém olovo vyjmout. Nalepit kousek olova přímo na povrch trupu jsem zavrhl protože je to vidět a také jsem zažil u známého (také nahradil dvaapůlku třiapůlkou), že mu olovo za letu upadlo a nevyvážený model, ač těžký na čumák, neuřídil. |
||||||||||||||
22.11. | Popis stavby modelu spolu s několika fotkami vyšel v časopisu RC modely č.11/2004. |